SEO voor webshops: alles wat je moet weten
in SEO
16 min. leestijd

SEO voor webshops: alles wat je moet weten

Als je geen bezoekers hebt, krijg je ook geen klanten en is het onmogelijk om financieel succes te boeken met je webshop. Dit zorgt voor stress (ik heb geen geld!) en frustratie (waarom koopt niemand mijn producten!). Eén van de beste manieren om een duurzame toestroom van bezoekers op te zetten, is via Google. Dit doe je door Search Engine Optimization (SEO) een prominente plek te geven in je marketingstrategie. In dit artikel vertellen we je alles over wat SEO voor webshops is en hoe je het inzet voor jouw bedrijf.  

Ergens is het wel ironisch: je kunt pas geld investeren in grote marketingcampagnes om klanten te krijgen, als je al klanten (en dus inkomsten) hebt. Gelukkig zijn er uitstekende manieren om de marketing voor je webshop een vliegende start te geven met een klein budget. Een van die opties is inzetten op gratis bezoekers via Google. Ook voor webwinkeliers die wél al wat meer te besteden hebben, is Google trouwens interessant: hoe meer gratis bezoekers je trekt, hoe lager je marketingkosten, hoe hoger je winst en hoe eerder je jezelf een fijn salaris kunt uitbetalen. Én kunt investeren in de groei van je bedrijf natuurlijk!

SEO voor je webshop

De optelsom van bezoekers die binnenkomen via Google zónder dat je hiervoor advertentiekosten betaald hebt, noem je organisch verkeer. Organisch verkeer bestaat uit mensen die iets zoeken en dat intypen in Google. Omdat jij bovenaan de zoekresultaten verschijnt, komen ze vervolgens op jouw website uit. Deze bezoekers zijn niet alleen gratis, ze waren ook nog eens uit zichzelf op zoek naar de informatie die zij op jouw pagina vinden. Je kunt je vast voorstellen dat dit voor jou als webshop fijner binnenkomen is dan met een ongevraagde betaalde advertentie. Deze bezoekers stelden immers een prangende vraag aan Google, waarop jouw pagina verscheen met daarop het gewenste antwoord.

Dat bezoekers via Google organisch binnenkomen, wil niet zeggen dat het werven van organisch verkeer vanzelf gaat. Integendeel: webshops die hoog scoren in Google hebben vaak veel tijd gestoken in Search Engine Optimization, kortweg SEO, of in het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. SEO is een verzamelterm voor alles wat je doet om ervoor te zorgen dat je goed gevonden wordt op de door jou geselecteerde zoektermen. Hoe beter je weet wat je doet, hoe groter de kans dat je daadwerkelijk die felbegeerde plek bovenaan in de SERP (Search Engine Results Page) weet te bemachtigen. Met zó veel online ondernemers is de concurrentie om die eerste plek namelijk moordend.

Nu vraag je je misschien af waarom we het hier alleen over Google hebben. Er zijn toch ook andere zoekmachines op de markt? Bijvoorbeeld Yahoo, Bing en DuckDuckGo? Dat is absoluut waar! Google heeft geen monopolie als het gaat om zoekopdrachten, maar de cijfers liegen er niet om: Google is goed voor 3,5 miljard zoekopdrachten per dag. Dit is 92,18 procent van alle zoekopdrachten! Hiermee is Google bovendien ook de meest bezochte website ter wereld. En ook niet onbelangrijk voor webshopeigenaren: 46 procent van de zoektochten naar een aankoop begint op Google. Dat zijn een hoop potentiële klanten!

Het is goed om te weten dat 90 procent van de Google-gebruikers (ja, dus ook die grote verzameling potentiële klanten die hun zoektocht naar hun nieuwe aankoop op Google beginnen) niet doorklikt naar de tweede pagina met zoekresultaten. Oftewel: als ze op de eerste pagina niet vinden wat ze zoeken, is het waarschijnlijker dat ze een nieuwe zoekterm invullen dan dat ze doorklikken naar de volgende pagina. Wil je Google aanboren als bron van organisch verkeer, is het dus heel simpel: of je scoort hoog, of je doet überhaupt niet mee. En dan loop je al die aankopen die op Google beginnen dus mis.

We moeten wel eerlijk zijn: SEO voor je webwinkel kost behoorlijk wat tijd. Dus voordat we écht van start gaan met actiepunten, is het misschien goed om de voordelen van SEO nog even kort op een rij te zetten:

  • Google is een grote bron van potentiële klanten: 46 procent van de aankopen begint met een zoekopdracht.
  • Organisch verkeer via Google is gratis. Je hebt dus geen groot marketingbudget nodig om te beginnen met SEO.
  • Bezoekers die binnenkomen via Google zijn hoog betrokken. Ze hebben immers zelf naar jouw pagina gezocht.
  • Traffic via Google is duurzaam. Eén artikel dat goed scoort kan je nog jarenlang van nieuwe bezoekers voorzien.

