Tips voor het verzenden van je pakketjes

Je bezoeker heeft een bestelling geplaatst. Doel bereikt zou je denken. Maar vergis je niet. Dit is het perfecte moment om van jouw klant een ambassadeur te maken. Een fan die nog eens terug komt in je webwinkel en die zijn ervaringen met vrienden en bekenden deelt. Fijne bijkomstigheid: je klanten doen je marketing. Veel webwinkel eigenaren besteden weinig aandacht aan de verzendverpakkingen. De winst is immers al binnen. In dit blog geven we een aantal tips voor het verzenden van je pakketjes.

Twee keer een eerste indruk

Wist je dat je als webwinkel eigenaar twee keer een eerste indruk kunt maken? Eerst via je website uiteraard en vervolgens op het moment dat de postbode voor de deur staat en de klant zijn of haar bestelling ontvangt. Ga maar na: zou je zelf niet positief verrast zijn als de postbode je een prachtig uitziend pakket overhandigt? Of als er een vrolijk gekleurde envelop op de deurmat ligt, tussen alle standaard witte enveloppen en bruine verpakkingen? De meest opvallende envelop maak je als eerste open toch?

Bedrukte dozen of tape

Verzenddozen die bedrukt zijn met jouw logo of in de kleuren van jouw huisstijl, zijn een hele mooie manier om je pakketje op te laten vallen en om een goede indruk te maken op je klant. Het draagt bovendien bij aan het vergroten van je naamsbekendheid. Tussen het gebruiken van standaard witte of bruine dozen en bedrukte dozen zit echter een behoorlijk prijsverschil. Ben je nog niet bereid – of heb je nog niet de mogelijkheid – om hierin te investeren, dan is het gebruiken van bedrukte tape een goede tussenstap. Als je hiermee de verzendverpakkingen dichtplakt, is dit tevens een extra veilige manier van verzending. Zo kan de klant direct zien of het pakketje niet is open gemaakt door een buitenstaander. Er is namelijk maar één soort tape met jouw logo erop! Verzend je regelmatig via brievenbuspost, gebruik dan mooie sluitstickers voor de enveloppen of brievenbusdoosjes. Die kun je heel betaalbaar laten bedrukken met jouw logo.

Adresetiketten

Ook wat betreft de adresetiketten zijn er verschillende opties. Laatst sprak ik iemand die handmatig de adressen op de pakketjes schrijft. Leuk, maar wel een tijdrovend klusje. Zeker als je webwinkel gaat groeien heb je hier gewoon geen tijd meer voor, naast al die andere taken die je al hebt. Met een Dymo labelwriter of gewoon een normale printer kun je supersnel professionele adresetiketten printen voor jouw pakketjes. Bovendien werken partijen als SendCloud en MyParcel op deze manier. Je koppelt je webwinkel aan een dergelijke partij en zodra er een bestelling geplaatst wordt in je webwinkel, zetten zij direct het adresetiket klaar voor jouw printer. Super handig én tijdbesparend. Wist je trouwens dat je ook Dymo etiketten kunt kopen in vrolijke kleuren? Leuk als je wat anders wil dan standaard wit. 

In wat voor verpakking verstuur jij je producten? Gebruik je zo’n saaie standaard doos, een op maat gemaakte en mooi bedrukte verpakking, of iets daar tussenin?

Dan de inhoud van de verzendverpakking

Wat voor gevoel wil jij de klant geven als hij het pakketje opent? 

Je kunt de producten (mits niet breekbaar) natuurlijk zo in de doos mikken, pakbon erbij en klaar ben je. Dit is wat de grote e-commerce bedrijven vaak doen. Prima en lekker efficiënt natuurlijk, maar erg bijzonder is het niet. Besteed je er iets meer aandacht aan, dan zal dat zeker gewaardeerd worden door de ontvanger. Je bezorgt je klanten een instant blij gevoel als je ze verrast met een mooie of bijzondere verpakking. 

Verras je klanten

Gebruik bijvoorbeeld mooi vloeipapier in kleuren die passen bij je webwinkel. Vloeipapier is goedkoop en in een heleboel kleuren en prints verkrijgbaar. Voeg een handgeschreven kaartje toe, waarop je de klant bedankt voor de bestelling. Kleine moeite, groot gebaar. Je kunt bovendien meteen vragen of de klant een review op de site wil achterlaten. Of om je te volgen op sociale media. 

Wat ook gewaardeerd wordt is het toevoegen van een klein extraatje. Een sample van een ander product in je webshop bijvoorbeeld. Of een kleurplaat, als je doelgroep uit ouders met jonge kinderen bestaat. Laat zien dat je blij bent met de klant en dat je hem of haar waardeert. 

Verras je klant, doe iets dat je concurrenten niet doen. De verzendverpakking is een slimme manier om jezelf te onderscheiden en op om te vallen in de markt. Zelfs al zou het product uiteindelijk geretourneerd worden, men heeft wél de fijne ervaring van het openmaken van de verpakking. En dat wordt onthouden.