Een hels karwei, maar pure noodzaak: de overstap naar Google Analytics 4 (GA4)
Ondernemen
Astrid van der Made
Ondernemen
4 min

Een hels karwei, maar pure noodzaak: de overstap naar Google Analytics 4 (GA4)

4 min
Vanaf 1 juli 2023 werkt de huidige versie van Google Analytics (Universal Analytics, UA) niet meer. Je moet dan dus overstappen naar Google Analytics 4 (GA4). En die update houdt een stuk meer in dan wat kleine wijzigingen in de interface. Het instellen van tracking voor e-commerce is namelijk echt een hel. De verleiding om dat 'later wel een keer te doen' en het voor nu even op de plank te leggen, is daarmee groot. Maar ook: geen serieuze optie. Als je geen relevante data verzamelt, kun je als webwinkelier namelijk niet sturen op resultaat. 

Ik zal eerlijk zijn: persoonlijk vind ik deze update van Google Analytics behoorlijk rot. Nou is het wel zo dat ik updates in eerste instantie bijna altijd rot vind: heb je net uitgevonden hoe je een tool optimaal voor je aan het werk zet, komt er weer het-nieuwste-van-het-nieuwste. Lang niet altijd beter, wél altijd extra werk. Maar de update van UA naar GA4 die nu al een tijdje in de startblokken staat, is wel echt next level rot.

Data verzamelen is geen keuze

Als ik naar de webwinkeliers in mijn cursussen en coachingstrajecten kijk, is één ding me volledig duidelijk: verreweg de meeste webwinkeliers zien Google Analytics als een noodzakelijk kwaad. Bijna niemand zegt: data doorploegen, dát vind ik nou het leukste wat er is!

Maar als je van je webwinkel een succes wilt maken, kun je nou eenmaal niet zonder Google Analytics. Daar hamer ik dan ook op bij al mijn klanten. En met succes: gewapend met dat idee duiken ze dan alsnog in de wondere wereld van cijfers en grafieken. Als ze daar eenmaal zijn, gaan ze zich daar vaak niet alleen thuis voelen, maar het ook nog leuk vinden. De reden daarvoor is simpel: omdat direct sturen op cijfers en in realtime zien hoe de grafieken er met de dag rooskleuriger uit gaan zien, verslavend werkt.

Laatst deed ik bijvoorbeeld een webshopreview voor een webwinkelier die haar omzet wilde verhogen, maar niet wist hoe ze dat aan moest pakken. Toen ze in haar Google Analytics dook, bleek dat ze 9.000 bezoekers per maand had, maar slechts 1% conversie. Als je dat niet weet, ga je aan de verkeerde knoppen draaien. Je gaat dan bijvoorbeeld meer bezoekers aantrekken, die je vervolgens óók niet converteert. Deze ondernemer kon gesteund door data volledig inzetten op conversieverhoging. Zeker weten dat ze haar dashboard vanaf nu vaker gaat raadplegen.

Dit is er aan de hand

Maar er staat een grote verandering voor de deur. Of beter gezegd: die grote verandering heeft de deur zelf maar vast opengebroken en staat al in de gang, te trappelen om te beginnen. Google Analytics is namelijk al sinds het najaar van 2020 toegankelijk voor gebruikers. Je kunt er dus 'gewoon' al mee aan de slag.

Ondertussen zie ik om mij heen dat de meeste ondernemers de overstap uitstellen en zo lang mogelijk vasthouden aan hun eigen dashboard. Dat begrijp ik best: dat hele GA4 is namelijk nogal een gedoe. Maar ondertussen begint de klok te tikken: vanaf 1 juli 2023 werkt UA niet meer. En dat betekent dat UA onherroepelijk via de achterdeur vertrekt en jou data-loos achterlaat: zonder ingericht dashboard, met een webshop om te runnen en GA4 nog verre van gebruiksklaar in de gang.

Gelukkig is GA4 óók best wel cool

Om het verhaal compleet te maken: GA4 is niet alleen maar rot. Sterker nog: GA4 is best wel cool. De nieuwe creatie van Google geeft je namelijk een veel uitgebreidere en completere verzameling tools om precies te tracken wat er in je webshop gebeurt.

Zo gaat GA4 events centraal zetten in plaats van sessies. De nadruk verschuift hiermee van wanneer een gebruiker jouw website gebruikt, naar wat hij daar precies doet. Veel relevanter natuurlijk. Bovendien werkt GA4 cross device, wat een hippe marketingmanier is om te zeggen dat je kunt zien hoe de klantreis zich verdeelt over verschillende apparaten. Ook supercool is dat je helemaal zelf kunt instellen hoe je dashboard eruit ziet. Dit betekent dat je ervoor kunt zorgen dat je de rapporten die het belangrijkst zijn voor jouw webshop ook als eerste te zien krijgt als je inlogt.

Is dit alles? Bij lange na niet. Maar laten we hier nog één toffe verandering benoemen: GA4 laat je niet alleen data zien, maar gebruikt je data ook om voorspellingen te doen voor de komende periode. Die voorspellingen kun jij vervolgens gebruiken om te bepalen welke advertenties je aan wie wilt laten zien. Hartstikke handig.

En dit is waarom GA4 next level rot is

Alles bij elkaar opgeteld, klinkt dat als een hele berg aan hartstikke handig. En dat is het ook. Dan nu nog even waarom het niet alleen 'hartstikke handig' maar ook 'next level rot' is. Kort samengevat: omdat je elke actie apart moet taggen via de Tag Manager. En omdat je ongeveer gepromoveerd moet zijn op tag management om te snappen hoe je dat moet doen.

In UA kon je eenvoudig een complete e-commerce tracking instellen en dan meteen de funnels meenemen. Oftewel: GA4 levert uiteindelijk meer maatwerk en veel bruikbaardere rapporten. Maar dit betekent ook dat het een helse klus is om de boel in te stellen.

Hoe sneller je overstapt, hoe beter

Juist omdat het zo'n grote overgang is, is het belangrijk om er tijdig mee te beginnen. Alleen dan heb je de garantie dat je op 1 juli je dashboard netjes ingesteld hebt én dat je ook weet hoe je ermee moet werken. Tenzij jij een ongelofelijke whizzkid bent, is de kans namelijk zo goed als honderd procent dat je daar wat hulp bij nodig hebt. Wacht je tot 1 juli, zul je tegen wachtlijsten aanlopen.

Niet aanhikken, maar aanpakken

Kortom: GA4 komt eraan, of je het nu leuk vindt of niet. Je kunt er dus maar het beste niet al te lang tegenaan hikken, maar het nú meteen aanpakken. Je kunt het je als webwinkelier namelijk niet permitteren om tijdelijk zonder data te zitten. En heb je de boel - met of zonder hulp - eenmaal voor elkaar én helemaal in de vingers? Dan gaan je inspanningen zich als het goed is dik en dwars terugbetalen.
Categorieën