Waarom veel webwinkeliers het wiel opnieuw uitvinden
Veel (startende) webshop eigenaren doen alles in hun bedrijf zelf. Dat begint al bij de oriëntatie. Het zoeken naar geschikte producten, de beste software en wat je nou eigenlijk allemaal moet regelen als je gaat ondernemen. Er komt best veel bij kijken, meer dan je vooraf misschien verwacht had.
Maar ook meer ervaren webwinkeliers zie ik het doen. Die zijn uren bezig om te bedenken hoe ze meer bezoekers naar hun webshop kunnen trekken. Ze zijn weken actief op Instagram voordat ze eindelijk de juiste strategie te pakken hebben. En ze zijn al maanden onderweg op het moment dat ze concluderen dat ze wel bezoekers hebben maar nog niet zoveel klanten. Dan begint de zoektocht naar antwoorden en oplossingen.
In al die uren, weken en maanden is de behaalde omzet minder dan wat je eigenlijk gehoopt had. Zonde.
En zodra je de oplossing dan eenmaal hebt, moet je die nog gaan toepassen en dan ben je zo weer maanden verder.
Om je een voorbeeld te geven: toen ik mijn eerste webwinkel startte (in 2010) ging het nog vrij eenvoudig om een mooie plek in Google te bemachtigen. Inmiddels is er zoveel concurrentie dat je flink aan SEO (zoekmachine optimalisatie) moet doen om gevonden te worden. En dat kost gewoon veel tijd.
Goedkoopste optie
Uiteraard is alles zelf uitvogelen de goedkoopste optie. En als je de tijd hebt en het leuk vindt, waarom ook niet? Maar mijn ervaring is dat de meeste mensen die tijd eigenlijk helemaal niet hebben. Het grootste ‘probleem’ dat een webwinkelier heeft is gebrek aan tijd.
Maar waarom zou je zelf telkens weer opnieuw het wiel uitvinden? Het belemmert je in je groei, omdat je je op veel verschillende gebieden moet gaan verdiepen. Het kost ontzettend veel tijd. En al die tijd blijft je webshop achter qua omzet en kun jij jezelf nog geen salaris uit betalen.
Leren van anderen
Is het niet veel slimmer om te leren van de mensen die je voorgegaan zijn? Die al eerder een webwinkel gerund hebben én winstgevend gemaakt hebben. Dan neem je als het ware de verkorte route naar een succesvolle webshop. Zonder alle omwegen die je zou maken als je alles zelf uitzoekt. Je leert welke dingen je wel en juist niet moet doen. Ze kunnen je behoeden voor fouten en vertellen welke zaken juist voor een enorme boost kunnen zorgen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook veel dingen zelf uitgezocht heb. Daar heb ik ontzettend veel van geleerd. Maar als ik nu terugkijk op welke momenten ik de grootste groei doorgemaakt heb, zowel als ondernemer als qua omzet uit mijn webshops, dan waren dat de momenten waarop ik hulp ingeschakeld heb en mezelf heb laten coachen door succesvolle ondernemers. Dit heeft me enorm veel tijd bespaard en heeft ervoor gezorgd dat ik veel sneller gegroeid ben. Natuurlijk moest ik daar wel voor investeren, maar dit had ik in no-time weer terugverdiend door mijn hogere omzet.
Eén advies
Als er één ding is dat je onthoudt na het lezen van dit blog, is dat het je tegenhoudt in je groei als je alles zelf gaat uitzoeken. Maak gebruik van de kennis van experts en mensen die je zijn voorgegaan. Dat is zo waardevol en bespaart je zeeën met tijd die je vervolgens kunt stoppen in het laten groeien van je webshop.