Top 5 ondernemersboeken die je als webwinkelier moet lezen

Het aantal ondernemingen in Nederland heeft een recordhoogte bereikt, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Op 1 januari 2018 telde ons land om precies te zijn 665.795 bedrijven, een toename van maar liefst 78.5 duizend in vergelijking met het jaar daarvoor. De meeste nieuwe bedrijven zijn eenmanszaken. Het ondernemerschap brengt zowel voor- als nadelen met zich mee. Het geeft je vrijheid, maar het is ook hard werken. Gelukkig zijn er zijn er genoeg ondernemersboeken die je van de nodige kennis en inspiratie voorzien. Deze vijf toppers mag je zeker niet overslaan.

1 – Getting Things Done door David Allen

Om succesvol te zijn als ondernemer dien je te beschikken over voldoende discipline, focus en productiviteit. Ook heb je een flinke portie doorzettingsvermogen nodig om te bereiken wat je wilt. Maar wat als je persoonlijke productiviteit te wensen over laat? Het kan ontzettend frustrerend zijn om aan je bureau te zitten terwijl er niets uit je handen komt. Een tip: ga vooral niet bij de pakken neerzitten. Bestel in plaats daarvan het boek Getting things done van David Allen. David is een expert op het gebied van productief werken en ontwikkelde een nieuwe methode om te effectief te werken zonder stress.

Getting things done is niet voor niets een internationale bestseller over persoonlijke productiviteit. Het boek leert je verschillende methodes om productiever op de werkvloer te zijn. De gemiddelde ondernemer ontvangt dagelijks allerlei mailtjes. Hoe zorg je er voor dat alleen de relevante informatie over blijft? David Allen geeft je er in zijn boek in heldere bewoordingen antwoord op. Volgens de auteur komt het allemaal neer op timemanagement. De huidige methodes om efficiënt met je tijd om te gaan voldoen niet meer bij de huidige werksituatie, die steeds meer draait om flexibiliteit. Zowel werknemers als ondernemers moeten vaker multitasken dan ooit. Maar hoe zorg je ervoor dat je écht met relevante dingen bezig bent?

Uit ervaring weet ik dat Getting Things Done een fantastisch systeem is. Ik heb het boek jaren geleden al gelezen en pas de tips nog steeds elke dag toe. Hoog tijd om het boek in huis te halen dus!

2 – Content! Zuurstof voor je klanten door Antal de Waij

De wereld is in relatief korte tijd volledig gedigitaliseerd. Tegenwoordig zoekt een groot deel van de consumenten digitaal naar informatie over producten en diensten. Als ondernemer dien je hier handig gebruik van te maken door aandacht te besteden aan een goede website met relevante informatie. Door de juiste content til je jouw bedrijf naar een hoger niveau. Hoe je dit precies doet vertelt Antal de Waij in zijn boek Content! Zuurstof voor je klanten. Wij hebben veel geleerd van dit boek en vinden het een aanrader voor iedereen die content wil gebruiken om klanten te werven en te behouden.

Het ontwikkelen van een contentstrategie doe je natuurlijk niet binnen een dag. Er komt veel bij kijken. Antal de Waij beantwoordt een aantal vragen op het gebied van content. Hoe vergroot je bijvoorbeeld de naamsbekendheid van je onderneming? En hoe vaak moet je eigenlijk een nieuw blog schrijven? Het zijn maar enkele vragen die in Content! Zuurstof voor je klanten aan de orde komen. Dit boek geeft ondernemers een praktijkgerichte aanpak waar ze echt iets aan hebben. Zo vind je er meer dan honderd praktijkvoorbeelden op het gebied van content.

3 – Profit first door Mike Michaelowicz en Femke Hogema

Profit first – Een simpel systeem om je bedrijf te transformeren van een cash-eating monster in een money-making machine: een hele mond vol, maar de essentie van dit populaire boek is simpel. Hoe kun je er voor zorgen dat je zoveel mogelijk winst maakt met je onderneming? Auteurs Michalowicz en Hogema geven je een groot aantal nuttige tips om je onderneming in de groene cijfers te laten belanden. De juiste keuzes op financieel gebied kunnen leiden tot meer winst, waardoor je in staat bent om meer investeringen te maken. Dit levert je hopelijk meer rust en zelfvertrouwen op.

De auteurs van Profit First introduceren een financieel systeem dat de financiële wereld volledig op zijn kop moet zetten. Je bent waarschijnlijk gewend aan het idee dat je winst gebaseerd is op de omzet minus de kosten. Dit baanbrekende boek rekent voorgoed af met deze formule. In plaats daarvan laten ze zien dat iedere ondernemer vanaf dag een succesvol kan zijn door puur te focussen op winst. Om financieel succes te boeken dien je wel af te rekenen met mogelijke schulden. Hoe je dit doet, wordt uitgelegd in het zevende hoofdstuk van het boek.

De titel Profit First verklapt het misschien al. De formule waar dit boek om draait is Omzet – Winst = Kosten. De informatie en tips zijn nuttig voor iedere ambitieuze ondernemer die zijn of haar omzet dit jaar minstens wil verdubbelen. Michalowicz en Hogema laten zien dat er veel mogelijk is wanneer je winst als prioriteit nummer één beschouwd. Een musthave voor iedere ambitieuze ondernemer.

