Slim gebruik maken van de bedanktpagina in je webshop – 7 tips
Zodra een klant in je webwinkel een bestelling geplaatst heeft, houdt het bij de meeste webwinkels op. Zij tonen een standaardbericht als: ‘Bedankt voor je bestelling, we gaan er mee aan de slag’. Prima natuurlijk, want dit is precies wat de gemiddelde consument verwacht. Je kunt de bedankpagina echter ook een stuk slimmer inzetten en hem gebruiken om de klanttevredenheid, betrokkenheid of zelfs je omzet te verhogen. Het plaatsen van een bestelling hoeft namelijk niet het eindpunt te zijn. In dit blog geef ik 7 tips om slim gebruik te maken van de bedankpagina in je webshop.
1. Informeer je klant
Voor veel consumenten is het toch altijd weer een spannend moment als de bestelling geplaatst is. Want zou de webwinkelier de producten wel op tijd en naar wens leveren? Door op de bedankpagina aan te geven wat de klant kan verwachten kun je deze onzekerheid deels wegnemen. Laat onder andere weten dat je direct met de bestelling aan de slag gaat en wanneer de klant zijn bestelling van verwachten. Webwinkel Chocstar laat daarnaast op de bedankpagina in een grappig filmpje in sneltreinvaart zien hoe de zojuist bestelde chocoladereep gemaakt en verpakt wordt. Dit geeft een leuk kijkje achter de schermen in je webwinkel. Klanten waarderen dat. Het is een geweldige manier om te laten zien dat jij blij bent met de bestelling en hoe jij ervoor gaat zorgen dat de klant blij wordt zodra hij het pakketje ontvangt.
2. Deel de aankoop via sociale media
Winkelen geeft veel mensen een blij gevoel. Hier kun jij als webwinkeleigenaar handig op in spelen door op de bedankpagina sociale media knoppen te plaatsen, zodat je klant zijn aankopen kan delen. Het is tevens een mooie manier om je naamsbekendheid te vergroten.
3. Inschrijven voor de nieuwsbrief
De klant heeft net een transactie afgerond en heeft daarmee zijn vertrouwen in jouw bedrijf uitgesproken. Dit is het perfecte moment om hem op je nieuwsbrief te attenderen. Plaats een inschrijfformulier op je bedanktpagina. Laat duidelijk weten wat de klant van je nieuwsbrief kan verwachten en wat het hem oplevert als hij zich inschrijft.
4. Feliciteer je klant met de aankoop
Zeker als er een groot bedrag uitgegeven wordt, kan de klant na de aankoop een gevoel van spijt ervaren. Door je klant te feliciteren met zijn aankoop, neem je dit gevoel weg en bevestig je dat hij de juiste keuze gemaakt heeft. Zo kan je klant je webwinkel alsnog met een blij gevoel verlaten.
5. Vraag informatie
Je klant heeft zojuist het hele bestelproces doorlopen en heeft dus een goed beeld van jouw webwinkel. De kans is groot dat de klant daar tevreden over is, aangezien hij net een aankoop gedaan heeft. Maar misschien heeft hij ook nog suggesties om je webwinkel verder te verbeteren. Door op de bedankpagina om feedback te vragen kun je heel waardevolle informatie verzamelen.
6. Bied wachttherapie aan
Waarschijnlijk ken jij het gevoel wel dat je zo enthousiast bent over een product dat je zojuist online aangeschaft hebt, dat je het liefst direct de postbode aan de deur ziet verschijnen. Jouw klanten kennen dit gevoel ook. Coolblue speelt hier leuk op in door wachttherapie aan te bieden. Op een grappige manier geven ze tips om het wachten wat aangenamer te maken.
7. One-click upsell
Een geweldige en vrij nieuwe manier om je omzet te verhogen is door het aanbieden van een zogenaamde one-click upsell op de bedanktpagina. De naam zegt het eigenlijk al: de one-click upsell biedt klanten de mogelijkheid om met één klik een extra product aan de bestelling toe te voegen, zonder dat zij opnieuw hoeven af te rekenen. Het extra bedrag kan direct van de rekening van de klant geïncasseerd worden, omdat zij even daarvoor al hun betaalgegevens hebben verstrekt. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden om dit in te zetten: bied bijvoorbeeld een voordeelverpakking aan van wat de klant zojuist gekocht heeft of bied een accessoire aan dat past bij wat de klant gekocht heeft.
Wil jij de conversie in je webshop een mega boost geven? In mijn Boost je Conversie training deel ik nog veel meer tips en strategieën om van bezoekers klanten te maken, zodat je meer omzet, winst én voldoening uit je webwinkel haalt. Ga direct aan de slag >>