5 Goede voornemens voor je webwinkel
Een nieuw jaar breekt aan, tijd voor goede voornemens dus! Niet alleen op persoonlijk vlak, maar ook voor je webwinkel. Want als je van je webwinkel een succes wilt maken, zal je doelen moeten hebben en daar gefocust naar toe moeten werken. Heb je nog geen doelen bepaald, lees dit artikel dan eens. Daar begint het allemaal mee. Bepaal je doelen, visualiseer deze, geloof erin en werk er naar toe. Met de goede voornemens in dit artikel maak je van 2016 jouw beste jaar ooit.
1. Blijf gefocust op je doelen
Door jezelf continue te herinneren aan je doelen weet je waar je naar toe moet werken. Het helpt je bij het nemen van beslissingen en het zorgt ervoor dat je kansen met beide handen aangrijpt als ze zich voordoen. Maar hoe blijf je nou gefocust? Hoe voorkom je dat je meegaat in de waan van de dag en weer veel te lang op Facebook of Twitter rondhangt? Simpel! Door je doelen op te schrijven, op mooi papier te printen en op te hangen bijvoorbeeld. Zodat je er elke dag aan herinnerd wordt. Maar ook door elke maand een dagdeel in te plannen waarop je je doelen er nog eens bij pakt en voor elk doel bekijkt of je nog op koers ligt. Bekijk welke acties je een stukje dichter bij je doel gebracht hebben (en welke juist niet) en stuur bij waar nodig. Maak zo elke maand een plannetje voor de komende maand. Als je met focus werkt ga je met volle kracht vooruit!
2. Ga aan de slag met bloggen
Bloggen is een van de meest effectieve low-budget marketingmiddelen. Het zorgt voor een betere vindbaarheid in zoekmachines, meer bezoekers in je webwinkel en het bindt bezoekers aan je webwinkel, zodat ze telkens weer terugkomen. Heb je nog geen blog of besteed je er veel te weinig tijd aan? Dan is nu het moment om dit goed op te pakken. Kijk of je een blog kunt integreren in je webwinkel, of maak een blog op een aparte site. Zorg ervoor dat de lay-out past bij die van je webwinkel, maak een lijst met blog onderwerpen zodat je voorlopig vooruit kunt en ga aan de slag. “Ik heb geen tijd om elke week een blog te schrijven” is geen optie. Tijd kun je maken, door efficiënter te werken bijvoorbeeld. En zo niet, besteed het bloggen dan uit. Echt, als je over een jaar wilt kunnen zeggen dat je een succesvolle webwinkel runt of dat je omzet verdubbeld is moet je gaan bloggen.
3. Blijf je webwinkel verbeteren. Altijd.
Met een webwinkel is het werk nooit klaar. Dat weet je natuurlijk al. Hoe druk je het ook hebt met het inpakken van bestellingen, plan regelmatig tijd in om de statistieken te analyseren en je webwinkel te verbeteren. Bekijk je bezoekersaantallen, de conversie, percentage tevreden klanten, aantal mensen dat vanuit je nieuwsbrief je webwinkel bezoekt, enz. Zit er een stijgende lijn in? Mooi! Dipje? Probeer de oorzaak te achterhalen en doe er wat aan. Durf ook eens werk uit te besteden. Je kunt niet overal verstand van hebben. Schakel daarom eens iemand in om je met marketing te helpen bijvoorbeeld. Of iemand die ervoor zorgt dat je webwinkel online beter gevonden wordt, zodat je meer bezoekers krijgt.
4. Overtreft elke dag de verwachtingen van je klanten
Doe jij wel eens iets extra’s voor je klanten? Een kleinigheidje bij de bestelling bijvoorbeeld, een handgeschreven kaartje om te bedanken of een kortingsbon voor een volgende aankoop? Je kunt klanten op verschillende manieren verrassen. Bedenk wat bij jouw webwinkel past en doe dit consequent. Geef altijd meer dan waar de klant om gevraagd heeft. Niet alleen in de zin van gratis producten of korting, maar ook wat service betreft. Belt je klant met een klacht, bied dan niet alleen je excuses aan, maar kom met een oplossing die de klant positief verrast. Grote kans dat je er een vaste klant bij hebt.
5. Plan regelmatig tijd in voor jezelf
Wat is het belangrijkste in je onderneming? Niet je producten, de webwinkelsoftware of de nieuwsbrieven die je verstuurt, maar jijzelf. Zonder jou bestaat je webwinkel immers niet. Behandel jezelf dus goed. Neem af en toe bewust tijd voor jezelf. Lees een boek, ga iets leuks doen of doe gewoon even helemaal niets. Je zal zien dat op dit soort momenten de beste ideeën komen bovendrijven. Bovendien kun je jezelf op deze momenten opladen om vervolgens weer hard aan de slag te gaan.
Dit zijn mijn goede voornemens voor 2016. Ik ben heel benieuwd naar wat jouw goede voornemens voor je webwinkel zijn!