Voor- en nadelen van Magento voor een webshop
26 mei 2021 

Voor- en nadelen van Magento voor een webshop

Voor ondernemers zit de huidige tijd vol uitdagingen. Zo is het niet langer de vraag of een webshop wel functioneel genoeg is, maar juist welk CMS je moet gebruiken voor je e-commerce activiteiten. Natuurlijk zijn er ondernemers die bijzonder tevreden zijn met een eenvoudige out-of-the-box oplossing zoals Woocommerce, maar de ondernemer die echt wil floreren kiest voor Magento. Daar zijn een aantal redenen voor op te noemen, waaronder de indrukwekkende SEO-functionaliteit van Magento SEO.

De voordelen van Magento als systeem voor je webshop

In tegenstelling tot andere bekende CMS systemen is Magento ontwikkeld als e-commerce systeem. Met andere woorden, het is geen blog-systeem zoals WordPress, maar is vanuit de basis al een webshop. Het logische gevolg van die opzet is dat het hele systeem bijzonder intuïtief is. Zelfs zonder technische kennis ben je als ondernemer in staat om er mee aan de slag te gaan en te profiteren van alle voordelen.

Magento SEO

Een van de belangrijkste zaken bij het kiezen van een webshopsysteem, is de manier waarop het met SEO om gaat. Met andere woorden, de vindbaarheid van je webshop door zoekmachines. Het kan natuurlijk verleidelijk zijn om een Google AdWords campagne te starten of deze vorm te laten geven door een online marketing bureau, maar afgezien van de vaak hoge kosten voor zo'n campagne, is het veel beter als de webshop over uitgebreide SEO mogelijkheden beschikt. De manier waarop Magento SEO mogelijk maakt, is uniek.

Magento kent diverse mogelijkheden en functies, waardoor de online winkel goed scoort in de organische zoekresultaten. Wat nog belangrijker is, Magento is een van de betere platformen voor e-commerce SEO omdat het geen sleutelelementen opoffert ten gunste van SEO, zoals UX of onafhankelijke productlinks, titels, H1's en URL's. Dit zorgt voor een betere indexering van de productpagina's.

Flexibiliteit

Magento is een open source platform. Met andere woorden, je kan de broncode (laten) aanpassen aan je wensen, waardoor je bijvoorbeeld sjablonen kunt gebruiken die zijn toegespitst op je onderneming. Je kan daardoor ook een programmeur inschakelen om de nodige aanpassingen te maken.

Een ander voordeel van Magento is de eenvoudige integratie met andere softwarepakketten. Zo kan je eenvoudig productlijsten importeren en kun je een koppeling maken met een CRM systeem. Deze flexibiliteit is het grootste pluspunt van Magento, omdat het daardoor gemakkelijker wordt om de prestaties van je website(s) te bekijken en te analyseren.

Magento heeft veel functies die bij andere systemen ontbreken

Magento heeft een breed scala aan functies waarmee je meerdere webshops kunt beheren. Je website in meerdere talen tonen is ook zo'n functie, net als het tonen van verschillende prijzen en verschillende valuta. Als je Magento op deze punten gaat vergelijken met systemen als Shopify, Woocommerce of een ander e-commerceplatform, dan zie je duidelijk de meerwaarde.
Een belangrijke functie van Magento is ook de mogelijkheid om prijzen per klantgroep te tonen. Op die manier krijgt een klant op basis van zijn of haar unieke profiel de prijs te zien die bij zijn of haar klantengroep hoort.

Je kan terugvallen op een grote community

Magento is net als WordPress Open Source software. Dat betekent dat in principe elke gebruiker kan bijdragen aan de ontwikkeling van de software. In de praktijk komt het erop neer dat er snel ondersteuning geleverd kan worden door andere gebruikers. Doordat Magento wereldwijd wordt gebruikt is de community enorm groot en kunnen zelf complexe vraagstukken snel worden beantwoord. Een ander voordeel is dat de community van Magento gebruiker niet louter bestaat als ondernemers, maar ook uit programmeurs. In veel gevallen leveren die een belangrijke bijdrage door de ontwikkeling van veel gebruikte extensies en plug-ins. De Magento community kun je dus het beste zien als een wereldwijde helpdesk.

Magento is responsive

Als er een ding belangrijk is voor een moderne webshop, dan is het wel dat de webshop goed moet worden weergegeven op alle mobiele apparaten. In vaktermen noemen we dat ‘responsive'. Het betekent niks meer dan dat een webshop ook goed functioneert op een tablet, een iPad en een smartphone. Dat is geen overbodige luxe. In tegenstelling tot zo'n tien jaar geleden, is het gebruik van mobiele apparaten toegenomen en een groot deel van je klanten zal de webshop bezoeken vanaf de tablet of de smartphone.

Het voordeel van Magento is dat het zonder problemen correct wordt weergegeven op mobiele apparaten. Op zich is dat ook niet vreemd. Een klant die het bezoek aan je webshop op zijn toestel als prettig ervaart, zal eerder geneigd zijn om over te gaan tot een aankoop.

Het is schaalbaar

Voor elke ondernemer is groei van levensbelang. Een webshop moet dus mee kunnen groeien met de onderneming. Naar mate je groter wordt, zullen ook je wensen toe nemen en op dat punt is Magento ideaal. Zo kan je als beginnende ondernemer volstaan met slechts enkele artikelgroepen. Groeit je assortiment, dan heeft Magento er geen enkel probleem mee om met je mee te groeien. Zo toon je heel eenvoudig duizenden verschillende producten als dat wenselijk is. Om je een indruk te geven: Magento kan zonder probleem 500.000 producten opslaan en duizenden transacties per uur verwerken.

Nadelen

Alhoewel de voordelen van Magento duidelijk zijn, moet je als ondernemer ook oog hebben voor enkele nadelen. Magento mag dan wel de meest ideale oplossing zijn voor de meeste ondernemers, toch zijn er een paar punten die niet onderbelicht mogen blijven.

Magento kan duur zijn

Magento is in verschillende versies beschikbaar. De community versie is gratis, terwijl de enterprise-versie van Magento ongeveer 15.000 dollar kost. De Premium Enterprise-versie van Magento, bedoeld voor grote bedrijven, is beschikbaar op licentie basis en kost 50.000 dollar per jaar. Het goede nieuws is echter dat de basis versie voor 99% van de ondernemers voldoende is. Ook de meeste extensies en plug-ins zijn gratis, maar als je die liever laat installeren moet je ook rekening houden met de kosten die een programmeur zal berekenen.

Hosting

Magento zal, net als elke andere website, gehost moeten worden. Het nadeel is dat niet elk hostingbedrijf in staat is om de juiste server te leveren die nodig is voor Magento. Je zal dus op zoek moeten gaan naar een goede webhoster die bekend is met Magento. De kosten voor het hosten van een Magento webshop liggen daardoor een stuk hoger dan je wellicht gewend bent. Voor advies op dit punt kan je uiteraard een online marketing bureau benaderen.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen