Waarom je data niet betrouwbaar meer is - en hoe je dat oplost
Als het gaat om het verzamelen van relevante gegevens voor je webshop, ben je sinds een paar jaar als webwinkelier aan steeds meer beperkingen gebonden. Door privacyregels die elkaar in een rap tempo opvolgen, zet die trend onmiskenbaar door. Dat je het je niet kunt permitteren om te stoppen met data verzamelen, is duidelijk. De oplossing hiervoor is server-side tracking. In dit artikel leg ik je uit wat dit is en waarom je moet overstappen.
Om je webshop succesvol te runnen, heb je gegevens van bezoekers en klanten nodig. Wie ze zijn, hoe ze bij jou terechtkomen en wat ze precies doen in jouw webshop. Hoe weet je anders of een campagne waar jij geld in stopt zich terugbetaalt of aan welke knoppen je moet draaien om de conversie op te schroeven? Iedereen die met mij gewerkt heeft, weet dat ik al-tijd bovenop ‘de cijfers’ zit. Alleen is de vervelende realiteit nu dat wet- en regelgeving het webwinkeliers steeds moeilijker maken om relevante data te tracken. Nu die ontwikkelingen ons op een kritiek punt gebracht hebben, is over één ding geen twijfel meer mogelijk: we moeten het anders gaan aanpakken dan we tot nu toe gedaan hebben.
Verschillende manieren om gegevens te verzamelen
Er zijn grofweg twee verschillende manieren om gegevens te verzamelen: server-side en client-side. Of in gewoon Nederlands: aan de kant van de server en aan de kant van de klant. Deze twee methodes staan lijnrecht tegenover elkaar.
Client-side tracking vs. server-side tracking
Client-side tracking is de traditionele methode, waarbij je een volgcode laat plaatsen aan de kant van de klant. Hier komen vanwege privacy steeds meer restricties op. De mogelijkheden van client-side tracking zijn de afgelopen jaren dan ook behoorlijk uitgekleed. Inmiddels zijn we op het punt gekomen dat het aan de klantzijde legaal ophalen van de gegevens die je nodig hebt om je webshop te optimaliseren en je advertentiecampagnes te runnen niet langer mogelijk is.
Het is je bijvoorbeeld vast opgevallen dat Google Analytics je andere gegevens laat zien dan de software waar je webshop op draait en ook in Meta en Google Ads komt het regelmatig voor dat conversies niet aan de juiste campagne gekoppeld worden. Het is om gek van te worden. En het komt doordat heel veel client-side tracking simpelweg niet meer mogelijk is.
Zo werkt server-side tracking
Server-side tracking is het bij veel webwinkeliers nog onbekende alternatief. Met deze methode verzamel en verwerk je gegevens aan de serverkant van een website of applicatie en dus niet in de browser van een individuele gebruiker. Gebeurtenissen en gegevens worden vastgelegd op de server. Die telt ze bij elkaar op en zet ze door naar het analyseplatform dat je gebruikt. Een groot voordeel van deze manier van meten is dat de gegevens die je ophaalt nauwkeuriger zijn, onder meer doordat ad-blockers en browserinstellingen niet in de weg zitten.
Maar het belangrijkste voordeel van het overstappen van client-side naar server-side tracking is dat je aan de serverkant nog steeds alle gegevens kunt tracken die je nodig hebt zónder je zorgen te maken over privacy en beveiliging, terwijl dat aan de klantkant niet meer toegestaan is.
Waarom overstappen op server-side tracking belangrijk is voor webshops
Ik kan er kort over zijn: de reden dat je moet overstappen op server-side tracking is dat alle oude trackingmethodes de prullenbak in kunnen. Dat klinkt nogal heftig, maar zo gek is het eigenlijk ook weer niet als je er even over nadenkt: in de e-commerce volgen ontwikkelingen elkaar nou eenmaal altijd razendsnel op. Dat is ook wat het vak zo leuk en uitdagend maakt.
Hier loop je stuk met het ‘oude’ client-side tracken
Concreet kun je die ene hoofdreden nog wel splitsen in talloze kleine redenen die je waarschijnlijk dagelijks in je werk voorbij ziet komen. Bijvoorbeeld dat je niet alle verkopen terugziet in GA4 of in het advertentieplatform dat je gebruikt. Misschien merk je wel dat de resultaten van advertentiecampagnes steeds vaker tegenvallen. Of je worstelt met het bepalen waar en waarom klanten afhaken in het aankoopproces, omdat GA4 je onvolledige informatie voorschotelt.
Voldoen aan privacywetten, blokkeringen omzeilen
Nieuwe wetgeving verbiedt webwinkeliers om op de oude manier data te blijven verzamelen en verplicht ons om er zelf op uit te trekken om de data te verzamelen die we nodig hebben om bijvoorbeeld onze advertentiecampagnes te blijven draaien. Server-side tracking is niet alleen dé manier om dit te doen in lijn met wet- en regelgeving, maar zorgt er ook nog eens voor dat Apple of andere partijen deze data niet kunnen blokkeren.
De voordelen van server-side tracking kort onder elkaar
- Omdat de tracking plaatsvindt op de server wordt die niet beïnvloed door bijvoorbeeld ad-blockers, browserextensies en instellingen die trackingcodes blokkeren. Hierdoor zijn de gegevens die je binnenhaalt nauwkeuriger dan ze met de oude methodes zijn en waren.
- Server-side tracking verwerkt de gegevens direct op de server, waardoor minder gevoelige informatie uitgewisseld wordt met de browser van de gebruiker.
- Doordat de tracking op de server plaatsvindt, is het moeilijker om trackingcodes te manipuleren en is het risico op gegevensfraude kleiner.
- Je hebt veel meer controle over hoe gegevens worden verzameld, verwerkt en opgeslagen. Dit maakt het makkelijker om te voldoen aan normen van privacy en beveiliging.
- Doordat er minder trackingcodes geplaatst worden aan de klantzijde verbetert de laadtijd van webpagina’s. En daar worden je klanten natuurlijk blij van.
Zelf van start met server-side tracking
Om je te leren hoe je zelf eenvoudig server-side tracking kunt opzetten voor jouw webshop, heb ik Tracking Experts Bram en Jochem van Adpage gevraagd om een webinar te geven. Speciaal voor webwinkeliers. Tijdens dit webinar behandelen zij:
- Welke privacyontwikkelingen jouw werk als webwinkelier raken.
- Hoe je server-side tracking gebruikt om ervoor te zorgen dat je het maximale haalt uit elke euro die je in advertenties stopt.
- Hoe jij zelf eenvoudig server-side tracking implementeert in jouw webshop.
Bekijk hier de replay van dit webinar en optimaliseer de manier waarop jij gegevens verzamelt.