Webwinkel SEO is dus echt een marketingstrategie voor de lange termijn. Als je ermee begint, moet je ook wel even geduld hebben. Zelfs als je alles goed doet, sta je niet van de ene op de andere dag bovenaan in Google. Maar als je eenmaal resultaat boekt, profiteer je nog jaren van het werk dat je nu in je zoekmachineoptimalisatie steekt. Op Succes met je Webshop staan bijvoorbeeld artikelen uit 2014 die ons nog elke maand veel bezoekers opleveren. En dat alles zonder dat je er elke keer weer opnieuw tijd en geld in moet steken. Dat maakt SEO een onmisbaar onderdeel van je marketingmix.

Alles wat je moet weten over SEO voor je webwinkel

Zoals met eigenlijk alles wat je doet - maar zéker met alles wat je doet voor je business! - moet je ook als je begint met SEO weten waar je naartoe werkt. Begin dus niet zomaar in het wilde weg met het toepassen van willekeurige tips die je langs hebt zien komen over het plaatsen van bepaalde woorden op bepaalde plekken en met het schrijven van wat stukjes tekst. Het is beter om eerst een doelgerichte SEO-strategie op te stellen. Natuurlijk wil je het liefst meteen aan de slag. En een plan maken kán soms voelen als het uitstellen van actie. Maar de tijd die je gebruikt om een goed fundament te bouwen voor al je SEO-activiteiten, levert je uiteindelijk betere resultaten in minder uren.

Het bepalen van je SEO-strategie zou altijd moeten beginnen met het vaststellen van de zoektermen waar je op gevonden wilt worden. Je wilt namelijk niet op álles gevonden worden, maar alleen op zoekwoorden die voor jou relevant zijn. Zo'n zoekterm bestaat in feite uit twee componenten: het moet aansluiten bij het product dat jij verkoopt, maar het moet ook vanuit de juiste intentie ingetypt worden.

Kies alleen de meest relevante zoektermen

Een voorbeeld: jij verkoopt zelfgebreide truien. De zoekterm 'hoe brei ik zelf een trui' lijkt dan misschien wel aan te sluiten bij jouw product (en jij bent ook nog eens dé persoon om het uit te leggen) maar mensen die dit intypen hebben geen koopintentie: zij willen weten hoe ze zelf een trui moeten breien. Deze zoekterm past dus veel beter bij een webshop die spullen verkoopt om zelf een trui te breien: naalden, wol, een videocursus. Terwijl voor jou een zoekterm als 'handgebreide wollen trui' veel beter past.

Long tail en short tail

Je kunt grofweg twee typen zoektermen onderscheiden: short tail en long tail.  Short tail is bijvoorbeeld 'truien'. Deze zoekterm is heel algemeen en heeft een hoog zoekvolume. Dit houdt in dat veel mensen dagelijks zoeken op deze term. Daar zou jij met je handgebreide truien misschien best op willen scoren. Maar dat is niet realistisch: als je op dit moment op 'truien' zoekt, krijg je bovenaan in Google Zalando, gevolgd door Wehkamp en de Bijenkorf. Nog even los van de slagkracht die dit soort partijen hebben met hun marketingafdelingen, ga je ook de reputatie en de autoriteit die zij door de jaren heen opgebouwd hebben in Google nooit evenaren.

Het voordeel van long tail

In veel gevallen loont het dus om je te richten op long tail. Bijvoorbeeld: handgebreide truien katoen, handgebreide truien wol, handgebreide truien bamboe, handgebreide truien op maat, etc. Het is voor jou veel makkelijker om hoog te ranken op deze zoektermen. Het bezoekersaantal dat je met deze zoektermen aanspreekt, is natuurlijk veel lager. Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. De mensen die via deze zoektermen binnenkomen op jouw website, zijn namelijk veel makkelijker te converteren: zij zochten immers precies wat jij aanbiedt!

Kies alleen haalbare zoektermen

Je hoeft je natuurlijk niet af te laten schrikken door een beetje concurrentie, maar het is wel verstandig om in te zetten op zoektermen waarop je concurreert met partijen waar je het van kunt winnen. Aan de andere kant moet een zoekterm ook weer niet zo niche zijn dat het zoekvolume te laag is om rendabel te zijn. De zoekwoordenplanner van Google Ads is een handige tool om je te helpen bepalen welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw webshop.

