Waarom korting geven om bestellingen te krijgen géén goed idee is
Het lijkt misschien een goed idee: korting geven om meer bestellingen te krijgen. Maar in de meeste gevallen is het dat niet. In dit artikel leg ik je uit waarom.
Om je heen zie je talloze webwinkeliers zwaaien met stuntprijzen en weggevers. Het is dan ook helemaal niet zo gek dat je denkt dat je het je niet kunt veroorloven om daar niet in mee te gaan. Toch is het tegenovergestelde waar: je kunt het je niet veroorloven om daar wel in mee te gaan. Want hoewel met acties strooien op korte termijn succesvol kan zijn - of in ieder geval succesvol kan lijken - brengt het op de lange termijn risico’s met zich mee voor ondernemers die streven naar een duurzaam winstgevende business.
Klanten gaan wachten tot je korting geeft
Klanten zijn niet dom. Sterker nog: als het om hun portemonnee gaat, zijn klanten hartstikke slim. Dit betekent dat klanten die zien dat jij regelmatig korting geeft, echt niet meer de volle pot bij jou gaan betalen. En geef ze eens ongelijk: als de buurtsuper iedere maand stunt met vier pakken wasmiddel voor tien euro, koop jij toch ook geen wasmiddel meer in de weken dat je het dubbele betaalt?
Door steeds korting te geven, creëer je een klantenbestand dat voornamelijk bestaat uit koopjesjagers. Mensen die loyaal zijn aan de korting, niet aan jou en je producten. Wat je wilt, is merkloyaliteit. En die krijg je niet door te stunten.
Korting is een neerwaartse spiraal
Als je korting gaat geven om bestellingen te krijgen, is het risico groot dat je in een neerwaartse spiraal stapt. Ken je dat gevoel dat een douche die je eerst nog heerlijk warm vond na een tijdje bij dezelfde temperatuur lauw aanvoelt? Je moet dan een tikje bijdraaien voor hetzelfde gevoel van warmte. En een paar minuten later wéér.
Hetzelfde gebeurt met korting. Een korting die voor je klant de eerste keer voelt als een waanzinnige knaller, voelt de keer daarna aan als de normale prijs. Om je klant hetzelfde gevoel te geven, zul je dus steeds fanatieker moeten stunten. Dit zet je winstmarges natuurlijk flink onder druk, iets wat de financiële gezondheid van je onderneming op termijn behoorlijk kan schaden.
Je riskeert imagoschade
Een goede reputatie begint met het verkopen van een kwalitatief goed product en het leveren van klantgerichte service. Maar zo’n webwinkelier zijn, is niet genoeg. Hoe de klant jou ziet, is minstens net zo belangrijk. En precies daarin schuilt een ander gevaar van het geven van korting.
Als je vaak korting geeft, kun je de indruk wekken dat je ‘normale’ prijzen te hoog zijn. Dit doet je betrouwbaarheid geen goed en ondermijnt de waarde van je product. Klanten kunnen gaan twijfelen aan de kwaliteit van je aanbod. Want als jij zo’n goed product hebt, waarom moet je dan steeds korting geven om het te verkopen? En hoe groot zijn jouw marges dan normaal gesproken wel niet?
Ontevreden klanten
Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar uiteindelijk kan het geven van korting zelfs zorgen voor ontevreden klanten. Klanten die zich aan je verbinden, verbinden zich immers aan jou voor de stuntprijzen. Komen die stuntprijzen een tijdje niet, dan daalt het aantal bestellingen en is de kans groot dat je vaste klanten gaan morren. Simpelweg omdat je de verkeerde klanten aan je verbonden hebt.
Geen korting … maar wat dan wel?
In plaats van leunen op korting, doe je er als webwinkelier verstandig aan om andere strategieën uit te rollen. Strategieën die je merk niet afbreken maar er juist waarde aan toevoegen. Dit doe je door het verspreiden van exclusieve content waarmee je jouw merk stevig in de markt zet en het opbouwen van een sterk klantenbestand dat zich verbonden voelt met dat merk, en niet met het koopje van de week.
Korting lijkt misschien een goede shortcut, maar je kunt beter de langere weg naar merkloyaliteit en langetermijnrelaties met je klanten bewandelen.
Maak jouw webshop onweerstaanbaar zónder korting
In theorie is het makkelijk: meer bestellingen binnenhalen zonder kortingen. Maar in de praktijk worstelen veel webwinkeliers met het kiezen en uitvoeren van de juiste aanpak voor hun webwinkel.
Speciaal voor webwinkeliers die mooie producten aanbieden en een uitstekende service leveren, maar die tóch weinig klanten hebben, heb ik een cursus ontwikkeld: Magnetic Marketing. In vijf weken werken we aan het behalen van drie eenvoudige maar allesbepalende doelen: meer klanten, meer bestellingen, meer omzet. Niet door korting te geven, maar door jouw marketing magnetisch te maken. Zodat klanten simpelweg niet meer om je heen kunnen.
Klik hier voor magnetische marketing die jouw webshop onweerstaanbaar maakt