300 bestellingen in de eerste 3 maanden: De lancering van Spice Rebels

Beginnende webwinkeliers wachten vaak wekenlang op hun eerste bestelling. Maar het zou echt niet zo moeten zijn dat je moeder na twee maanden nog steeds de enige is die iets besteld heeft. In dit artikel lees je hoe wij 300 bestellingen binnenhaalden in de drie maanden na de lancering van  Spice Rebels.

Tachtig procent van de webwinkeliers maakt minder dan €10.000 winst per jaar. Oftewel: lang niet genoeg om van rond te komen. En dat terwijl mijn klanten wel allemaal die droom hebben. Succes met je Webshop werd geboren uit de twee webshops die ik startte, opschaalde en weer verkocht. Samen met mijn partner Marc, zelf ook helemaal verknocht aan e-commerce, lanceerde ik in augustus 2023 een nieuwe webwinkel: Spice Rebels. Het moest er een keer van komen. Op onze eerste date zeiden we al tegen elkaar: het kan bijna niet anders dan dat wij ooit samen een webshop beginnen.

Slim kiezen

De startende webwinkeliers die ik coach, vertel ik altijd dat ze een product moeten kiezen waar ze affiniteit mee hebben. Ik ben ervan overtuigd dat je het anders op de lange termijn niet gaat volhouden. Maar het is net zo belangrijk om er óók zakelijk naar te kijken. Zo kwamen Marc en ik uit op kruiden, specerijen en kruidenmixen: we houden allebei van lekker eten en zagen dat concurrenten in die markt nog veel kansen laten liggen. Bovendien is het ook gewoon een heel handig product: het wordt veel online gekocht, het past door de brievenbus, je hebt weinig retouren en veel herhalingsaankopen.

De aanloop naar de opening

Vaak zie ik dat webwinkeliers pas na de lancering gaan nadenken over marketing. Dan is het natuurlijk ook niet zo gek dat je webwinkel de eerste tijd compleet onvindbaar is. Voor Spice Rebels zijn Marc en ik twee maanden voordat we online gingen begonnen met het adverteren van een winactie: mensen die zich inschreven voor onze mailinglijst maakten kans op een jaar lang gratis kruiden. Met Upviral gaven we mensen de mogelijkheid om de actie te delen in ruil voor een grotere winkans. Deze tool is een supermakkelijke manier om het bereik van je winactie te vergroten. 

Meer dan alleen je moeder

Alles bij elkaar investeerden we zo'n €1200 in de winactie, maar dat betaalde zich eigenlijk al heel snel terug. Voordat we überhaupt met de webwinkel live gingen, hadden we namelijk al 5.000 mensen op onze mailinglijst. Via sociale media maakten we mensen warm voor de lancering door kijkjes achter de schermen te geven. Zo lieten we mensen bijvoorbeeld zien dat we bezig waren met het ontwerpen van de verpakkingen en fotografeerden we onze producten op allerlei gekke plekken, zoals op het strand, bij de Eiffeltoren en in een voetbalstadion. Zo voelden mensen zich in aanloop naar de lancering al betrokken bij onze winkel. Daarnaast was dit een mooie manier om te testen of onze humor en de manier van communiceren aansloot bij de doelgroep: dat bleek het geval.


Gewoon gaan

De lancering zelf kwam uiteindelijk net iets sneller dan gepland: we hadden bedacht om in september live te gaan, maar we waren er in augustus al helemaal klaar voor. Dat kwam doordat het alleen maar regende toen we in Frankrijk op de camping zaten. Die druilerige dagen gaven we een zonnige wending door samen achter één laptop de website af te maken. Toen we op 14 augustus klaar zaten om de webshop live te zetten, bleek er ineens nog van alles mis: zo was de labelprinter nog niet aangesloten en de betalingen werkten niet. Toch besloten we er gewoon voor te gaan.