Je hebt nu een gefundeerd overzicht van zoekwoorden waar je op wilt gaan ranken. Dat is een goed begin! Vanaf hier ga je je SEO-activiteiten bepalen. Dit doe je op basis van de drie pijlers waar iedere krachtige SEO-aanpak op steunt:

Hoe goed jouw website technisch functioneert, heeft veel invloed op de gebruiksvriendelijkheid van je pagina's en dus op de shopervaring van je bezoekers. Is die shopervaring onprettig? Dan klikken ze waarschijnlijk in no time weer weg. Zonde natuurlijk! Maar wist je dat je dan niet alleen die ene klant verloren bent? Google meet namelijk ook het gedrag van gebruikers die vanuit de SERP doorklikken naar jouw pagina. Als Google signaleert dat gebruikers jouw pagina altijd snel weer verlaten, kun je je hoge positie verliezen. Er zijn een aantal belangrijke technische voorwaarden waar een SEO-geoptimaliseerde webshop in ieder geval aan moet voldoen:

  • Je webshop moet razendsnel laden
  • Je webshop moet responsive zijn
  • Je webshop moet een veilige verbinding hebben

De laadsnelheid van je webshop

Geduld een schone zaak? Dat zal best, maar het geduld van de gemiddelde internetgebruiker is niet zo heel groot. En daar valt ook wel iets voor te zeggen: je hebt zelf ook wel iets beters te doen dan een paar minuten wachten totdat een webpagina waar jij op geklikt hebt geladen is, toch? Zorg er dus voor dat je webshop razendsnel laadt, dan verlies je geen ongeduldige bezoekers en riskeer je geen daling in de zoekresultaten. Is jouw pagina traag? Doorloop dan de volgende stappen:

  • Stap 1: Bekijk de bestandsgrootte van de afbeeldingen in je webshop. Kun je die misschien nog comprimeren? Productfoto's met een grote bestandsgrootte doen er lang over om te laden. Met een gratis tool als Kraken.io kun je afbeeldingen comprimeren zonder in te leveren op kwaliteit.
  • Stap 2: Hoe snel en stabiel is jouw server? Kijk of de server die jij gebruikt het aan kan als je veel bezoekers tegelijk krijgt. En deel je misschien één server met andere websites? Dan beïnvloeden zij je snelheid. Dit wil je vermijden. Neem contact op met je hostingpartij en bespreek de mogelijkheden.
  • Stap 3: Is je webshop nog steeds traag? Gebruik Google PageSpeed Insights. Vul de URL van je webshop in en ontvang gratis een rapport met hoe snel je webshop op dit moment is en hoe je die score kunt verbeteren.

Je website moet responsive zijn

Vroeger bezocht iedereen websites via de desktop. Dat is nu natuurlijk niet meer zo. Bijna iedereen heeft een laptop, een tablet en een smartphone. Je moet dus rekening houden met veel verschillende schermafmetingen. Is jouw webshop niet mobielvriendelijk? Dan zullen veel bezoekers snel weg klikken. We zijn namelijk hard op weg naar mobile first. Hoewel dit per niche wel enigszins kan verschillen: mensen zullen in de trein naar huis eerder snel even een nieuwe trui bestellen, dan een nieuwe auto.

Responsive webshop is belangrijk voor SEO

Je webshop moet een veilige verbinding hebben

Heeft jouw website geen SSL-certificaat? Dan markeert Google jouw website als onveilig, omdat je beveiliging - ook wel: je encryptie - niet in orde is. Je regelt je SSL-certificaat eenvoudig via je hosting of met een simpele plug-in.

Uiteindelijk heeft de zoekmachine van Google maar één doel, één taak waaraan hij bestaansrecht ontleent: Google moet de gebruiker voor elke zoekopdracht de meest relevante pagina laten zien. Met andere woorden: de pagina waar de bezoeker precies vindt wat hij of zij zoekt. Mensen die nog steeds denken dat SEO 'trucjes' zijn om een hogere ranking te krijgen van Google, hebben het verkeerd begrepen. In de kern gaat SEO over waarde bieden aan de bezoeker: als je waarde voor de bezoeker hebt, heb je waarde voor Google. Tuurlijk zijn er wat handigheden die je je eigen moet maken. Maar uiteindelijk geldt dat super goede content het ook super goed doet.

Content maak je voor mensen, niet voor machines

Je moet dan ook niet te veel bezig zijn met 'wat Google wil'. Als je hoog wilt ranken in Google, moet je je focussen op wat jouw potentiële klanten willen als ze een bepaalde zoekterm intypen. Dit maakt het een stuk menselijker en daarmee ook een stuk inzichtelijker. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: SEO draait om waarde. Is jouw content waardeloos? Dan gaat Google jou niet aanbevelen. Net als in 'de echte wereld'.

