Vind jouw unieke marketingverhaal en boost je omzet (Maartje ging je voor)

Een fantastische webshop met mooie producten, goede kwaliteit en een uitstekende klantenservice: hoe graag je het ook zou willen, het is niet genoeg om je webshop succesvol te maken. Webwinkeliers die de kracht van marketing onderschatten, laten omzet liggen. En dat kan zomaar het verschil maken tussen wel en niet moeten stoppen met ondernemen, of tussen wel en niet kunnen leven van je webshop. Daar weet Maartje Groenen van  oneofit.nl alles van. 

Van alle webwinkeliers in Nederland heeft 80 procent een jaaromzet van minder dan €10.000. Ik vind dat ongelofelijk. Omdat ik zelf wél altijd goed heb kunnen leven van mijn webshops, zie ik het als mijn missie om verandering te brengen in dat onnodige stukje webshopstatistiek. De afgelopen jaren zag ik hoe de klanten van mijn cursussen en coachingstrajecten ‘ineens’ hun baan in loondienst op konden zeggen, hun omzet in de zes cijfers zagen schieten of zelfs een Shopping Award wonnen. Een groot deel van die winst boekten deze ondernemers met simpele aanpassingen in hun marketingstrategie. 

Succesvolle marketing is magnetisch 

De marketing van een succesvolle webshop is magnetisch: je wilt dat je klanten simpelweg niet kunnen ontsnappen aan de aantrekkingskracht van jouw producten. Maar in de praktijk is marketing voor webwinkeliers vaak het ondergeschoven kindje, iets wat ze ‘erbij’ doen. Veel ondernemers beginnen nou eenmaal een webwinkel omdat ze een passie hebben voor een bepaald product, niet omdat ze een passie hebben voor marketing. Het resultaat is dat veel webwinkeliers blijven zitten met een fantastisch productaanbod, waarmee ze helaas niet de klantenaantallen bereiken die ze nodig hebben om van hun webshop een succes te maken. 

Overzicht krijgen

Dat ze niet genoeg klanten bereikte, merkte ook Maartje Groenen van One of It, een van mijn Magnetic Marketing-cursisten. Maartje begon haar webshop in kinder- en poppenkleding in 2018. Tijdens de pandemie liep haar winkel eigenlijk als vanzelf. Maar toen de fysieke winkels weer open gingen, kreeg ze het zwaar. ‘Ik dacht toen, er moet nu echt iets gebeuren, want anders is het niet meer haalbaar. Ik wist dat ik steken liet vallen, maar ik had zelf niet voldoende overzicht om te zien wáár.’ 


Stap voor stap

En dus begon Maartje met Magnetic Marketing aan het opstellen van een doordacht marketingplan. ‘Ik ben zelf nogal chaotisch en maak dus eigenlijk nooit een planning. Dat de cursus je stapsgewijs meeneemt in wat je moet doen, werkte voor mij heel goed. Als ik een opdracht krijg, wil ik die ook afronden voordat ik naar de volgende training ga. In feite helpt Astrid je met haar trainingen om alles wat al in je onderneming zit op een grote stapel te gooien en vervolgens keurig op een rij te zetten.’ 

Een jaar aan blogonderwerpen 

Zo wilde Maartje altijd al bloggen om haar winkel meer zichtbaarheid te geven, maar wist nooit zo goed waarover. Tijdens de cursus maakte ze een lijst met onderwerpen waar ze een jaar mee vooruit kon, iets waar ze nu ontzettend veel houvast uit haalt. ‘Soms heb ik zoveel in mijn hoofd, dat ik in het moment niet meer weet wat nou interessant is voor mijn klanten en wat niet. Die afweging heb ik nu vooraf gemaakt, waardoor ik alleen nog maar mijn eigen planning hoef te volgen.’ 

Kritisch kijken naar je plan

Als ondernemer weet en kun je heel veel zelf, daar ben ik van overtuigd. De keuze voor een cursusformat waarin webwinkeliers aan de hand van mijn trainingen zelfstandig hun eigen plannen uitstippelen, heb ik dan ook bewust gemaakt. Maar voordat ze die plannen gaan uitwerken, vind ik het wel belangrijk om er samen naar te kijken. Om de kinderziektes eruit te halen voordat ze tijd en geld steken in blogs, advertenties en social content. Oftewel: om zeker te weten dat wat mijn klanten op papier gezet hebben, in de praktijk ook het gewenste resultaat gaat opleveren. 

Vertellen waarom je uniek bent

Tijdens mijn één-op-één-sessie met Maartje sprong één ding er voor mij meteen uit: op haar website stonden naast kinderkleertjes ook poppenkleertjes, maar in haar marketing zag ik die niet terug. Toen ik daarnaar vroeg, vertelde Maartje mij dat wat zij haar klanten aanbiedt, is dat kinderen kunnen twinnen met hun pop. Maar voor een websitebezoeker was dat helemaal niet duidelijk. En dat is natuurlijk doodzonde: de markt is immers vol met ondernemers die kinderkleertjes verkopen. Maar handgemaakte matchende outfits voor kinderen en hun pop? Dát springt eruit. 

Helder marketingverhaal zorgt voor groei

Maartje zag meteen wat ik bedoelde en was enthousiast. ‘Ik had toen echt even een brainwave. Zo van wow, inderdaad. Toevallig had ik twee weken daarna een fotoshoot op de planning staan, die heb ik toen meteen ingestoken op kinderen met hun pop.’ 

Als je nu op de webshop van Maartje komt, is het eerste wat je leest: 

‘Wat fijn dat je er bent, dit is de plek waar je naast kleding voor je kleintje ook alles vindt voor je popje!’

Met de beelden van de fotoshoot erbij, is het mensen meteen duidelijk wat de webshop van Maartje uniek maakt. En dat ziet Maartje op haar beurt terug in de cijfers: ‘Ik heb niks aan mijn business veranderd, alleen mijn marketing. Maar sinds ik daarmee begonnen ben, zie ik dat mensen vaker matchende outfits in hun winkelmandje leggen. En ik heb ook een flinke groei doorgemaakt in omzet.’ 


Visie en houvast

Haar nieuwe marketinginsteek schept niet alleen helderheid voor bezoekers, maar ook voor Maartje zelf. ‘Ik heb nu helder wat mijn visie is, welke boodschap ik wil overbrengen en waar ik naartoe wil.’ En dat zie ik eigenlijk bij al mijn klanten: terwijl ze hun marketingboodschap aanscherpen voor hun klant, krijgen ze zelf meer grip op waar ze staan en waar ze naartoe willen.

Magnetic marketing is marketing die bij jóu past

Magnetische marketing klinkt misschien moeilijk of spannend, maar is dat júist niet. Magnetische marketing zet jouw producten zo in de markt dat klanten zich onweerstaanbaar tot jou aangetrokken voelen. Vaak zie ik dat bij cursisten daardoor niet alleen de omzet toeneemt, maar ook het plezier in marketing stijgt. Meer klanten verleiden op elk punt in je klantreis, waardoor je meer verkoopt.  Elke dag, elke week en elke maand opnieuw, op een manier die niet alleen bij je producten past, maar ook bij jou. In Magnetic Marketing vertel ik je stap voor stap hoe je dat doet. 

‘Ik vond marketing verschrikkelijk, echt een moetje. Maar sinds ik Magnetic Marketing heb gedaan heb ik écht iets te vertellen en vind ik het leuk om blogs te schrijven. met influencers samen te werken of een winactie te bedenken.’ 
Maartje Groenen, One of it