4 – Geld verdienen via bol.com door Tina Gosravani en Sander Roex

Iedereen kan geld verdienen via bol.com, maar niet iedereen weet hoe. Tona Gosravani en Sander Roex geloven dat je financieel succes via deze uiterst succesvolle webshop ook voor jou is weggelegd. Zodoende schreef het tweetal het boek Geld verdienen via bol.com. Het is een aanrader voor iedereen die droomt van een succesvol bedrijf dat duizenden euro’s per maand binnenbrengt zonder dat je een enorme investering hebt hoeven te doen. Het hoeft het niet alleen maar bij dromen te blijven, zo stellen de auteurs van het boek.

Wie dit boek leest kan bijna niet anders dan enthousiast worden over de zakelijke mogelijkheden die bol.com biedt. Iedere verkoper in deze webshop kan met de juiste kennis en doorzettingsvermogen succesvol worden, zo stellen de auteurs. Op dit moment verdienen externe verkopers op bol.com miljoenen euro’s omdat ze hun merk succesvol op de markt hebben gezet. Voor de zakelijke verkoop gebruiken ze een effectieve strategie die hen financiële vrijheid geeft. Hoe jij dit ook doet is te lezen in Geld verdienen via bol.com. Het boek staat vol met praktische tips, online tools en voorbeelden uit de praktijk.

5 – Wetboek voor webwinkels door Charlotte Meindersma

De komst van het internet heeft onze wereld voorgoed veranderd. Zo hoef je voor het kopen van producten en diensten niet eens de deur meer uit. Steeds meer consumenten doen hun aankopen in een webshop. Sterker nog, het aantal webwinkels is de afgelopen tien jaar vervijfvoudigd. Ook de gemiddelde omzet is met meer dan dertig procent gegroeid. Bij het runnen van webwinkel komt heel wat kijken. Het is belangrijk dat je goed op de hoogte bent van de wetgeving rondom webwinkels. Je maakt een goede start door het boek Wetboek voor webwinkels in huis te halen. In dit praktische handboek vind je alle informatie, tips en trucs voor het oprichten en onderhouden van een webwinkel, inclusief wetgeving.

Dit praktische handboek geeft ondernemers inzicht in hoe het bouwen en onderhouden van een webwinkel in zijn werk gaat. Charlotte legt een groot aantal regels uit en vertelt hoe je daar aan kan voldoen. En hoe bescherm je eigenlijk je bedrijfsnaam? Wetboek voor webwinkels is een nuttig boek voor iedere ondernemer die een succesvolle webwinkel heeft of wil starten.

Extra leuk: in het boek staan verschillende interviews met webwinkel experts, waaronder ook een interview met mij.

6 – Bonustip: Het einde van online winkelen door Wijnand Jongen

Onze huidige wereld is door de komst van het internet en social media een stuk kleiner geworden. Tegenwoordig zijn we bijna altijd en overal bereikbaar. Bovendien zijn door de komst van webwinkels steeds meer fysieke winkels aan het verdwijnen. De digitalisering van de samenleving maakt het de retail behoorlijk lastig. In Het einde van online winkelen beschrijft Wijnand Jongen op boeiende wijze het proces dat nu gaande is. Wat is de toekomst van winkelen in een wereld die altijd met elkaar verbonden is? Niet voor niets is dit boek in 2017 genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs. Een ‘must read’ voor iedere ondernemer die geïnteresseerd is in de retailwereld.

Wijnand Jongen legt uit wat de oorzaken zijn achter het verdwijnen van fysieke winkels in onze digitale wereld. Volgens de auteur is het te wijten aan het feit dat de winkels niet of nauwelijks in staat zijn om in te spelen op het veranderende gedrag van consumenten. Dit terwijl ontwikkelingen van fenomenen als the ‘Internet of Things’ in rap tempo doorgaan. The Internet of Things (IoT) betekent dat apparaten (tijdelijk) met elkaar worden verbonden om gegevens met elkaar uit te wisselen.

De verwachting is dat op een gegeven moment meer intelligente apparaten dan mensen op het internet actief zijn. Vraag is hoe fysieke winkels met dit soort ontwikkelingen om moeten gaan. Het is een vraag die veel ondernemers boeit, en zorgt voor een actueel en relevant boek. Ondanks de grote hoeveelheid informatie in Het einde van online winkelen wordt het nergens saai. Dit komt door het feit dat de auteur allerlei praktijkvoorbeelden geeft uit de retailwereld en trends en ontwikkelingen op scherpe wijze beschrijft. Het resultaat is een interessante schets van de toekomst van de retail industrie. Iedereen die wil weten wat winkels nog te wachten staat moet dit boek eigenlijk op zijn nachtkastje hebben.

Dit artikel bevat affiliatelinks. Dat houdt in dat ik een kleine bijdrage ontvang als jij via een van deze links een boek aanschaft. Jij betaalt hiervoor natuurlijk niets extra’s.