177 verkochte producten in de eerste week

Dat is dan ook mijn advies aan starters: ga er gewoon voor. Veel webwinkeliers in spe willen alles perfect hebben voordat ze live gaan. Maar als je niet online staat, doe je niet mee. Toen wij de mensen op onze lijst mailden dat we live waren, kwamen mensen meteen hun winkelwagentjes vol laden. Prachtig natuurlijk, alleen werkte de betaling nog niet. Mensen die later terugkwamen om hun bestelling alsnog af te ronden, kregen meestal de melding dat het product dat zij gekozen hadden inmiddels uitverkocht was. Dat was natuurlijk zuur, maar ook te gek: want in de eerste week gingen er bij Spice Rebels meteen 177 producten de deur uit, waarvan het grootste deel op de eerste dag.  

Peper in je reet

We stuurden ook een persbericht uit om aandacht te vragen voor Spice Rebels. En dat bericht werd goed opgepakt. Zo stonden we al in Buitenleven, Twinkle Magazine, Weekend, Libelle Lekker, Vriendin en Linda. En er zitten nog een aantal publicaties in de pijplijn. We hebben er bewust voor gekozen om een eigen merk op te zetten en niet alleen maar kruiden(mixen) door te verkopen. Als je producten doorverkoopt, ben je één van velen. Als je een merk bent, heb je veel meer mogelijkheden om op te vallen. Wij doen dat bijvoorbeeld met grappige namen voor onze kruidenmixen, zoals de spek-takel mix, de peper-in-je-reet-mix en de zoutloze laten-we-gezond-doen-mix. Zoiets wordt natuurlijk veel sneller opgepikt door toffe magazines dan een suf potje gedroogde peterselie met een label dat zo op het onderste schap bij de Appie zou kunnen staan. 


Kijken wat werkt 

Om onze naamsbekendheid te vergroten, zijn onze producten ook verkrijgbaar via Bol, waar 125 klanten ons merk in de eerste maand al wisten te vinden. Daarnaast werken we samen met kleine influencers: mensen met een relevant kanaal maar met weinig volgers, die vaak wél heel erg betrokken zijn. De winst hiervan is niet alleen dat we toegang hebben tot hun volgers, maar ook dat deze influencers content maken die wij ook op onze eigen kanalen mogen gebruiken. Zelf maken we natuurlijk ook content. Marc stort zich bijvoorbeeld op de kookfilmpjes en is ook een paar keer live gegaan op TikTok om pakketjes in te pakken terwijl hij in zijn webcam ouwehoert. De eerste keer dat hij dat deed, lachte ik hem uit: ‘Wie wil daar nou naar kijken,’ zei ik. Bleek achteraf dat er 500 mensen gekeken hadden! Nog een goed advies voor starters dus: gewoon doen wat je leuk vindt en uitproberen wat voor jouw webshop werkt.’

Serieuze concurrentie voor Verstegen

Nu de basis goed staat, willen we ons dit jaar ook op kerstpakketten en relatiegeschenken storten. Wij maken alles op maat en kunnen bedrijven dus echt een onderscheidend product bieden. Het klinkt misschien alsof hier allemaal megaveel werk in is gaan zitten en nog gaat zitten, maar dat valt stiekem best mee: zowel Marc als ik hebben eerder webwinkels gerund en hebben jarenlange ervaring in de e-commerce, waardoor we een enorme bak aan kennis en ervaring hebben. Dat helpt zeker. Daarnaast zijn we ons op dit moment aan het oriënteren op het uitbesteden van de logistiek, dat is voor ons een logische volgende stap. Naast Spice Rebels runnen we immers allebei ook nog een ander bedrijf, waar we ook veel voldoening uit halen. Onze tijd stoppen we bijvoorbeeld liever in het uitzetten van de strategie en het laten groeien van ons merk, dan in het inpakken van de pakketjes. Onze ambitie is dan ook torenhoog: we willen een serieuze concurrent van Verstegen worden. Na de succesvolle kick-off zullen we het dus slim moeten blijven spelen. 

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen! 


Ben jij een beginnende webwinkelier en wil jij ook vanaf dag één bestellingen binnenhalen en pakketjes de deur uit doen? Dan is mijn programma Start Jouw Winstgevende Webshop wat je nodig hebt. Hierin leg ik stap voor stap uit hoe je jouw webshop opzet en binnen 3 maanden kunt lanceren.