Waarom interne links belangrijk zijn voor je vindbaarheid in Google
arrow_drop_up arrow_drop_down
30 juli 2018 
in SEO

Waarom interne links belangrijk zijn voor je vindbaarheid in Google

Het gebruik van interne links is erg belangrijk voor de vindbaarheid van jouw webshop in Google (SEO). Interne links zijn, zoals de naam al doet vermoeden, links die ervoor zorgen dat je van de ene pagina op een website naar een andere pagina op dezelfde website wordt geleid. Een heldere linkstructuur is erg belangrijk voor bezoekers en voor zoekmachines. Het vergroot de leesbaarheid en de vindbaarheid voor zoekmachines en bezoekers.

Interne links goed voor SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. Of in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Dit houdt in dat je verschillende technieken toepast om de vindbaarheid van jouw webshop of website in zoekmachines zoals Google te verbeteren. Je kunt dit op verschillende manieren doen en het plaatsen van interne links draagt hier zeker aan bij.

Waarom zijn interne links belangrijk?

Door het plaatsen van interne links in je teksten, maak je verbanden tussen de verschillende pagina’s van je website. Op deze manier worden de nieuwe pagina’s snel worden gevonden en geïndexeerd door de zoekmachines. Daarnaast bevordert het gebruik van interne links de gebruiksvriendelijkheid van jouw webshop. Potentiële klanten kunnen immers gemakkelijk van de ene pagina naar de andere pagina navigeren. Ook blijven door het gebruik van interne links, bezoekers langer in jouw webshop hangen en bezoeken zij meer pagina’s. Ook in dit artikel heb ik daarom een aantal interne links geplaatst.

Hoe gebruik je interne links?

Het is niet moeilijk om interne links te gebruiken. Plaats bijvoorbeeld in een blog een link naar een product in je webwinkel. Of plaats op de productpagina links naar vergelijkbare (upselling) of bijpassende (cross-selling) producten. Upselling en cross-selling zijn bovendien mooie manieren om het gemiddelde orderbedrag te verhogen. Het belangrijkste is dat de tekst goed leesbaar blijft. Zorg ervoor dat het woord waar je een link van maakt iets zegt over de pagina waar de link naar toe verwijst. Daarmee weten zoekmachines waar de pagina over gaat. De tekst komt het meest natuurlijk over als je een woord gebruikt waarachter de link geplaatst wordt. Als je bijvoorbeeld wil verwijzen naar het contactformulier op jouw webshop, dan plak je de link achter het woord ‘contactformulier’.

Gebruik ook externe links

Het tegenovergestelde van een interne link, is een externe link. Externe links zijn links waarmee je verwijst naar andere websites. Als jij bijvoorbeeld in je webwinkel een link plaatst naar jouw Instagram account of Facebookpagina, dan is dat een externe link. Wees hier in een webwinkel altijd terughoudend mee, omdat je bezoekers hiermee als het ware wegleidt van je website. Plaats je toch een externe link, zorg dan dat deze altijd in een nieuw tabblad opent, zodat bezoekers je website niet helemaal afsluiten.

Plaats jij al regelmatig interne links in je blogs en op andere pagina’s in je webshop, of was je je er nog niet van bewust dat dit goed is voor je online vindbaarheid? Hoe dan ook, ga hier nu mee aan de slag!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen