Waarom heb jij een webwinkel?

Laatst stelde iemand mij de vraag waarom ik doe wat ik doe. Daar had ik even geen kant en klaar antwoord op. Interessant om eens te onderzoeken. Weet jij eigenlijk waarom je doet wat je doet? In dit blog deel ik hoe ik achter mijn ‘why’ ben gekomen.

De beste weg is niet altijd de kortste…

De weg die ik heb afgelegd om op het punt te komen waar ik nu ben, is niet erg logisch. In plaats van de kortste weg te kiezen, heb ik flink wat omwegen gemaakt. Na de HAVO ging ik verpleegkunde studeren. Al snel kwam ik er achter dat ik toch liever arts wilde worden. Dat gaat natuurlijk niet met een HAVO diploma, dus stopte ik na 3 jaar met de opleiding en haalde ik via volwassenenonderwijs de benodigde certificaten van het VWO. Toen werd ik uitgeloot voor geneeskunde en omdat ik wel door wilde studeren besloot ik om dan maar biomedische wetenschappen te gaan doen. Uiteindelijk heb ik die studie wel afgemaakt en zelfs mijn master gehaald (je mag me doctorandus noemen, of master of science 😉). Na mijn studie – ik was intussen 27 jaar – ging ik in loondienst bij MSD, een farmaceutisch bedrijf.

Van medisch bioloog naar webwinkel adviseur, hoe dan?

Je vraagt je vast af hoe ik met zo’n wetenschappelijke en medische achtergrond mezelf nu webwinkel adviseur noem. Begrijpelijk.. Toen ik nog studeerde leek een webwinkel me de perfecte bijbaan. In 2010 startte ik mijn eerste webwinkel, waarin ik sieraden en modeaccessoires verkocht. Er was destijds veel minder concurrentie, ik kwam vrij makkelijk hoog in Google en bezoekers trekken was toen ook nog wat makkelijker dan nu. Die webwinkel werd best succesvol dus. Op de universiteit mocht ik een half jaar keuzevakken volgen. Dat werden bedrijfseconomie, marketing, entrepreneurship (ondernemerschap) en nog wat meer van dat soort vakken. Super interessant en alle kennis kon ik direct toepassen op mijn webwinkel. Uiteindelijk heb ik deze wel moeten verkopen omdat ik het niet meer kon combineren toen ik na mijn studie in loondienst ging. Ik was destijds ook zwanger en daardoor veel ziek. Het promotieplatform voor webwinkels dat ik ook in 2010 startte hield ik wel aan en intussen was ik ook een blog gestart om mijn ervaringen, successen en uitdagingen als webwinkelier te delen. Dat was het begin van Succes met je Webshop.

Het avontuur begon

Toen in 2012 mijn oudste dochter geboren werd besloot ik om te stoppen in loondienst. Ik werd niet gelukkig van dat werk en zag het niet zitten om fulltime van huis te zijn terwijl ik net moeder was. Ik besloot om verder te gaan met het promotieplatform en met Succes met je Webshop. Dat bleek een slimme zet. Ik specialiseerde me in zoekmachine optimalisatie, conversie optimalisatie en online marketing en bracht alle kennis direct in de praktijk op mijn eigen websites. Ik had destijds ook nog een aantal affiliate webshops die een leuk inkomen genereerden. Mijn ervaringen uit de praktijk deelde ik weer op mijn blog, om zo andere webwinkeliers ook verder te helpen. Steeds vaker kreeg ik vragen van hen over hoe zij ook hoog in Google konden komen en over hoe je nou van bezoekers klanten maakt. Ik ging steeds meer tips delen in mijn blogs en ondertussen maakte ik het Webwinkel Succes Programma. Een cursus die nog altijd populair is onder webwinkeleigenaren. Ik update hem regelmatig zodat de inhoud actueel blijft en hij is tegenwoordig onderdeel van de Webwinkel Succes Academie.

Weer webwinkeleigenaar

In 2015 nam ik een dropship webwinkel over (Love Arganolie), die totaal niet liep. Ik gaf hem een make-over, stelde een nieuw assortiment samen (geen dropshipping meer) en zette zo de webwinkel op de kaart. Ik verkocht biologische verzorgingsproducten op basis van arganolie. Een hele specifieke niche dus. Door veel kennis te delen over huidverzorging (daar kwam mijn medische kennis toch weer van pas) stond ik al snel bovenaan in Google en al gauw had ik een redelijk vaste klantenkring en stond ik regelmatig in magazines. Leuk om te weten is dat ik via Succes met je Webshop eens benaderd werd door een concurrent van deze webwinkel, die wilde weten hoe hij hoger in Google kon komen. Hij wilde boven Love Arganolie staan. Alleen wist hij dus niet dat die webwinkel van mij was 😉.

Ervaring in de praktijk

De reden dat ik Love Arganolie overgenomen had, was voornamelijk omdat ik nieuwe strategieën die ik bedacht had, eerst wilde uittesten voordat ik deze met mijn klanten deelde. Dus als ik weer eens iets nieuws bedacht had, ging ik dat eerst op mijn eigen webwinkel uittesten en als het succesvol was, dan schreef ik er een blog over of maakte ik er een cursus van. Strategieën die niet werkten, verbeterde ik net zo lang tot ze wel succesvol waren, of ik kwam tot de conclusie dat het niet zinvol was en dan kon ik ook dat aan mijn klanten vertellen. Mijn kennis komt dus niet alleen uit tekstboeken, maar vooral uit de praktijk. Overigens heb ik deze webwinkel in 2018 verkocht, omdat ik me nu voor 100% wil focussen op Succes met je Webshop.

Waarom jij doet wat jij doet

Maar nu terug naar de reden dat ik dit blog schijf. Want waarom doe jij nou wat je doet? Wat is jouw ‘why’, zoals Simon Sinek zo mooi zegt. Hij bedacht de Golden Circle, die bestaat uit drie gouden cirkels die doorlopen moeten worden en die je helpen bij het vinden van jouw onderscheidende vermogen. De binnenste cirkel staat voor ‘Waarom’. Waarom doe je wat je doet? De middelste cirkel staat voor ‘Hoe’. Wat is je werkwijze en hoe onderscheidt deze zich van anderen? En de buitenste cirkel staat voor ‘Wat’. Welk resultaat wil je bereiken?

Veel bedrijven (ik ook) werken van buiten naar binnen. Ze bedenken eerst welk resultaat ze willen bereiken voor hun klanten (meer omzet in de webwinkels van mijn klanten). Daarna bedenken ze hoe ze dit kunnen realiseren (door het aanbieden van online trainingen en coachingstrajecten). En eerlijk gezegd heb ik nooit eerder nagedacht over mijn ‘Waarom’. Volgens Simon Sinek kun je beter van binnen naar buiten werken in de Golden Cirkel. Dus van Waarom naar Wat. Als je weet waarom je doet wat je doet, kun je veel makkelijker bepalen hoe jij je kunt onderscheiden van anderen.

Hoe ontdek je jouw waarom?

Met jouw waarom wordt je doelstelling, je drijfveer of je missie bedoeld. Waarom bestaat jouw bedrijf of webwinkel? Realiseer je dat ‘geld verdienen’ geen goede reden is. Dit is het resultaat van wat je doet. Het beantwoorden van de volgende vragen helpt je om inzicht te krijgen in jouw drijfveren:

  1. Wat is je grootste passie?
  2. Op welke manier kun je je bedrijf verbinden met deze passie?
  3. Op welke manier maak jij het verschil voor je klanten?
  4. Welke verandering wil jij teweeg brengen?
  5. Hoe wil jij herinnerd worden door anderen?

Verwijder alle afleiding om je heen, ga een half uur zitten met pen en papier en probeer bovenstaande vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Mijn why

Wel een erg lange introductie zo. Alleen het opschrijven ervan heeft me al veel inzichten gegeven in waarom ik doe wat ik doe. Door mijn eigen pad te volgen en mijzelf telkens de vraag te stellen of ik nog op de goede plek zat, heb ik mijn passie gevonden.

Ik zie om me heen heel veel webwinkels mislukken. Zo zijn er vorig jaar bijna 10.000 webwinkels gestart en ruim 6.000 opgeheven. Een webwinkel starten is niet zo moeilijk, maar het succesvol maken van een webwinkel is echt een ander verhaal. Dat is zo makkelijk nog niet en veel starters verkijken zich daar op. Maar het is zeker niet onmogelijk. Mijn missie is om ambitieuze webwinkeliers te helpen met het laten groeien van hun webwinkel. Zodat zij hun eigen droombaan kunnen creëren en financieel niet meer afhankelijk zijn van een partner of een tweede baan.

Dus je kan wel stellen dat mijn why is: Ik geloof dat internet en webshops de toekomst zijn en daar mogen wij allemaal van profiteren. Ik geloof dat iedereen een succesvolle webshop kan opzetten.

Hoe: Door zelf te experimenteren en mij te verdiepen in wat een webshop succesvol maakt heb ik volgens een praktisch stappenplan mijn kennis en ervaring beschikbaar gemaakt voor iedereen die een succesvolle webshop wil creëren en financiële vrijheid wil hebben.

Wat: Ik bied trainingen en structureel informatie online aan zodat ik jou kan helpen een goed inkomen te generen met jouw webshop.

Heb jij je WHY al gevonden?