Heb jij een supergoed idee voor een webshop?
Hartstikke leuk!
Maar dan ben je de enige niet.
Ieder jaar zijn er ontzettend veel mensen die rondlopen met het idee om een webshop te beginnen. Slechts een klein gedeelte gaat ook daadwerkelijk aan de slag en een nóg kleiner gedeelte houdt het vol en maakt hun webshop succesvol.
Mensen hebben het graag over alle mooie ideeën die ze hebben. Goede ideeën. Grootse ideeën!
Maar de waarheid is, dat dat helemaal niet zo bijzonder is: ideeën hebben. En ook goede ideeën hebben is best wel doorsnee. Sterker nog: verreweg de meeste mensen hebben regelmatig goede ideeën.
Het menselijk brein is namelijk één grote ideeënmachine.
Oké, de één blinkt misschien wat meer uit in hoe onderscheidend die ideeën zijn dan de ander. Maar uiteindelijk is dat een detail.
'Goede ideeën hebben' maakt je niet bijzonder, hoe onderscheidend die ideeën ook zijn. En je wordt er ook absoluut niet succesvol van.
Maar wacht eens even! Zeg jij.
Je hebt toch van die mega-creatieve mensen! Van die uitblinkers die een idee hadden en daarmee ontzettend succesvol werden, bakken met geld verdienden en ook nog eens jaren niet uit de spotlight te slaan waren?
Klopt.
Maar dat succes hebben ze niet geclaimd met hun idee. Dat succes hebben ze geboekt met de uitvoering van hun idee.
Het lijkt zo voor de hand te liggen. Toch denken mensen vaak dat creativiteit 'm zit in het genereren van nieuwe ideeën: in het excelleren in iedere brainstorm, in het bedenken van dingen die niemand anders ooit bedacht heeft.
En dat is onzin.
Uiteindelijk komt creativiteit van het werkwoord creëren. Van: iets maken. Het idee is maar een heel klein stukje van dat maken. De rest is uitvoering.
En uitvoeren betekent: to-do-lijstjes maken en alle items op die lijstjes stuk voor stuk afvinken.
Saai hè.
Nee hoor, hartstikke leuk juist! Maar je moet het wel doen.
Dag in dag uit. Op dagen dat je er superveel zin in hebt én op dagen dat je het liefst de loterij zou winnen om de rest van je leven met een zichzelf aanvullende cocktail in je hand op een wit zandstrand te gaan zitten.
En daar lopen veel mensen stuk.
Niet eens op het afvinken van het lijstje. Er zijn namelijk best een hoop mensen die bereid zijn om hard te werken en die zich met vallen en opstaan weten te wapenen tegen de afleiding die van alle digitale en niet-digitale kanten op hen afgevuurd wordt.
Het struikelblok zit nog daarvóór:
De meeste mensen vinden het namelijk ontzettend moeilijk om te bepalen welke stappen ze moeten zetten (en in welke volgorde) om hun dromen waar te maken. En dus zwemmen ze in cirkeltjes tot ze uiteindelijk kopje onder gaan.
Blub.
Dat komt omdat de dromen te groot zijn:
- Ik wil de allergrootste online toffeeverkoper ter wereld worden!
- Ik wil de sieraden die ik van bierdoppen maak over de hele wereld verschepen!
- Ik wil dé go-to ontwerper worden voor op maat gemaakte outfits voor je cavia!
En dat is natuurlijk allemaal hartstikke haalbaar, want laten we wel wezen: vrijwel alles wat je kunt bedenken is hartstikke haalbaar.
Maar als dát Het Grote is dat je wilt, wat is dan Het Kleine dat je vandaag moet doen om daar te komen?
En morgen?
En volgende week?
En over een maand?
Ideeën omzetten in echte resultaten in de echte wereld: dat vinden de meeste mensen maar wat moeilijk.
En dat is te gek!
Want dáárin kun je je onderscheiden.
Jij bent namelijk niet voor niets op deze pagina uitgekomen.
Jij hebt niet alleen een idee. Een droom. Jij hebt ook een niet te stuiten verlangen om resultaten te boeken.