Wordpress webwinkel: voor- en nadelen op een rij
Begin deze maand heb ik met mijn eigen webwinkel de overstap gemaakt van kant en klare webwinkelsoftware (Shoptrader) naar de open source software van WordPress + Woocommerce.
Ondanks dat ik nog altijd super tevreden ben over de mogelijkheden en de service van Shoptrader en ik hun software absoluut kan aanraden, waren er toch een aantal – voor mij belangrijke – dingen die ik er miste. Zo wilde ik een mogelijkheid hebben om landingspagina’s te maken die ik helemaal zelf kan vormgeven. Daarnaast wilde ik meer focus op mijn blog, dat bij de kant en klare webwinkelsoftware – begrijpelijk – toch een ondergeschoven kindje is. Kortom: ik wilde meer vrijheid. En aangezien ik redelijk wat technische kennis heb en al diverse andere websites op WordPress heb draaien, was de keuze snel gemaakt.
De kosten van WordPress + Woocommerce versus kant en klare software
Met mijn nieuwe WordPress + Woocommerce webwinkel ben ik een stuk voordeliger uit. Bij mijn vorige webwinkel had ik allerlei add-ons geïnstalleerd. Van een one-page checkout en een spaarpuntensysteem tot aan koppelingen met mijn nieuwsbriefprogramma, affiliatemarketing software en een chatfunctie. Stuk voor stuk handige plugins die mijn webwinkel mooier of beter maakten en die mijn omzet verhoogden.
WordPress en Woocommerce zelf zijn gratis in gebruik, maar uiteraard betaal je ook hier voor de extra functionaliteiten. Er zijn veel gratis plugins te vinden, maar wil je echt stappen maken met je webwinkel, dan heb je daarvoor toch een aantal betaalde plugins nodig. Daarnaast betaal je voor hosting en de lay-out van je website, hiervoor koop je een ‘theme’. Op dit moment heeft mijn nieuwe WordPress webwinkel exact dezelfde functionaliteiten als mijn vorige Shoptrader webwinkel. De kosten zijn echter met 61% gedaald.
Hierbij wil ik wel de kanttekening maken dat je je niet moet blindstaren op de kosten van een webwinkel. Als je onvoldoende technische kennis hebt, of je gewoon geen zin of tijd hebt om je hiermee bezig te houden, dan moet je voor elk dingetje een programmeur of designer inschakelen. In dat geval ben je met een WordPress website juist veel duurder uit.
Lees ook: Wat zijn de kosten van een webshop?
Om voor jou de keuze makkelijker te maken zet ik de voor- en nadelen van een WordPress webwinkel op een rijtje. Mail me gerust als je aanvullingen hebt!
Nadelen van een WordPress webwinkel
- Problemen moet je zelf oplossen – of er iemand voor inschakelen (= soms hoge kosten).
- Je moet je website zelf regelmatig updaten.
- Je moet zelf zorgen voor goede back-ups en beveiliging. Dit is belangrijk. Omdat er zoveel WordPress websites zijn, is dit ook interessant voor hackers en kwaadwillenden.
- Ben je nog niet bekend met WordPress, dan kunnen alle mogelijkheden overweldigend zijn. Welk theme en welke plugins moet je in hemelsnaam kiezen? – In een volgend blog zal ik hier verder op in gaan.
Voordelen van een WordPress webwinkel
- WordPress en Woocommerce zijn gratis.
- WordPress is ontzettend gebruiksvriendelijk, je hebt zo door hoe het werkt.
- Ongekende vrijheid, je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk met WordPress.
- Je webwinkel is d.m.v. (gratis en betaalde) plugins eenvoudig uit te breiden. Tip: via deze site schaf je de officiële plugins heel voordelig aan.
- WordPress is SEO vriendelijk en er zijn diverse plugins beschikbaar om je website beter te laten presteren in zoekmachines.
- Veel ruimte voor je blogs.
- De mogelijkheid om professionele landingspagina’s te maken.
- Koppeling met vrijwel alle software mogelijk.
- WordPress is software die wereldwijd door heel veel mensen gebruikt wordt. Er is dus een schat aan informatie online te vinden.
Je ziet, ik ben fan van WordPress, ook voor het runnen van een webwinkel. Maar nogmaals, begin er niet ondoordacht aan. Zet vooraf je wensen, mogelijkheden en kennis op een rijtje en maak dan de keuze voor kant en klare of open source software.
Lees ook: Webwinkel software kiezen: 7 tips
* Dit artikel bevat affiliate links. Dit betekent dat als jij op deze link klikt en een aankoop doet, ik daarvoor een kleine vergoeding krijg. Dank je wel daarvoor