SEO-schrijven in 60 minuten

Ken je dat: je blogt je suf. En zet het ene na het andere waardevolle artikel op je site. Maar lezers vinden je niet en bezoekers via Google blijven ook al uit. Wat doe je toch verkeerd?Lees dit artikel om je onder te dompelen in de wereld van makkelijke tips om snel jouw website SEO proof te maken.

Met SEO-schrijven kom je hoger in Google en werf je nieuwe lezers. Maar dit gaat niet vanzelf. Daarom 7 handige tips om snel jouw website SEO-proof te maken.

Ontdek in dit artikel hoe je met SEO-schrijven hoger komt in Google. Zonder je teksten en je schrijfstijl geweld aan te doen. Laten we daarom snel beginnen en je blog SEO-proof maken.

1. SEO-schrijven begint bij de techniek

Een blog heeft veel overeenkomsten met een winkel. Je kunt nog zulke mooie spullen verkopen, als de deur gebarricadeerd is bezoekt niemand je.

Voor Google is techniek belangrijk. Want de zoekmachine indexeert je blog linkje voor linkje, en pagina voor pagina. Het is daarom belangrijk dat je site geen technische belemmeringen kent.

De gratis dienst Google Search Console attendeert je op technische fouten op je site. Ook kun je een test doen met bijvoorbeeld WooRank, Agency Analytics of Nibbler. Zie je fouten of verbeterpunten? Pak ze dan direct aan. Dan wordt je site voortaan beter geïndexeerd.

Tip. Met deze 5 simpele SEO-trucs kom je direct hoger in Google

2. Doe zoekwoordenonderzoek voor je gaat SEO-schrijven

Zoekmachine optimalisatie is in theorie eenvoudig:

  1. Verbeter de techniek van je site
  2. Plaats waardevolle content op basis van zoektermen
  3. Verdien links, zodat je autoriteit stijgt

Helaas is de praktijk weerbarstig, maar als je deze punten in het achterhoofd houdt heb je een mooie basis.

Met een zoekwoordenonderzoek achterhaal je waar potentiële blogbezoekers mee zoeken. Dat kan rechtstreeks in Google. Tik een zoekterm in en kijk naar de suggesties die de zoekmachine geeft. Met deze plugin voor Google Chrome zie je ze direct als ‘platte’ tekst:

Je weet nog niet hoe vaak mensen met de termen zoeken. Daar heb je een betaald programma voor nodig. Of neem een 10-dagen probeerversie bij KWFinder.com.

KW Finder laat per zoekterm zien met wie je concurreert in de top 10 van Google. En hoe sterk die concurrenten zijn. Met gezond verstand en de bevindingen kun je vervolgens een bewuste keuze maken. Lukt het om bij deze zoekterm in de top 10 te komen? Of is de concurrentie te groot? Is het antwoord op de eerste vraag ja? Zet hem dan op je shortlist en ga broeden op een fantastische blogpost.

Tip. Hier vind je nog veel meer handige SEO-tools voor Google Chrome.

3. Maak slim gebruik van Google Search Console

Met Google Search Console (gratis) kun je zien op welke zoektermen je blog al scoort, en welke pagina’s Google dan laat zien. Val je bij bepaalde termen net buiten de top 5? Dan zijn dit interessante pagina’s om extra te optimaliseren. Als je een paar plekjes stijgt levert dit direct extra bezoekers op. Bekijk in deze video hoe Google Search Console werkt.

4. Houd bij SEO-schrijven rekening met zoekmachines… maar maak het niet te gek

Vroeger waren zoekmachines relatief dom. Ze keken technisch naar een webpagina en daar hield het wel zo’n beetje mee op. Tegenwoordig zijn ze sterk geëvolueerd en houden ze bij het rangschikken van webpagina’s ook rekening met indirecte factoren. Zoals: laadsnelheid, mobielvriendelijkheid, leesduur etc. Dit is positief voor jou als website eigenaar. Je hoeft je niet meer blind te staren op de techniek.

