arrow_drop_up arrow_drop_down

Waarom je webshop landingspagina’s nodig heeft

Een landingspagina voor je webshop is een enorme kans om bezoekers te trekken én van deze bezoekers klanten te maken. Je kunt een prachtige website hebben en waardevolle content delen, maar zonder landingspagina loop je veel potentiële klanten mis. In deze blog leggen we je uit wat een landingspagina precies is en hoe je deze gebruikt om je webshop succesvoller te maken.

Wat is een landingspagina voor je webshop?

Een landingspagina is iets anders dan een website. Een landingspagina heeft maar één doel en bezoekers kunnen er maar één specifieke taak op uitvoeren. Daarom zijn er voor de opbouw en de lay-out van de pagina bepaalde richtlijnen. Door middel van een landingspagina help je je bezoekers de keuze te maken of jouw product bij hen past en of ze actie ondernemen. Ze kunnen zich bijvoorbeeld inschrijven voor e-mails of aanmelden voor meer informatie. Of je zorgt dat ze je product direct kunnen bestellen. Die stap van bezoeker naar klant noemen we conversie.

Doel van een landingspagina

Het doel van landingspagina’s is om van bezoekers klanten te maken. Of om bezoekers zich te laten inschrijven op je mailinglist. Bezoekers landen op je landingspagina, omdat ze op zoek zijn naar specifieke informatie. Daarvoor hebben ze actie ondernomen door op een link of knop te klikken. Of hun interesse is gewekt door een e-mail, advertentie of door je website. Je landingspagina maakt de bezoeker duidelijk of jouw product echt bij hem of haar past. Daarop kan hij of zij direct actie ondernemen om meer informatie te krijgen of overgaan tot aankoop.

Van bezoeker naar klant

Op een landingspagina begeleid je je bezoekers stap voor stap in het proces. Je geeft ze bij elke klik steeds meer informatie en neemt ze mee in je verhaal. Je noemt de voordelen van je product, nodigt hen uit om zich in te schrijven voor e-mails, biedt hen een gratis weggevertje aan door middel van bijvoorbeeld een download en voegt een CTA (Call To Action) toe. Het hangt van je product en van je marketingstrategie af welke stappen een bezoeker precies doorloopt. Bij kleding zijn dat bijvoorbeeld minder stappen dan bij een ingewikkeld apparaat. In elk geval probeer je bezoekers te converteren naar leads of klanten.

Hoe maak je goede landingspagina’s voor je webshop?

Je landingspagina’s focussen op dat ene doel: conversie. Daarom biedt de pagina geen afleiding, waardoor de bezoeker gericht blijft op jouw aanbod. Zorg dat alle belangrijke informatie, ook de CTA, bovenaan de pagina staat, zodat je bezoeker wordt uitgedaagd om verder te lezen. Een goede landingspagina bevat een aantal belangrijke onderdelen:

Voordelen van producten uit jouw webshop

Je bezoeker is geïnteresseerd in jouw product, anders was hij of zij niet op je landingspagina terecht gekomen. Noem daarom duidelijk de voordelen voor je bezoeker. Wat levert een inschrijving op en wat verandert er als ze met jou in zee gaan?

Biedt perspectief

Vertel je bezoeker hoe jouw product zijn of haar leven positief beïnvloedt en doe dit zo beeldend mogelijk.

Ervaringsverhalen

Deel de ervaringen van mensen die jouw weggevertje hebben gekregen of die een product uit je webshop hebben besteld. Reacties van gebruikers of klanten ondersteunen je verhaal en maken het sterker.

Vertel waarom jouw webshop uniek is

Je bent vast niet de enige aanbieder van een bepaald product. Vertel je bezoekers daarom wat jouw webshop uniek maakt en waarom ze juist voor jouw product of dienst moeten kiezen.

Wat als ze het niet doen?

Maak je bezoekers ook duidelijk wat het alternatief is als ze niet kiezen voor jouw product. Door ze de keerzijde de laten zien, beseffen ze beter de waarde van jouw aanbod.

Call To Action

Een landingspagina heeft maar één doel en daarom ook maar één call to action. Die laat je overigens wel een aantal keren op de pagina terugkomen.

Niet doen:

Plaats geen aanklikbaar logo op je website. Natuurlijk is je logo belangrijk, maar dan alleen als afbeelding ter herkenning. Zorg ook dat je landingspagina geen menu heeft. Zowel een aanklikbaar logo als een menu zorgen voor afleiding. De kans bestaat dat je bezoeker afhaakt en geen gehoor geeft aan je call to action.

Wat gebeurt er als je bezoeker op de Call To Action klikt?

Als je bezoeker gehoor geeft aan je uitnodiging om actie te ondernemen, verdient dat een beloning. Dat doe je bijvoorbeeld door je bezoeker naar een pagina te leiden met een cadeautje, extra waardevolle content of een ander origineel bedankje. Zoals Coolblue, die een heuse wachttherapie aanbiedt. Op deze pagina nodig je je bezoeker ook uit om jouw content te delen op social media. Kies voor een unieke originele tekst om je bezoeker te bedanken en in de toekomst vast te houden.

Hoe maak je een landingspagina?

Als je je webshop zelf vormgegeven en ingericht hebt, kun je meestal ook wel zelf een landingspagina maken. In andere gevallen laat je het aan je websitebouwer over. De meeste webshopsoftware biedt de mogelijkheid om eenvoudig landingspagina’s te creëren. Je kunt hierbij gebruik maken van kant-en-klare templates. Ook zorgt de software ervoor dat je landingspagina gemakkelijk gevonden wordt door zoekmachines.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen