Webshop optimaliseren? Dat kan op deze manieren!

Je bent net een eigen bedrijf begonnen en wilt gelijk zoveel mogelijk klanten binnen halen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Op dit moment is het in de meeste branches noodzakelijk om een website of webshop te hebben. Veel doelgroepen bevinden zich op het internet en zijn op zoek naar producten of diensten die jij aanbiedt, daarom moet jij tijdens hun zoektocht eenvoudig vindbaar zijn. Echter zit er veel meer achter dit online gevonden worden dan enkel een webshop beheren, deze zal namelijk geoptimaliseerd moeten worden. Er zijn verschillende factoren waar jij op in moet spelen om goed vindbaar te zijn. In dit artikel leggen we eerst uit waarom je moet optimaliseren en daarna hoe je dit kan doen.

Waarom optimaliseren?

Zoals in de inleiding al werd aangegeven moet je een website of webshop optimaliseren om goed vindbaar te zijn. Onder een webshop optimaliseren vallen erg veel aspecten, vandaar dat je ook nooit klaar bent met optimaliseren. Elke dag worden er nieuwe mogelijkheden geïntroduceerd en zoekmachines, zoals Google, voeren regelmatig updates uit waardoor je jouw website hier weer op kan aanpassen. Dit wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Zoekmachines willen zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn, waardoor alleen de meest goede en relevante websites worden getoond in de zoekresultaten. Een slechte website zal daarom nooit bovenaan in Google staan. Het optimaliseren doe je niet in een aantal weken of maanden. Dit kost veel tijd en het is voor de meeste van ons niet mogelijk om alles zelf uit te voeren. Een webdesigner en developer zijn hierbij dan ook noodzakelijk.

Content

Een erg belangrijke ranking factor is content. Dit geldt overigens ook voor andere kanalen, zoals social media, en content is op elk kanaal te vinden. Veel mensen denken dat content alleen tekst is, maar content is ook een afbeelding of widget. In dit artikel beperken we ons op content in de vorm van tekst.

Je kan content op je webshop toevoegen op verschillende manieren. Op een categoriepagina kun je boven- en onderaan de pagina content schrijven over die pagina. Je schrijft dan bijvoorbeeld over de kleuren waarin een shirt te bestellen is. Op de productpagina schrijf je een tekst over het product zelf. Zo maak je onder andere aan Google duidelijk wat er op die pagina te vinden is. Op deze manier kan Google jouw pagina tonen wanneer iemand zoekt op een relevant zoekwoord.

Content op je website kan je ook plaatsen in de vorm van een blog. Wanneer je belangrijke en relevante informatie over de branche, jouw producten of iets anders wilt schrijven en dit niet geschikt is voor een categorie- subcategorie- of productpagina, kan je dit in de vorm van een blog plaatsen. Zo staat de informatie op de juiste plek van je website en is deze informatie toch op jouw website te vinden. Je kan eventueel naar een andere relevante pagina verwijzen in de blog om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen.

Bij het plaatsen van content op je website is het van belang om van tevoren een ‘keyword analyse’ uit te voeren. Zo weet je precies welke woorden je het beste kan gebruiken om daadwerkelijk vindbaar te zijn in een zoekmachine. Er zijn verschillende tools die je hierbij kunnen helpen. Op deze manier kan je weer nieuwe ideeën opdoen wat betreft onderwerpen of je komt er bijvoorbeeld achter dat een onderwerp helemaal niet zo interessant is als je dacht!

Techniek

Om een website gebruiksvriendelijk te maken, en dus ‘goed te laten werken’, moet de techniek van de website in orde zijn. Wanneer iemand zich niet met webdesign of SEO bezighoudt, wordt vaak onderschat hoeveel techniek er achter een website zit. Tegelijkertijd is de techniek juist erg belangrijk, het is namelijk de basis van een website. Je zou het kunnen zien als de ruggengraat van je website, wanneer deze niet goed of niet aanwezig is, zakt alles in elkaar. Je kan een website hebben die er leuk uitziet, maar als het niet mogelijk is om van een productpagina terug te gaan naar een categoriepagina, heeft een bezoeker het al snel gezien op je website. Onder techniek wordt eigenlijk alles verstaan wat je niet kan zien op de website, denk hierbij aan redirects of canonicals. Daarnaast is de websitesnelheid een belangrijk aspect dat onder de techniek van de website valt. Er is altijd wel wat te optimaliseren waardoor de website sneller zal laden.

Autoriteit opbouwen

Net zoals sommige mensen, kan een webshop ook een bepaalde autoriteit hebben. Deze autoriteit wordt opgebouwd naarmate je actief aan de slag gaat met je webshop. De autoriteit wordt onder andere opgebouwd door het verzamelen van verwijzingen van andere websites naar jouw website. Hoe meer autoriteit de website heeft die naar jou verwijst, hoe sneller jouw autoriteit zal toenemen. Autoriteit krijgen heeft ook tijd nodig, websites die al erg lang bestaan zullen meer autoriteit hebben dan een website die net begint. Online marketingbureaus kunnen je goed helpen om de autoriteit van jouw webshop te verhogen.

Gebruiksvriendelijk

Wanneer je een goede basis hebt van bovenstaande drie aspecten is het tijd om de gebruiksvriendelijkheid aan te pakken. Jij wilt dat de bezoekers van jouw webshop alle stappen tot de betaling eenvoudig en zonder problemen kunnen doorlopen. Het is daarom van belang om de webshop gebruiksvriendelijk te maken. Dit kan onder andere goed met de online tool ‘Hotjar’, door te tracken wat gebruikers op jouw webshop doen, kom je kleine punten tegen die niet optimaal werken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er vaak geklikt wordt op een afbeelding die niet klikbaar is, dan is het verstandig om deze klikbaar te maken.

In deze tool zie je tevens hoeveel een bezoeker scrolt en waar het meest geklikt wordt. Op die manier krijg je beter inzicht wat een bezoeker doet op jouw webshop en wat je nog kan optimaliseren. Tevens is het mogelijk om deze analyses ook uit te besteden bij een online marketing bureau, doordat zij kennis hebben van verschillende branches en de verschillende tools, kijken zij met andere ogen naar je webshop. Zij zien vaak bepaalde optimalisatiepunten waar jij nooit aan zou denken.