Terugblik op 2019 en vooruit kijken naar 2020
Nieuws & achtergrond
Astrid van der Made
Nieuws & achtergrond
4 min

Terugblik op 2019 en vooruit kijken naar 2020

4 min

2019 is bijna voorbij. Het was een intensief maar mooi jaar, waarin ik geweldige dingen heb gedaan en angsten overwonnen heb. Tijd om terug te kijken op afgelopen jaar én om alvast vooruit te kijken naar 2020!

Mijn boek is uitgekomen

De grootste prestatie die ik afgelopen jaar geleverd heb is toch wel het schrijven van mijn boek. Wat een werk was dat! Het heeft me heel wat dagen, avonden en zelfs nachten gekost om al mijn kennis te verzamelen, te ordenen en in de vorm van een boek te gieten. Om nog maar niet te spreken over het lanceren en promoten van het boek, want vergis je niet, daar gaat enorm veel tijd en energie in zitten. Maar het was het allemaal waard! Ik ging voor een plek in de top 10 van de bestseller top 100 van Managementboek en kwam uiteindelijk op nummer 2. Super blij ben ik daar mee, en dankbaar dat zoveel webwinkeliers mijn boek gekocht hebben. Al na twee weken kreeg ik een mail van de uitgever dat de tweede druk besteld moest worden. Dat had ik van tevoren echt niet verwacht.

Angsten overwonnen

In 2019 heb ik ook een aantal angsten overwonnen. Sinds mei geef ik weer af en toe webinars. Daar was ik mee gestopt omdat ik eerder een negatieve reactie had ontvangen, die ik me persoonlijk aantrok. Ik weet nu dat ik me deze reactie helemaal niet persoonlijk hoefde aan te trekken en dat het meer zegt over degene die de reactie plaatste dan over mij of het webinar dat ik gaf. Het duurde even voordat ik tot deze conclusie kwam 😉 En dus overwon ik mijn angst en ben er opnieuw voor gegaan. En met succes, ik begin het zelfs leuk te vinden om te doen. Een van mijn doelen voor volgend jaar is dan ook om (bijna) elke week een webinar te gaan geven. Ik hoop dat ik eind 2020 kan zeggen dat ik mijn hand niet meer omdraai voor een webinar.

Een andere angst die ik een klein beetje overwonnen heb is het spreken voor een groep. Tijdens mijn boekpresentatie bij de uitgever heb ik een praatje gehouden voor ongeveer 30 klanten, business-buddy’s en familieleden. Redelijk veilig nog, met veel bekenden, maar ik ben toch trots op mezelf dat ik het gedaan heb.

Businesscoach

Na alle hectiek rondom de lancering van mijn boek voelde ik dat het tijd was voor de volgende stap. Sinds dit najaar heb ik zelf ook weer een businesscoach die mij stimuleert en helpt om door te groeien naar het volgende level. Ik had het gevoel dat ik tegen een plafond aan zat waar ik maar niet doorheen kwam. We hebben nu een strategie bedacht waarmee dat wel moet lukken. Ik heb nog maar een paar sessies gehad, maar achter de schermen heb ik al flink wat stappen gezet. Zo heb ik mijn diensten weer iets anders in gericht. Ik blijf zoeken naar de beste manier om mijn klanten te helpen, en met de lidmaatschappen zoals die waren ging dat toch niet voor 100% naar mijn zin. We hebben nu de Webwinkel Succes Academie in het leven geroepen en speciaal voor starters is er het programma Start jouw winstgevende webshop. Dit zijn de 2 diensten waarop ik me in 2020 ga focussen. Mijn diensten zijn nu eenvoudiger ingericht en ik kan nog meer kwaliteit leveren, omdat mijn bedrijfsvoering eenvoudiger wordt. Een echte win-win situatie dus 😊

Mijn belangrijkste doel voor 2019 was rust en focus krijgen in mijn bedrijf. Dat is dus op het nippertje gelukt!

Dit waren de populairste blogs in 2019

Ook afgelopen jaar schreef ik weer veel blogs en kennisbankartikelen voor mijn website. Nog altijd is dit mijn belangrijkste SEO strategie en jaar na jaar blijven de bezoekersaantallen hierdoor groeien. Hieronder deel ik de 10 populairste blogs van 2019.

  1. Je eigen webwinkel beginnen, wat komt er bij kijken?
  2. Wat zijn de kosten van een webshop?
  3. Waarom dropshipping via AliExpress kansloos is
  4. 35 tips voor meer bezoekers in je webwinkel
  5. Top 10 plugins voor je WordPress webshop
  6. Dropshipping, hoe werkt dat?
  7. 5 redenen waarom jouw webwinkel niet succesvol is
  8. De perfecte productbeschrijving
  9. De zin en onzin van webwinkel keurmerken
  10. Marketing voor jouw webshop – de beste methoden op een rij

Een aantal van deze artikelen stonden vorig jaar ook in de top 10. De rest is nieuw dit jaar, maar niet alle nieuwkomers zijn afgelopen jaar geschreven. Sommige artikelen zijn al wat ouder, maar werden dit jaar ineens goed gelezen. Leuk om nogmaals de bevestiging te zien dat het schrijven van een blog niet iets eenmaligs is, maar dat je jarenlang plezier hebt van goedgeschreven artikelen. Deze SEO strategie blijf ik dus ook in 2020 voortzetten.

Dit wil ik in 2020 bereiken

Vorig jaar stelde ik als doel om meer rust en focus in mijn bedrijf te brengen. Dit jaar is mijn doel om dit vast te blijven houden. Want eerlijk gezegd bevalt het me wel. Afgezien van de periode rond het schrijven en lanceren van mijn boek heb ik afgelopen jaar geen weekenden en veel minder avonden gewerkt. Dit ga ik proberen vast te houden in 2020.

Een ander doel is om mijn community te laten groeien. Er zijn nu ruim 900 leden en ik wil heel graag over de 1000. Daarnaast hoop ik komend jaar weer heel veel webwinkeliers te mogen helpen met het laten groeien van hun bedrijf. Of dat nu via een blog, een webinar, een challenge of een van mijn diensten is. Het maakt mij gelukkig om te zien dat webwinkeliers hun dromen kunnen laten uitkomen en dat ze daadwerkelijk resultaat zien als ze mijn adviezen toepassen.

Verder wil ik in 2020 meer gaan doen met video’s. Ook dit is nog even een drempel die ik over moet, maar dat komt vast goed 🙂

Wat zijn jouw doelen voor 2020?

Ik ben benieuwd, heb jij je doelen voor 2020 al bepaald? December is de perfecte maand om terug te kijken op het afgelopen jaar en vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. Dus.. pak je glazen bol (of gewoon pen en papier) en visualiseer hoe jij er volgend jaar rond deze tijd bij zit. Ik vind het leuk als je jouw plannen voor 2020 hieronder deelt!

Categorieën