Webwinkel Review: De jonge hond - Succes met je Webshop
arrow_drop_up arrow_drop_down
1 juni 2015 

Webwinkel Review: d’jonge Hond

Tijd voor een nieuwe webwinkel review. Dit keer neem ik webwinkel d’jonge Hond onder de loep. In dit artikel vertel ik wat goed gaat en welke zaken beter kunnen. Deze tips kun je ook voor je eigen webwinkel gebruiken.

Wat als eerste opvalt bij deze webwinkel is de bijzondere naam. d’jonge Hond is een online boekenwinkel, gespecialiseerd in culinaire-, foto- en kunstboeken. Aangezien dit niet uit de naam of het logo blijkt, is het verstandig om dit direct duidelijk te maken zodra men op de website komt. Bijvoorbeeld in een tagline onder het logo. Helemaal bovenaan staat het in een klein lettertype aangegeven, dit zou opvallender mogen. Bovendien mist er in deze zin behoorlijk wat interpunctie. Iets dat zeker voor een boeken-webwinkel een negatieve indruk kan geven.

Het design van de webwinkel

De homepage oogt rommelig. Het gele vlak met ‘Sales & promotions’ trekt meteen de aandacht, terwijl het op het eerste oog nog niet duidelijk is wat deze webwinkel precies verkoopt. Bovendien, als ik op deze banner klik verwacht ik aanbiedingen te zien, terwijl dat nu niet het geval is. De fotoslider versterkt dit gevoel, doordat de rechter afbeelding telkens maar voor de helft getoond wordt. Telkens één volledige afbeelding tonen zou het geheel veel rustiger maken.

Webwinkel Review - d’jonge Hond

Homepage d’jonge Hond

Onder de slider worden direct een aantal boeken getoond. Door daar een titel boven te plaatsen, trek je meteen de aandacht van de bezoekers. Worden hier de nieuwste boeken getoond, de meest populaire boeken of wat anders?

Niet mobiel-vriendelijk

Het lettertype is wat aan de kleine kant, een groter formaat leest prettiger. Ook Google geeft dit aan, als ik de mobiel-vriendelijkheid van deze webwinkel test. De website blijkt niet mobiel-vriendelijk te zijn, wat de positie in de (Google) zoekresultaten geen goed zal doen. Sinds april van dit jaar worden websites die geoptimaliseerd zijn voor gebruik op mobiele apparaten namelijk hoger getoond in de zoekresultaten. Bovendien shoppen steeds meer mensen tegenwoordig via een tablet of smartphone, waardoor een responsive website een hogere conversie zal hebben. Hier ligt dus een mooie kans voor d’jonge Hond.

Duidelijke productpagina’s

De productpagina’s zien er prima uit. De bestelknop valt meteen op, evenals de USP’s: gratis verzending vanaf €30, 30 dagen bedenktijd en gratis retourneren. Daaronder een samenvatting en alle details van het boek. De afbeeldingen zijn duidelijk en bij de meeste boeken worden er tevens afbeeldingen van enkele pagina’s getoond. Helemaal goed dus.

Upselling en cross-selling

Het principe van upselling en cross-selling wordt goed toegepast in deze webwinkel. Op de productpagina’s worden diverse suggesties gedaan, onder kopjes als ‘Anderen bekeken ook’, ‘Meer fotografie’ en ‘Recent bezochte artikelen’. Ook hier is niks op aan te merken.

Webwinkel Review - d’jonge Hond

Productpagina d’jonge Hond

Navigatie in de webwinkel

Het hoofdmenu bestaat uit slechts drie items: Fotografie, Culinair en Kunst. Daarnaast wordt er een broodkruimelpad getoond, een welkome toevoeging. Er is gekozen voor een menu dat afwijkt van wat standaard is. Het is begrijpelijk dat je je als webwinkelier wil onderscheiden van de rest, maar zorg er altijd voor dat je de gebruiksvriendelijkheid voorop stelt. Dit kun je testen. Wil je dat eenvoudig en goedkoop aanpakken, laat dan 5 mensen uit je omgeving je website bezoeken en geef hen een aantal opdrachten, bijvoorbeeld het bestellen van een bepaald product. Door live mee te kijken (maar geen tips of hulp te bieden) zie je snel waar de obstakels in je webwinkel zitten).

De grote zoekbalk valt meteen op. Echter zal niet elke bezoeker al een titel in het hoofd hebben. Daarom is een duidelijk menu onmisbaar. Overigens werkt de zoekfunctie prima. De zoekresultaten zijn duidelijk en relevant.

