Ik, wij, u, jij - hoe spreek jij je doelgroep aan?
2 min. leestijd

Ik, wij, u, jij - hoe spreek jij je doelgroep aan?

Hoe spreek jij een bezoeker in je webwinkel aan? Gebruik je daarvoor ‘u’ of houd je het lekker informeel en kies je voor ‘je’ en ‘jij’? De meningen over wat het beste is zijn hierover verdeeld. En dat is ook logisch, want iedere webwinkel(eigenaar) is anders en niet iedereen heeft dezelfde doelgroep. Ik denk dat elke webwinkelier dit voor zichzelf kan bepalen met een enkele vraag:

Hoe zou jouw doelgroep aangesproken willen worden?

Want dat is het allerbelangrijkste. Niet wat mijn persoonlijke mening is, tenzij ik tot je doelgroep behoor natuurlijk.

Alles wat je in je webwinkel doet, doe je voor je doelgroep. Want zij zorgen uiteindelijk voor geld in het laatje. Bestaat je doelgroep uit jonge moeders? Grote kans dat ze zich niet op hun gemak voelen als je ze met ‘u’ aanspreekt. En als je niet op past jaag je ze hiermee nog weg ook. Echter, richt je je op ouderen, of verkoop je luxe producten uit het hogere segment, dan is het wel waarschijnlijk dat je doelgroep graag met ‘u’ aangesproken wordt.

Bepaal wat jouw doelgroep is

Bepaal dus voor jezelf wie tot jouw doelgroep behoren. Soms is dat eenvoudig. Als je kinderkleding verkoopt bestaan je doelgroep en klantenkring waarschijnlijk voornamelijk uit (jonge) ouders. Maar soms is het niet zo duidelijk. Denk bijvoorbeeld aan een webwinkel met woonaccessoires. Dan zal je iets anders moeten verzinnen om erachter te komen wat je doelgroep is. Je kunt bijvoorbeeld je Facebook statistieken analyseren. Daar kun je prachtig zien hoeveel procent van je fans mannelijk of vrouwelijk is en in welk leeftijdscategorie ze zich bevinden. Je kunt het ook gewoon vragen aan je klanten. Houd bijvoorbeeld een enquête in je nieuwsbrief, op social media of op je blog.

Ik of wij?

Ook zoiets, als je het over je webwinkel hebt, praat je dan in de ‘ik-‘ of ‘wij’-vorm? Als je je webwinkel runt met meerdere personen lijkt het me duidelijk. Maar wat als je je shop in je eentje runt? Ga je voor openheid en gebruik je ‘ik’, of gebruik je ‘wij’ om zo een ander (betrouwbaarder?) beeld van je bedrijf neer te zetten?

Maak je zelf met de hand sieraden en verkoop je deze in je webwinkel, dan zal niemand het raar vinden dat je dit alleen doet. Heb je een webwinkel die er ongelofelijk professioneel uit ziet, dan mag je er juist trots op zijn dat je dat alleen runt. En met een goede ‘over mij’ pagina kun je eventuele twijfels direct wegnemen.

Overigens gebeurt het ook dat grotere webwinkels juist ‘ik’ gebruiken, bijvoorbeeld in nieuwsbrieven. Hiermee maak je het contact met de klant of bezoeker wat persoonlijker.

Wees consequent

Waar je ook voor kiest, ‘ik’, ‘wij’, ‘u’ of ‘jij’, het is het aller belangrijkst dat je hiermee consequent bent. Gebruik in je hele webwinkel dezelfde aanspreekvorm. En vergeet ook je andere communicatiekanalen niet. Spreek je doelgroep overal hetzelfde aan, of het nu op je site is, op social media, op je blog, in je nieuwsbrief of via de flyer.

Wat gebruik jij in je webwinkel? Hoe spreek jij je bezoekers aan en waarom heb je hier voor gekozen? Laat hieronder je reactie achter!

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.