Wat is een blog en waarom zou jij moeten bloggen?
Toen ik voor het eerst aan mijn partner vertelde dat ik een blog was gestart, keek hij mij schaapachtig aan. “Een blog, wat is dat?” Hoe leg je aan iemand die nooit achter een computer zit, uit wat een blog is? Ik heb daarom geprobeerd om zo simpel mogelijk uit te leggen wat een blog is. Maar ook wat ik bedoel met een blogpost. Want daar zit echt verschil in. Mocht je in het vervolg vragen krijgen over wat een blog is, dan kun jij nu met deze simpele definitie uitleggen wat het is.
Wat is een blog?
Hield jij vroeger een dagboek bij? Soms schreef je daar misschien dingen in die niemand anders mocht lezen, maar vaak was het ook een manier om persoonlijke verhalen te delen. Een gedeelte van die verhalen vertelde je vast ook weer tegen je vrienden.
Toen het internet zijn intrede deed ontstond er al vrij snel een eerste blog, dat toen nog weblog werd genoemd. Waar het tegenwoordig heel gebruikelijk is om te delen over wat je meemaakt was dat destijds nog niet zo gewoon. Er waren toen nog geen social media kanalen, en het bijhouden van een persoonlijke weblog was de manier om online je persoonlijke verhalen te delen.
Definitie van een blog
Om in dagboek termen te blijven, is een blog eigenlijk een openbaar online dagboek. Wanneer ik zoek naar de officiële betekenis dan zegt de Van Dale het volgende over een weblog: ‘website waarop regelmatig korte stukjes, foto’s, filmpjes enz. verschijnen, al dan niet uit de persoonlijke sfeer.’ Het al dan niet uit de persoonlijke sfeer is een belangrijk onderdeel, want bloggen hoeft dus niet persoonlijk te zijn. Natuurlijk gebeurt het nog steeds veel op de persoonlijke manier, maar er zijn ook blogs die zich richten op het geven van informatie of op het verkopen van producten.
Bloggen via Instagram
Als ik deze definitie van bloggen bekijk, dan kun je dus eigenlijk alleen maar bloggen op een website. Toch wordt er soms ook gezegd dat je ook kan (micro-)bloggen via Instagram, Facebook of LinkedIn.
Waarom is dat zo? Omdat je sociale media ook kunt gebruiken als online dagboek. Zo worden er regelmatig actuele korte stukjes tekst, foto’s, filmpjes gedeeld in persoonlijke sferen. Dit doen wij zelf ook op Instagram en Facebook.
Daarnaast vind je Instagram en Facebook ook op een website (en app), maar deze websites zijn niet in jouw eigen beheer. Verder verschilt een blog met Instagram in dat je er op Instagram voor kiest om een openbaar of besloten profiel aan te maken.
Of je aan bloggen doet als je op Instagram of Facebook post, daar kan ik niet helemaal een eenduidig antwoord op geven, maar ik geloof deels dat sociale media een geschikt medium zijn om persoonlijke verhalen op te delen.
Verschil blog en blogpost
Nu je weet wat een blog is, gaan we verder. Er is namelijk ook vaak verwarring tussen een blog en een blogpost. Een blog is namelijk de plek waar je jouw persoonlijke artikelen (blogsposts) plaatst.
Toch is het zo dat men vaak refereert naar een blog als ze een blogpost bedoelen. Wat ook vaak vergeten wordt is dat er een verschil zit tussen een artikel of blogpost. Waar een artikel vaak een meer journalistieke insteek heeft, is het bij blogs zo dat subjectiviteit centraal staat.
Er wordt bij blogposts dus meer gericht op de opvattingen en ideeën van degene die de blogposts schrijft. Om een kijkje te geven in hoe iemand zich voelt en wat deze persoon denkt. Bij artikelen ligt de focus op het verschaffen van correcte informatie, dan wel op een informerende, inspirerende of entertainende manier.
Waarom jij zou moeten bloggen
Natuurlijk ‘moet’ je niets. Ik ben altijd een beetje allergisch voor dat woord. Maar het is absoluut verstandig om te starten met bloggen. Zeker wanneer je ondernemer bent, want het heeft verschillende voordelen.
1. Je wordt als expert gezien
Wanneer jij jouw kennis deelt op je blog komen mensen bij jou terecht wanneer ze op zoek zijn naar het antwoord op een probleem. Je hoeft niet bang te zijn dat het uitleggen van de oplossing van een probleem ervoor zorgt dat jij straks geen werk meer hebt. Want de meeste mensen zijn op zoek naar een oplossing, en komen er dan achter dat ze het laten oplossen van het probleem liever uit handen geven. En jij hebt nét laten zien dat jij het probleem heel goed voor ze kan oplossen.
2. Bovenaan in de zoekmachine
Zoekmachines zijn gek op verse content en houden niet van statische websites. Het regelmatig schrijven van een blogpost zorgt er dus voor dat je hoger komt in de zoekmachines.
3. Meer naamsbekendheid
Het hoger in de zoekmachine komen en het gezien worden als expert zorgt ook voor meer naamsbekendheid. Bovendien zijn blogposts over het algemeen makkelijk te delen via bijvoorbeeld social media, en op die manier kun je nog meer naamsbekendheid genereren.