Zoekmachine optimalisatie

Ook wat betreft zoekmachine optimalisatie is er nog winst te behalen voor d’jonge Hond. Op zoekwoorden als ‘culinaire boeken’ en ‘fotografie boeken’ wordt de webwinkel nu niet goed gevonden. Dit kan verbeterd worden door meer tekst in de webwinkel toe te voegen, waarin belangrijke zoekwoorden verwerkt zijn. Bijvoorbeeld op de categorie-pagina’s zoals deze en deze. Daarnaast is het verstandig om elke pagina een unieke metatitel en –description te geven: de teksten die in de zoekresultaten getoond worden. Als ik zoek op ‘de jonge hond’ krijg ik onderstaand resultaat te zien. Zowel de titel als de omschrijving kunnen beter. Gebruik hier aansprekende teksten om bezoekers vanuit de zoekmachine naar je webwinkel te trekken.

Webwinkel Review - d’jonge Hond

Zoekresultaten Google voor ‘de jonge hond’

Bloggen

Bloggen is van toegevoegde waarde voor elke webwinkelier. Door regelmatig nieuwe berichten te plaatsen en daarin op de juiste manier zoekwoorden te verwerken, wordt de webwinkel uiteindelijk op veel verschillende zoekwoorden gevonden. Bovendien kun je met een blog regelmatig je webwinkel onder de aandacht brengen bij de doelgroep. Deel de blogs in je nieuwsbrief of op social media bijvoorbeeld. d’jonge Hond plaatst regelmatig blogs waarmee ze inspelen op actualiteiten. Bovendien wordt er verwezen naar producten in de webwinkel. Helemaal goed.

De blogs zouden nog verbeterd kunnen worden door het op de juiste manier toepassen van de heading tags en het op de juiste manier verwerken van zoektermen. Ook valt me op dat sommige blogs (deels) in het Engels geschreven zijn.

Kleine tip nog: als je links plaatst naar andere websites dan je eigen webwinkel, zorg er dan voor dat deze in een nieuw scherm openen. Anders ben je de bezoeker kwijt.

Klantenservice

De service is een belangrijk onderdeel van een webwinkel. De footer biedt alle informatie die de consument nodig heeft. De contactgegevens zijn direct zichtbaar, het is direct duidelijk op welke manieren men kan betalen en verder zijn er links opgenomen naar pagina’s met informatie over bestellen en levering, betalen, retourneren en veel gestelde vragen. Behalve laatstgenoemde pagina leiden alle links naar dezelfde servicepagina, die door de afbeeldingen van de honden ook wat rommelig oogt. Al is het wel erg leuk dat hier de bedrijfsnaam op een speelse manier terug komt.

Webwinkel Review - d’jonge Hond

Service pagina d’jonge Hond

Over Ons pagina

Overigens leidt ook de ‘Over Ons’ pagina naar deze zelfde servicepagina. Ik ben nieuwsgierig naar waar de bedrijfsnaam vandaan komt. Zit er een mooi verhaal achter deze webwinkel? En waarom is er gekozen voor de combinatie van Kunst, Fotografie en Culinair? Zeker dit laatste onderwerp voelt als een vreemde eend in de bijt. Vertel hierover op de Over Ons pagina.

Onduidelijke levertijd

Als levertijd wordt ‘zo snel mogelijk’ genoemd. Dit mag heel wat concreter. De een vindt het snel als zijn bestelling morgen geleverd wordt, terwijl de ander een levertijd van 4 dagen snel vindt. Consumenten willen weten wanneer ze hun aankopen in huis hebben. Ik kan me voorstellen dat boeken regelmatig als cadeau gegeven worden. Niemand vind het leuk om met lege handen op een feestje aan te komen, omdat de levertijd van het boek langer was dan verwacht. Vooraf duidelijkheid geven voorkomt teleurstellingen.

Conclusie

Webwinkel d’jonge Hond laat op verschillende gebieden kansen liggen. Met name de gebruiksvriendelijkheid laat te wensen over. Door dit aan te pakken zal de webwinkel meer omzet gaan genereren. Door extra aandacht te besteden aan zoekmachine optimalisatie en het mobiel-vriendelijk maken van de website zal ook het bezoekersaantal toenemen, waardoor de webwinkel kan groeien. Er is zeker potentie, maar daarvoor moet er nog wel wat werk verzet worden.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen