WooCommerce of Magento 2? Voor- en nadelen voor je webshop
Magento was lange tijd de ongekroonde koning van webshopland. Maar tegenwoordig heeft het stevige concurrentie van WooCommerce, ook een platform dat een keur aan mogelijkheden biedt. Daarom was de komst van het snellere, gebruiksvriendelijkere en met meer functionaliteiten uitgeruste Magento 2 ook zeker geen overbodige luxe.
Maar wat is nu uiteindelijk het beste systeem om je webshop op te laten draaien? En wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van respectievelijk WooCommerce en Magento 2? In dit artikel zetten we de twee open-source webshopplatforms tegenover elkaar.
WooCommerce als onderdeel van WordPress
WooCommerce is onderdeel van WordPress, een van de bekendste, populairste en gebruiksvriendelijkste contentmanagementsystemen ter wereld. WordPress was aanvankelijk bedoeld voor het maken en bijhouden van blogs en wordt tegenwoordig vooral ingezet voor het maken van websites. Het is dus geen e-commerceplatform.
Het voordeel van de directe koppeling tussen WordPress en WooCommerce is dat je WordPress direct kunt inzetten als webshopplatform. Zo heb je dus een webshopsysteem waar tegelijkertijd en zonder veel extra inspanning een goed CMS aan vast hangt. Blog en webshop kunnen op die manier worden geïntegreerd in één gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te beheren systeem.
Voordelen van WooCommerce
Naast de directe link met WordPress, heeft WooCommerce nog wel een paar voordelen. We zetten ze hieronder kort voor je op een rij.
Koppeling met andere systemen
WooCommerce is zonder veel problemen te koppelen aan een gevarieerd spectrum aan andere systemen. Via API is het bijvoorbeeld mogelijk om zaken als producten, klanten en voorraden te ontsluiten. Dit is overigens geen uniek kenmerk van WooCommerce, want ook Magento 2 biedt op het gebied van koppelingen en extensies steeds meer mogelijkheden. Sterker, complexere koppelingen zijn beter en gemakkelijker te vinden voor Magento dan voor WordPress. Denk bijvoorbeeld aan koppelingen met ERP-pakketten.
Gemakkelijk op te zetten
Het instapniveau van WooCommerce is laag, terwijl er ook geen sprake is van een steile leercurve. De basisinstallatie van WordPress is vaak al voldoende om gebruik te kunnen maken van veel WooCommerce-functionaliteiten. Omdat WordPress een laagdrempelig CMS is en er veel mooie templates voor beschikbaar zijn, kun je met WooCommerce snel en zonder vreselijk veel technische kennis een aantrekkelijk ogende webshop op poten zetten.
SEO-optimalisatie
Dankzij de directe koppeling met WordPress, kun je in WooCommerce ook gelijk gebruikmaken van de SEO-tool Yoast. Zo kun je jouw content optimaliseren voor de zoekmachines en wordt je webshop gemakkelijker vindbaar.
Relatief goedkoop
WooCommerce is tegen relatief lage kosten op te zetten. Verder is op het vlak van configuratie en optimalisatie meestal weinig extra werk nodig om een webshop met dit systeem soepel te laten draaien. Die combinatie van lage kosten en gebruiksgemak maakt WooCommerce erg interessant voor kleine webshops die het moeten stellen met een bescheiden budget.
Magento 2
Magento 2 is niet simpelweg een update van Magento 1.9 en eerdere versies, maar een compleet nieuw systeem dat grotendeels vanaf de grond opnieuw is opgebouwd. In tegenstelling tot WooCommerce, dat eigenlijk een uitgebreide plug-in van WordPress is die inhaakt op en gebruikmaakt van de WordPress-infrastructuur, is Magento 2 een echt en volledig e-commerceplatform. Magento zelf omschrijft het als een ecosysteem.
Voordelen Magento 2
Magento 2 heeft een aantal belangrijke voordelen die in WooCommerce deels ontbreken. We tonen je de belangrijkste.
Goede basis voor groei
Magento is in tegenstelling tot WooCommerce een stabiel e-commerce-CMS dat geschikt is voor het midden- en grootbedrijf. Het platform bevat alle nodige webshopfunctionaliteiten en is eenvoudig uit te breiden.
Meer opties
Ten opzichte van WooCommerce biedt Magento 2 meer mogelijkheden en opties voor het instellen van zaken als kortingen en producten. Zeker grotere webshops met een uitgebreid en gevarieerd productassortiment stuiten bij Magento 2 dus op minder beperkingen.
Meer snelheid dan Magento 1
Magento is een behoorlijk zwaar systeem. Bij het gebruiken van de oudere versies had dit ook zeker een merkbaar nadelige invloed op de snelheid. Het boeken van snelheidswinst en het vergroten van het gebruiksgemak waren dan ook de hoofdredenen om Magento 2 op de markt te brengen.
Omdat WooCommerce veel lichter is dan Magento 2, is het webshopplatform van WordPress in beginsel ook sneller. Maar met de hulp van een erkende Magentospecialist en wat optimalisatiemaatregelen kun je een webshop in Magento 2 zeker up to speed brengen met een in WooCommerce gebouwde shop. Voor beide platforms zijn ook ruim voldoende responsieve thema’s beschikbaar.
Uitgebreide catalogus en productpagina
Zowel WooCommerce als Magento 2 beschikken over een overzichtelijke catalogus en productpagina, maar op dit vlak blinkt het laatstgenoemde platform wel uit. De catalogus en check-out werken in Magento 2 effectiever, terwijl Magento ook meer personalisatie-opties biedt dan WooCommerce.
Schaalbaarheid door uitgebreid pakket
Voor een eenvoudige webshop zijn WooCommerce en Magento 2 allebei zeer bruikbaar. Maar als je een groot assortiment aan producten hebt, veel delen van je shop wilt integreren met ERP- of WMS-systemen of behoefte hebt aan meer bulkopties en automatiseringsmogelijkheden, loop je bij WooCommerce uiteindelijk tegen systeembeperkingen aan.
Omdat het systeem niet zo uitgebreid is, heb je veel plug-ins nodig om deze functionaliteiten in WooCommerce op te roepen. Magento is een veel groter e-commercepakket en biedt dus ook meer schaalbaarheidsmogelijkheden, zeker als je wilt groeien.
Veiligheid
In het huidige tijdperk van groeiende cybercrime is veiligheid van het grootste belang. Dat geldt zeker ook voor jouw webshop, die ongetwijfeld een hoop persoonlijke informatie bevat. Magento 2 voorziet in uitgebreide en actuele security patches die jouw webshop veilig houden.
Meertalige websites maken is gemakkelijker
Met WooCommerce profiteer je weliswaar rechtstreeks van WordPress Multilingual, een plug-in van WordPress die het gemakkelijk maakt om webshops meertalig te maken. Een meertalige website die ook nog eens meerdere valuta en betaalmogelijkheden (multicurrency) ondersteunt, geeft webshopeigenaren de mogelijkheid om hun verkoopgebied flink uit te breiden.
Toch is dit geen voordeel ten opzichte van Magento 2. Je bent bij WordPress namelijk genoodzaakt om een plug-in in te zetten voor meertalige websites. Magento heeft dit standaard. In WooCommerce moet je hier een extensie voor inzetten. Dit kan op de lange termijn veel (performance)problemen opleveren.
Ondersteuning
Magento speelt al meer dan een decennium mee op de e-commercemarkt en is daarmee een stukje ouder dan WooCommerce. In de oudere versies was dat misschien nog een nadeel, maar Magento 2 koppelt een verbeterd systeem en een enorm arsenaal aan functionaliteiten aan een grote community en fijnmazig supportnetwerk. Er is dus altijd voldoende kennis aanwezig om eventuele problemen met jouw webshop snel op te lossen.
Conclusie
Wat is nu uiteindelijk het beste platform voor jouw webshop? Het antwoord op deze vraag hangt grotendeels af van de aard en grootte van jouw webwinkel en je persoonlijke wensen. Voor kleinere webshops bieden beide opties voldoende uitkomst. In zo’n geval is het zeker te billijken om vanuit kostentechnisch oogpunt voor WooCommerce te gaan.
Mik je echter op groei en een op termijn in omvang toenemende webshop? Dan biedt Magento 2 gewoon veel meer mogelijkheden. Het is een e-commerceplatform dat gemaakt is om mee te groeien met jouw webshop. Het is vooral belangrijk om je uiteindelijke keuze voor een systeem af te laten hangen van praktische zaken als persoonlijke ambities, groeipotentie en de te verwachten omzet.
Dit artikel is geschreven door Amanj Hamid.