Marketing
Astrid van der Made
Marketing
1 min

Social media tips voor jouw webshop

1 min

Als webwinkelier kunnen sociale media ontzettend waardevol zijn. Als je ze goed inzet voor je webwinkel kan het je veel naamsbekendheid, zichtbaarheid, fans en heel wat extra klanten opleveren. Maar, onderschat het niet. Het is belangrijk dat je voor de kanalen kiest die bij jouw webshop en doelgroep passen en dat je de juiste berichten plaatst. Zoals de naam ook aangeeft zijn sociale netwerken bedoeld om je sociaal op te gedragen, niet om telkens jouw aanbiedingen onder de neus van je volgers te schuiven. Maar tegelijkertijd wil je wel jouw mooie producten onder de aandacht brengen, dus aan alleen maar persoonlijke berichten plaatsen heb je ook niks. Het is de kunst om een balans te vinden die prettig is voor je volgers en je zelfs nieuwe volgers oplevert, en die ook jouw omzet laat stijgen.

Ik heb social media expert en webwinkelier Angelique Perton van Liek Communiceert gevraagd naar haar tips om social media succesvol voor je webwinkel in te zetten!

TIP 1 –  Ga niet als een malle updates plaatsen op Facebook en Instagram, maar bedenk eerst welk social media kanaal geschikt is voor jouw business. Bepaal de juiste kanalen en plan je posts!

TIP 2 – Laat zien dat je ‘mens’ bent en deel het echte leven als webshopeigenaar. Je volgers vinden het leuk om te zien hoe het achter de schermen gaat. Deel dus niet alleen maar productfoto’s met een link naar je webshop.

TIP 3 – Heb jij al reviews op je webshop? Lucky you! Je kan je reviews delen op Facebook, Twitter en bijvoorbeeld Google+. Mensen hechten veel waarde aan een positieve review.

TIP 4 – Gebruik je persoonlijke Facebookpagina niet zakelijk! Je hebt met een zakelijke Facebookpagina zoveel meer voordelen. Een Facebook pagina is zichtbaar voor zoekmachines zoals Google, je kan statistieken bijhouden en je kan advertenties en campagnes aanmaken.

TIP 5 – Geef je klant de mogelijkheid om na zijn of haar bestelling via Social sharing buttons aan te geven wat ze zojuist bij je gekocht hebben! Consumenten komen eerder in jouw webshop als ze zien dat hun daadwerkelijke Facebook-vrienden ook bij jou shoppen!

Categorieën