Verleiden met webshop pop-ups
De pop-up, veelal bekend van het format waarbij winkels kortstondig opduiken in het straatbeeld om hun producten aan de man of vrouw te brengen. Maar het was ene Ethan Zuckerman die in 1994 met deze creatie de online handel en wandel beïnvloedde. De pop-up op een internetpagina is een kleiner venster ten opzichte van het browser scherm, dat op de voorgrond gebracht wordt als reactie op een event of gebeurtenis. De gebruiker kan aan de basis liggen, maar evengoed kan gebruik gemaakt worden van een tijdsinterval om de aandacht van de surfer te trekken. Overigens dient men zich niet te beperken tot het maken van reclame, maar kan men er ook andere content naar wens in verwerken.
Vele standaard browsers hebben weliswaar een pop-up blocker ingebouwd en je maakt er misschien zelf gebruik van. Niet getreurd, niet iedereen staat er even weigerachtig tegenover, er zijn alternatieven om de blockers te omzeilen en bovenal zit de kunst ‘m in het verleiden. Weinig zo storend wanneer kleine venstertjes, als paddenstoelen uit de internetgrond te onpas jouw surfplezier ontnemen. De negatieve connotatie van pop-ups vloeit dan ook voort uit het verkeerd toepassen ervan. Gebruik ze daarom met kennis van zaken, doelgericht en met succes.
Wie ze aanwendt om de surfer te bekoren, zal er baat bij hebben. Ze dienen niet storend te zijn, wel een manier om ergens de aandacht op te vestigen. Niet het aantal, maar de inhoud en timing zijn een doorslaggevende factor voor hun effectiviteit. Ze moeten de gebruiker en jouw omzet ten dienste zijn en het laatste wat je wil bereiken is dat jouw potentiële klant erdoor afhaakt. Meer nog, wanneer de surfer dreigt af te haken, kan jouw webshop dit detecteren en jouw bezoeker erop attent maken dat er nog enkele uitzonderlijke aanbiedingen in het winkelwagentje op hem of haar wachten.
We helpen jou graag op weg zodat je zelf aan de slag kan, of passen onze expertise toe bij de ontwikkeling van jouw webshop.
What's in it for me
Vol winkelmandje vs. lege handen
De algemene doelstelling is om deze technologie in te zetten zodat uw conversieratio de hoogte in gaat. Je kan jouw bezoeker er tijdens het surfen mee ondersteunen en eventueel overhalen om alsnog over te gaan tot de aankoop. Jouw online klanten zijn rap geneigd om vergelijkbare producten voor scherpere prijzen te zoeken via een eenvoudige zoekopdracht. Vermijd dus dat ze zich beperken tot windowshoppen bij jou en dat andere webwinkels met de winst gaan lopen.
Je kan probleemloos detecteren wanneer de gebruiker neigt om jouw website te verlaten. Op basis van de beweging van de cursor wordt er vervolgens een exit-intent pop-up naar de voorgrond gebracht. Omdat je de intentie van de surfer kent, kan je hier gepast op inspelen. Grijp de mogelijkheid om de producten die hem of haar eerder in de verleiding brachten opnieuw in de digitale etalage te zetten. Als je een actie hebt lopen, vermeld je deze uiteraard strategisch.
Mis dit aanbod niet
Het FOMO-effect (fear of missing out) is een gevoel dat je kan aanboren door bijvoorbeeld gebruik te maken van een aftelklok. Fysieke winkels spelen daar eenvoudig op in met termen als 'beperkt aanbod' en 'op is op'. Voor een webshop volstaat het om een digitale klok weer te geven tot wanneer een bepaalde ‘uitzonderlijke’ actie geldig is om de klant te motiveren. Vergelijkbare indicators, maar in een andere vorm, ben je misschien al eerder tegengekomen op sites voor reisbestemmingen. Er wordt dan bijvoorbeeld aangegeven hoeveel accommodaties nog beschikbaar zijn of hoe vaak surfers de pagina bezochten en recent overgingen tot het plaatsen van een order. Gebruik die parameters om jouw verkoop te boosten.
Een pop-up wordt ook vaak ingezet om korting te afficheren en zal de aandacht erop vestigen. Eenmaal een artikel in de winkelwagen geplaatst is, kan je de surfer hiermee misschien overtuigen. Informatie met betrekking tot de verzendkost of promoties bij aankoop van meerdere artikelen kan het surf- en aankoopgedrag verder sturen.
Een lucratieve deal met een bepaalde leverancier of merk kan de nodige aandacht krijgen door middel van een pop-up voor potentiële klanten. Neem dit mee in de onderhandelingen met jouw leverancier en ondersteun met cijfermateriaal wat de impact hiervan kan zijn op jouw afname. Behoud echter wel de controle over de inhoud en frequentie, zodat je jouw bezoekers kan vasthouden in plaats van afschrikken.
Pop-up or pop-down
Waar je zeker en vast rekening mee moet houden, is wanneer je deze technologie wil loslaten op jouw doelpubliek. Surfers worden bij elke pagina reeds overstelpt met meldingen van cookies. Ze zijn onvermijdelijk, maar vormen dus al een eerste hindernis. Gooi je daar meteen een advertentie met behulp van een pop-up achteraan, dan zal het leeuwendeel gauw afhaken of de boodschap negeren.
Geef de surfer de tijd en ruimte om te zoeken naar het artikel en te scrollen door het verdere aanbod. Eenmaal de focus ruimere tijd op een pagina of artikel blijft, kan je een melding weergeven. Betreft het een ecologisch verantwoord item, is er een promotie lopende of is de stock beperkt, deel dit met uw bezoeker en bied de mogelijkheid om het ook door middel van een eenvoudige klik in de pop-up toe te voegen aan het winkelmandje van het centrale browserscherm.
Zijn er enkele items in het winkelkarretje geplaatst, opent men een nieuw tabblad of dreigt men jouw webshop te verlaten, kom dan met een ultiem aanbod of speel in op het FOMO-effect zodat de koop niet verloren gaat. Als laatste redmiddel kan je daar de bezoeker eventueel overtuigen om zich te registreren met een mailadres. Zo kan je het wenslijstje dat reeds werd opgebouwd in de winkelwagen nogmaals per mail nasturen, of de bezoeker aan jou proberen binden door het versturen van nieuwsbrieven of nieuwe promoties in de toekomst.
De gulden middenweg
Webshop pop-ups zijn een enabler, een optie. Ze geven de mogelijkheid om de surfer aan te spreken, te informeren of te overtuigen. De juiste timing of reactie op een gebeurtenis, evenals de juiste toepassing zijn doorslaggevend voor het succes ervan. Stel je in het perspectief van de gebruiker en stel de vraag of een pop-up een toegevoegde waarde heeft. Overstelp de bezoeker niet meteen en jaag zo een potentiële klant niet weg van jouw aanbod. Digitale klanten verwachten minder opdringerigheid, maar kunnen het wel appreciëren als je ze gepast begeleidt. Wie de gulden middenweg weet te vinden, zal de balans in zijn of haar voordeel weten om te slaan.