Waarom je als webwinkelier niet zonder marketingplan kunt

Alleen met een goede planning behaal je jouw doelen en kun je je webwinkel laten groeien. Werk je zonder strategie aan je webwinkel, dan ben je vaak vooral bezig in de waan van de dag. Met werkzaamheden die niet echt bijdragen aan de groei van je bedrijf, aan brandjes blussen en hap snap marketingactiviteiten. Een goed marketingplan maakt jouw leven als webwinkelier een stuk eenvoudiger. In dit artikel vertel ik je waarom.

Waarom een marketingplan zo belangrijk is

Werken met een marketingplan zorgt ervoor dat je je focus houdt en je minder makkelijk wordt afgeleid door de dagelijkse beslommeringen. Het zorgt voor houvast en een duidelijke lijn in je bedrijf, waardoor je structureel je omzet verhoogt. Je kent het vast: de ene maand bedenk je een leuke marketingactie en zie je het aantal verkopen stijgen. De volgende maand schiet de marketing er weer bij in en merk je dat ook direct aan je omzet. Door een marketingplan voor een heel jaar vooruit te maken en de activiteiten in te plannen in jouw maanden en weken, ben je het hele jaar door actief met marketing bezig. Pas dan kan je webwinkel echt groeien en behaal je je doelen.

Hoe maak je een goed marketingplan?

In je marketingplan beschrijf je welke producten je wil verkopen, aan wie je ze wil verkopen, wanneer je dat doet en hoe je dat doet. De vraag welke producten je wil verkopen lijkt me duidelijk en eenvoudig te beantwoorden. De vraag aan wie je ze wil verkopen – wat jouw ideale klant is – is voor menig webwinkelier lastiger te beantwoorden. Regelmatig hoor ik: “Mijn producten zijn geschikt voor iedereen”. Het idee daarachter is dat hoe meer mensen jouw producten kunnen gebruiken, des te groter de omzet is. Toch werkt het vaak niet zo. Want hoe ga je al die mensen bereiken? En hoe zorg je ervoor dat zij getriggerd worden om te kopen? Dat is in de praktijk nog niet zo makkelijk. Kies je juist voor een product dat een hele specifieke doelgroep aanspreekt, dan zal je marketing veel eenvoudiger én succesvoller zijn.

Verdiep je in je doelgroep

Door je te verdiepen in je doelgroep en je ideale klanten kom je veel over hen te weten. Je weet wat ze belangrijk vinden, wat juist niet, welke uitdagingen en problemen ze tegenkomen, welke websites ze bezoeken en welke magazines ze lezen. Met deze informatie kun je je marketingactiviteiten heel gericht inzetten en bespaar je veel tijd, geld en frustratie.

Wanneer doe je aan marketing?

Dan de vraag wanneer je je producten promoot. De meest makkelijke manier is door in te spelen op de actualiteit. Verkoop je schaatsen, dan promoot je die zodra het buiten vriest. Verkoop je kinderkleding, dan zijn de momenten waarop de kinderbijslag gestort wordt effectief, net als de momenten in het jaar waarop het buiten warmer of kouder wordt. Verkoop je woonaccessoires, zijn vooral het voorjaar en najaar voor jou interessant. Dat zijn vaak de momenten waarop een interieur aangepast wordt.

Bepaal welke momenten in een jaar belangrijk zijn voor jouw doelgroep en zorg dat je op die momenten je promoties klaar hebt staan.

Hoe promoot je je producten?

Zodra je weet aan wie je je producten wil verkopen en op welke momenten je dat het beste kunt doen, bepaal je welke activiteiten je daarvoor gaat inzetten. Er zijn verschillende opties:

  • Bloggen – ideaal om meer bezoekers uit zoekmachines te trekken en je doelgroep het hele jaar door te inspireren.
  • E-mailmarketing – ook hiermee houd je je doelgroep het hele jaar door op de hoogte. Bij belangrijke momenten voor je doelgroep stuur je specifieke mailings uit.
  • Social media – een ideaal medium om jouw doelgroep te bereiken en in te spelen op bijzondere momenten of belangrijke gebeurtenissen.
  • Advertenties – op social media of in zoekmachines. Ideaal om tijdelijk meer bereik en zichtbaarheid te creëren.
  • Persberichten – wil je meer media aandacht genereren voor je webwinkel, dan is dit een effectieve methode. Zorg er wel voor dat je echt iets nieuws te melden hebt. De ‘aanbieding van de week’ heeft niet genoeg nieuwswaarde voor een persbericht. De introductie van een nieuw merk in Nederland, of uitbreiding van je assortiment, heeft dat wel.
  • Ga samenwerkingen aan met merken of andere webwinkels – je profiteert van elkaars bereik en naamsbekendheid.
  • Organiseer een winactie – laat geïnteresseerden zich inschrijven op je nieuwsbrief of volgen op social media om kans te maken op de prijs.
  • Offline marketing – deel flyers uit, neem deel aan een beurs of markt of lever een bijdrage aan de goodiebag van een (groot) evenement.
  • Laat je interviewen – er zijn genoeg blogs, websites, kranten en magazines die regelmatig interviews met ondernemers plaatsen. Meld je daarvoor aan.

Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.