De eerste indruk is ook online ontzettend belangrijk. Binnen een paar seconden beslist een bezoeker of deze op je website blijft of dat hij weer verder klikt. Een mooi en duidelijk logo, het kiezen van de juiste kleuren en slim gebruik van sfeerbeelden en productfoto’s zorgen er allemaal voor dat de aandacht van een bezoeker getrokken wordt. Als iemand direct kan zien wat jij te bieden hebt, dan kan een bezoeker heel snel bepalen of dat voor hem interessant is of niet.

Iemand die van jouw site weg klikt omdat het aanbod niet is wat hij zoekt: prima. Maar iemand die weg klikt omdat je website hem niet aanspreekt, of omdat hij niet direct kan zien wat jij te bieden hebt: dat wil je niet. Een mooie vormgeving die past bij je doelgroep en de producten die je verkoopt zorgt ervoor dat bezoekers langer op je website blijven én zich deze later nog zullen herinneren. Bovendien kun je er met een slimme vormgeving voor zorgen dat bezoekers gestimuleerd worden om een bestelling te plaatsen. En dat is precies wat je wil bereiken!

Zo zorg je dat bezoekers langer op je website blijven

Het belangrijkste advies dat ik je hierin kan geven is dat je nooit moet bezuinigen op vormgeving. Is designen niet jouw sterke kant, schakel dan eens een vormgever in voor advies. Uit ervaring weet ik dat je de kosten hiervan zo terugverdient door een hogere omzet.

Voor wie er toch graag zelf mee aan de slag gaat heb ik grafisch vormgeefster Lieke van IMY Ontwerp gevraagd naar haar tips om je website een goede look & feel te geven die ervoor zorgt dat bezoekers langer blijven en makkelijker overgaan tot het plaatsen van een bestelling.

TIP 1 – Plaats geen witte teksten op geel, of geel op wit. Net als blauw op zwart, zwart op blauw, etc. Dit maakt de tekst onduidelijk en onleesbaar.

TIP 2 – Gebruik op je website maximaal drie verschillende lettertypes. Gebruik niet teveel ‘fun fonts’, maar houdt het rustig. Zo ziet je webshop er overzichtelijker uit en worden mensen niet afgeleid van je producten.

TIP 3 – Voer de stijl van je webshop door in het drukwerk en op social media; kleur, gebruik van lettertypes en beeld. Zo creëer je een eenheid en herkenbaarheid.

TIP 4 – Bekijk je webshop regelmatig op een andere computer, telefoon of iPad. Check regelmatig wat er anders kan, zorg dat je kleine foutjes eruit haalt.

Over Lieke van der Biezen

Als grafisch vormgeefster, eigenaresse van IMY Ontwerp én webwinkelier weet Lieke alles over hoe je een goede eerste indruk maakt met je webwinkel en hoe een goed design ervoor zorgt dat je meer bestellingen krijgt. Lieke neemt webwinkeliers werk uit handen door te helpen met het grafische gedeelte, zowel offline als online. Ze geeft graag vorm aan o.a. brochures, magazines, flyers, advertenties en banners. Daarnaast maakt ze productfoto’s vrijstaand en kan ze kleuren aanpassen.

Lieke is als een van de experts aanwezig in de Webwinkel Club, waar ze al jouw vragen over vormgeving voor je webshop kan beantwoorden. Ben je nog geen lid? Kijk dan hier hoe je je kunt aanmelden