Optimaliseer je een blogpost voor een bepaalde zoekterm? Verwerk deze dan in elk geval in de:

  • SEO-titel
  • Meta-omschrijving
  • Url

En op de pagina zelf

  • Heading 1 (titel boven de pagina)
  • Inleiding
  • Eventueel eerste tussenkop en slotalinea
  • Bestandsnaam en omschrijving van afbeeldingen (als het toepasselijk is)

Verwerk verder synoniemen en gerelateerde termen in de tekst, zodat Google het ‘hele plaatje’ snapt. Herhaal dus niet steeds dezelfde term in de tekst, want de zoekmachine trapt er niet meer in. En je lezers vinden het verschrikkelijk.

5. Staar je niet blind op de Yoast SEO-plugin

Als je een WordPress website hebt, gebruik je ongetwijfeld de WordPress SEO-plugin van Yoast. Inderdaad, die van de gekleurde bolletjes. Met de plugin kun je eenvoudig controleren of je tekst SEO-proof is, maar staar je niet blind op de bolletjes. Als er een paar oranje of zelfs een rode variant tussen zit is dat niet erg. Het belangrijkste is dat je tekst lekker leesbaar is. Blijft dus kritisch en beschouw de Yoast-plugin echt als een hulpmiddel.

Tip. Boven in beeld zie je een extra gekleurd bolletje. Dit is de overall SEO-score voor de pagina. Staat dit bolletje op groen? Dan is de pagina goed genoeg.

6. Link veel en gericht naar gerelateerde artikelen

Links zijn belangrijk voor zoekmachines. Via links vinden en indexeren ze nieuwe pagina’s. En snappen ze beter waar je blog over gaat. Plaats daarom gericht links in je teksten naar gerelateerde pagina’s. En verwerk als het even kan zoektermen in de linktekst.

Een voorbeeld. Stel dat je blog over appels gaat, plaats dan bijvoorbeeld deze link: …. een andere lekkere appel is de Jonagold. De link versterkt de ontvangende en de huidige pagina en Google snapt dat ze beiden over appels gaan.

Tip. Weet wat de belangrijkste SEO-pagina’s op je blog zijn en waar je op deze pagina’s op wil scoren. Verwijs er vervolgens regelmatig naar en verwerk de zoekterm in de link. Dan maak je deze ‘money pages’ belangrijker in de ogen van Google.

7. SEO-schrijven draait om kwaliteit en niet kwantiteit.

Content freshness. Misschien ken je de term. Het betekent dat Google de publicatiedatum van je content meeweegt als rankingfactor. Het is alleen een kleine factor. Concentreer je liever op kwaliteit en werk je niet over de kop.

Bij elke top 10 in Google kan Google duizenden artikelen tonen. Waarom zou de zoekmachine voor die van jou kiezen? Geef een goede reden en lever kwaliteit! Wees waardevoller, breid je blogpost uit met video en doe moeite voor unieke afbeeldingen. Zo blijven bezoekers langer op de pagina en wordt hij sneller gedeeld. Dit zijn allemaal dingen waar Google ook naar kijkt.

Veel publiceren is een SEO-strategie, maar ik raad hem je niet aan. Doe liever minder dingen steeds beter en word onmisbaar voor je fans. Dat levert meer op.

SEO-schrijven is meer dan een trucje

Een pagina volschrijven met zoektermen kan iedereen. Google trapt er alleen niet meer in en lezers krijgen een hekel aan je. Beter is het om potentiële bezoekers echt te leren kennen en voort te borduren op wat werkt. Combineer je dit met de juiste zoektermen en geweldige kwaliteit dan maak je zowel lezers als zoekmachines blij. Je komt hoger in Google, je blog wordt steeds succesvoller en je krijgt een enorme stimulans om door te gaan. Doen dus.