Tekst is je basis

Google kijkt verder dan copy en dat zal de komende jaren alleen maar meer worden. Maar vooralsnog is het zo, dat Google van pagina's met weinig tekst niet goed begrijpt waar ze over gaan. En omdat Google niet aan blind gokken doet, zul je dan nooit hoog in de zoekresultaten verschijnen. Schrijf dus voldoende informatieve teksten die lekker lezen en waar je zoektermen in terugkomen. Denk aan:

  • Uitgebreide productteksten
  • Een unieke tekst voor elke categoriepagina
  • Blogs met waardevolle informatie en tips

Laat je zoektermen terugkomen in je tekst

Om Google een handje te helpen bij het bepalen waar jouw website over gaat, moet je je zoektermen op strategische plekken terug laten komen. Let op: het is niet de bedoeling dat je al je copy vol gaat proppen met zoektermen. Dan is je keyword-dichtheid te hoog en is je tekst niet meer aantrekkelijk. Zorg ervoor dat je je zoektermen in ieder geval terug laat komen op de volgende plekken:

  • In de paginatitel, liefst vooraan
  • In de eerste alinea
  • In de tussenkopjes
  • In de metatitel
  • In de metabeschrijving
  • In de bestandsnaam van de afbeeldingen
  • In de alt-tag van de afbeeldingen

Dit lijkt in eerste instantie misschien veel, maar na verloop van tijd wordt het automatisme. Gratis plug-ins als Yoast helpen je door bij iedere nieuwe post automatisch te checken of je aan deze basisvereisten voldoet en je verbetersuggesties te geven.

Je webshop SEO boosten met video

Video is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Dit komt onder meer doordat mobiel gebruik explosief gestegen is. In plaats van eindeloos scrollen over dat kleine scherm, kijken veel gebruikers liever een video. Het is dus niet verrassend dat video-content steeds belangrijker is voor je SEO. Google maakt gebruik van machine learning en die technologie kan de inhoud van video's steeds beter 'lezen'. Hierdoor beloont Google content met video's en toont Google ook steeds vaker video's in de SERP.

Je SEO boosten met video

Zo help je Google je video te plaatsen

Sinds kort kan Google zelfs 'key moments' markeren. Oftewel: Google toont gebruikers niet alleen de video die aansluit bij hun zoekopdracht, maar ook op welk moment in de video het antwoord komt. Wil jij die extra mile gaan voor je SEO-score? Voeg dan SeekToAction structured data toe aan je video-content. Hiermee help je Google om de key moments in jouw video's te vinden en zul je eerder ranken.

Linkbuilding gaat eigenlijk over populariteit. Hoe meer links naar jouw webshop leiden, hoe geliefder Google denkt dat jij bent en hoe sneller jij stijgt in de zoekresultaten. Random links ronselen heeft echter geen zin: de zogeheten backlinks moeten wel relevant zijn. En ook illegale praktijken als het bouwen van pagina's om naar jezelf te linken is niet echt duurzaam en heeft Google zo door. Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om aan relevante links te komen:

  • Stuur een mail naar de beheerders van startpagina's en andere plekken waar links verzameld worden. Dit zijn geen hele hoogwaardige links, maar een goed beginpunt en een mooie aanvulling op de mix.
  • Probeer of je gastblogs kunt schrijven op websites die relevant zijn voor jouw doelgroep. Iets moeilijker te regelen, maar ook iets hoger van waarde.
  • Stuur een persbericht uit. Het kan zomaar dat een aantal websites je bericht opnemen en jij er een paar waardevolle backlinks bij hebt.

Wees enigszins terughoudend met technieken als het ruilen van links: ik plaats jouw link, als jij mijn link plaatst. Natuurlijk is het niet gek als websites in dezelfde niche naar elkaar linken. Maar als je het té doorzichtig en op grote schaal toepast, kan het je positie in Google schaden.

Interne links

Sommige ondernemers focussen zich zo op het vergaren van externe links, dat ze vergeten dat interne links ook belangrijk zijn voor hun SEO. Interne links helpen je bezoeker om zich makkelijk door je webshop te bewegen. Maar ze zijn ook belangrijk om Google te laten zien hoe jouw pagina's met elkaar samenhangen.

Wil jij SEO inzetten om je webshop explosief te laten groeien? Droom jij van een verveelvoudiging van je omzet, meer vrije tijd en meer ondernemersplezier? Dan zou het zomaar kunnen dat jij in onze Webwinkel Succes Academie helemaal op je plek bent! Honderden ondernemers gingen je al voor in deze snelkookpan aan praktische videolessen, handige downloads, masterclasses van bekende marketingexperts en een inspirerende en behulpzame community van ambitieuze webshopwinkeliers. Besteed je SEO voor je webshop liever uit? Ook daarmee kunnen we je helpen.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.