Zit jij met een chagrijnig hoofd achter de kassa?

Zit jij met een chagrijnig hoofd achter de kassa?

Je loopt een winkel binnen. Laten we zeggen dat het een kledingboetiek is. Er hangen hartstikke mooie kledingstukken. Eén voor één bekijk je ze. 

Terwijl jij rustig door de winkel loopt, voel je de ogen van de verkoopster in je rug prikken. De verkoopster is ook de eigenaresse. Je voelt aan alles dat ze wil dat jij iets koopt. 

Sterker nog: dat ze het niet meer dan terecht zou vinden als jij iets koopt. Je loopt hier potdikke rond te struinen in háár winkel waarin zij talloze prachtige kledingstukken uitgestald heeft die zij stuk voor stuk met de grootste zorgvuldigheid geselecteerd heeft. Dan kun jij toch wel even iets kopen! 

Als je vervolgens zonder aankoop de winkel uitloopt, kan er van haar kant amper een ‘tot ziens’ of zelfs maar een ‘doei’ vanaf. Het mag duidelijk zijn dat ze je al helemaal geen ‘fijne dag’ wenst. 

Herken je deze situatie? 

Je loopt door een winkel en voelt echt een onwijze push om iets te kopen. Maar de verkoper of verkoopster doet verder eigenlijk niks behalve een chagrijnige stare-down vanachter de toonbank. 

Veel webwinkeliers zitten ook met een chagrijnig hoofd achter de toonbank. Ze hebben een fantastische collectie samengesteld (vinden ze toch in ieder geval zelf) en die keurig uitgestald op hun eigen stukje internet. 

Vanaf het moment dat hun marketing aanslaat, kijken ze hoe de bezoekers langzaam hun webwinkel binnendruppelen.

Alleen: vervolgens kopen lang niet al die bezoekers iets.

En dan is het huilen.

Of niet? 

Ik zal je eens iets vertellen: niemand is ooit rijk of gelukkig geworden van met een chagrijnig hoofd vanachter de toonbank kijken hoe bezoekers zonder iets te kopen hun winkel weer verlaten.

Wat je dan wel moet doen?

Nou, ten eerste: stoppen met chagrijnig zijn. Chagrijnig zijn is stiekem namelijk best een beetje kinderachtig. Kies een ander humeur en ga door naar punt twee: als een ware webwinkeldetective de redenen opsporen dat bezoekers jouw webshop vrolijk fluitend weer weg klikken zonder de portemonnee te trekken. 

Afgelopen weekend heb ik een nieuwe gratis masterclass opgenomen voor startende webwinkeliers. Hierin deel ik mijn tactiek om aan het allereerste begin van je webwinkel meteen van bezoekers klanten te maken plus nog vier gouden tips.

Loop ik toch weer gratis tips te geven. Iets met ‘de aard van het beestje’ en ‘voor deze ene keer’. 

Pak je kans -- ik ga hier namelijk geen gewoonte van maken. 

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik elke dag één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief