arrow_drop_up arrow_drop_down
Waarom je beter geen Linktree profiel aan kunt maken voor Instagram
19 februari 2021 

Waarom je beter geen Linktree profiel aan kunt maken voor Instagram

Als je actief bent op Instagram ben je wel bekend met het feit dat je maar een link in je profiel kwijt kunt. En dat terwijl je vaak meerdere linkjes met je volgers wil delen. Wanneer je meer dan 10.000 volgers hebt kun je gebruik maken van de swipe functie in Stories. Maar zit je daaronder, dan is het niet mogelijk om jouw volgers direct naar jouw website te laten gaan, tenzij je een advertentie aanmaakt of een productlink hebt aangemaakt. Daar is natuurlijk een alternatief voor. In deze blog vertellen we waarom je beter geen gebruik kunt maken van Linktree en hoe je makkelijk zelf een landingspage aan kunt maken.

Wat is Linktree?

Linktree is één van de alternatieven om meerdere linkjes in je Instagram profiel te laten zien. Met Linktree maak je een landingspagina (een overzichtspagina waarop mensen door kunnen klikken) aan waar je jouw linkjes op plaatst. De gepersonaliseerde link kun je dan vervolgens in je profiel opnemen. Maar er is dus ook een alternatief voor een Linktree pagina.

De voordelen van Linktree

Het grootste voordeel van een Linktree landingspagina is dus dat je meerdere websites en linkjes kunt promoten via jouw Instagram profiel. Je kan per button een linkje toevoegen. Daarnaast kun je in een oogopslag zien hoeveel mensen op de link hebben geklikt.

Ga je voor de pro versie van Linktree dan kun je het logo van Linktree verwijderen, kiezen uit meerdere thema's, een formulier maken waarmee mensen zich aan kunnen melden voor een nieuwsbrief, meer statistieken inkijken, linkjes met prioriteit highlighten, mensen die op jouw link hebben geklikt retargeten, het verkeer wel via Google Analytics laten lopen, linkjes in plannen etc. Dit kost je dan 6 dollar per maand.

De nadelen

Maar er kleven ook een aantal nadelen aan. Zo zijn er weinig mogelijkheden voor branding, zeker in de gratis versie. Je kan kiezen uit een paar kleuren en die matchen niet altijd met de kleuren die jij voor jouw branding aanhoudt.

Het grootste nadeel bij het gebruik van een gratis Linktree profiel is dat je bezoekers niet rechtstreeks naar jouw eigen website gaan. Ze komen eerst op de pagina van Linktree en moeten dan nogmaals klikken om door te gaan naar jouw website. Het kaapt het verkeer dat meteen op jouw website zou moeten komen dus weg.

Alternatief voor Linktree? Een landingspage maken

Hoe kun je dan wél meerdere links laten zien op je profiel zonder Linktree? Dat doe je door gebruik te maken van een landingspagina op je eigen website. Zoals deze landingspagina, die ik zelf gebruik. Deze pagina is volledig afgestemd op mijn huisstijl, want het is een pagina op mijn eigen website. Bovendien heb je meer inzicht in hoeveel bezoekers je binnenkrijgt via Instagram, dat kun je namelijk terugzien in Google Analytics. Maar je kunt ook – of je nou Linktree hebt of niet – zien hoeveel mensen er op de link in jouw biografie hebben geklikt als je een business account hebt.

Daarnaast kun je ervoor zorgen dat lezers die direct op jouw website komen deze pagina niet kunnen zien. Hieronder laten we zien hoe je dat doet in WordPress.

Zo maak je een eigen Instagram landingspage in WordPress

Nu wil je vast aan de slag om een eigen landingspage te maken voor jouw website? Wil je weten hoe ik dit heb aangepakt? Doorloop dan dit stappenplan:

  • Maak een nieuwe pagina aan.
  • Bedenk wat je wil gaan uitlichten via Instagram. Wil je je jouw laatste blogpost uitlichten, een product uit je webshop of iets anders?
  • Maak voor elk onderwerp een nieuw kopje aan.
  • Publiceer de pagina als je de tekst af hebt.
  • Voeg de link van de pagina toe aan je Instagram biografie.
  • Belangrijk als je de landingspagina niet wil tonen aan normale bezoekers is om deze NIET toe te voegen aan het menu van de website, daardoor blijft hij een soort van afgeschermd. Hiermee bedoelen we dat lezers deze alleen vinden als ze op jouw website de zoekfunctie gebruiken en als ze via zoekmachines binnenkomen.
  • Houd regelmatig in de gaten of alle informatie nog up to date is. Voeg nieuwe kopjes toe die linken naar nieuwe blogposts die je hebt geschreven of nieuwe producten in je assortiment. Heb je weinig tijd? Maak dan een kopje met een link naar de pagina waar je alle nieuwe blogs of producten hebt staan.
  • Heb je een Linktree account? Vergeet dan niet alle linkjes te verwijderen en hetzelfde te doen met jouw account. Die heb je nu toch niet meer nodig.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen