arrow_drop_up arrow_drop_down
Reviews in je webshop

Reviews in je webshop

Reviews opvragen. Vaak is dat iets wat er bij in schiet, iets waar je tegenop ziet. Je vist niet graag naar complimenten dus laat je het maar gaan. Het opvragen van een review is wel ontzettend belangrijk. Want hoe weet een nieuwe bezoeker anders of je betrouwbaar bent? En of je producten daadwerkelijk zo goed zijn als jij zelf zegt. De mening of beoordeling van een ander kan juist datgene zijn wat van jouw bezoeker een klant maakt. Maar ook is het echt belangrijk om van jouw klanten te weten waarom zij nou zo tevreden zijn of waar je nog een puntje ter verbetering hebt. Krijg je nooit feedback, weet je ook niet waar je op kunt inspelen.

Maar hoe pak je dit nu aan? Hoe zorg je ervoor dat je voldoende reviews binnen krijgt maar hier niet al te veel tijd aan kwijt bent? Je hebt immers al een hele takenlijst te doen.

Geautomatiseerd proces

Bij Endorsal maak je in 3 stappen een geautomatiseerd proces aan:

  1. Je bepaalt de informatie die je van je klanten wilt verzamelen. Denk aan naam, beoordeling (*) en opmerkingen. Ook is het mogelijk om een foto of avatar toe te voegen. Pas het formulier aan in de huisstijl van jouw webwinkel en je bent klaar!
  2. Afhankelijk van je CRM systeem en de gegevens die je al hebt van een klant kun je superlinks toevoegen in je formulier. Zo wordt het nog makkelijker om in te vullen en ga je nog meer respons krijgen.
  3. Als laatste moet de review natuurlijk ook nog op de website geplaatst worden. Endorsal maakt het belachelijk eenvoudig om testimonial-widgets aan de website toe te voegen. Voeg de insluitcode toe en je bent klaar. Alle wijzigingen aan de widget worden direct op de website verwerkt.

Met de widgets van Endorsal kun je zelfs beoordelingen weergeven die zijn geïmporteerd uit andere bronnen, zoals Google en Facebook. Bij de geïmporteerde beoordelingen wordt ook de bron vermeld. Dat geeft de klant weer extra vertrouwen. Er zijn verschillende templates en widgets te gebruiken zodat je deze altijd in eigen stijl toe kunt voegen.

Reviews van echte mensen, dat is belangrijk. Daarom is het importeren van reviews van andere kanalen interessant. Deze pagina’s heb je niet zelf in je beheer en de reviews die daar te vinden zijn moeten dus wel van ‘echte mensen’ zijn. Je potentiële klanten worden hierdoor beïnvloed.

Maar waar haal je die reviews nu vandaan?

Om te beginnen bij je terugkerende klanten. Zij hebben al laten zien dat ze blij met je zijn. Het laat ook zien dat ze belangrijk voor je zijn wanneer je hen vraagt om hun mening te geven.

Natuurlijk ga je niet bij ze aanbellen en vragen of ze je ter plekke even kunnen vertellen hoe goed je product of service is. Wat je wel kunt doen is een mail sturen.

Omdat je niet wilt dat deze mail verdwijnt in een overvolle mailbox geef ik je wat kleine tips om een pakkende mail te verzenden.

  • Hou het kort maar vriendelijk
  • Ben positief
  • Geef de klant een manier om feedback rechtstreeks te melden bijvoorbeeld via een directe link.

Op deze manier kan een klant snel en gemakkelijk een review achterlaten en kost het geen extra moeite. Wanneer de klant zelf nog een extra stap moet zetten zal de kans op een review sterk afnemen.

Staan in jouw webshop reviews van tevreden klanten?

Uit rapporten blijkt dat 91% van de mensen regelmatig online reviews en recensies leest. 84% van deze mensen vertrouwt een online review net zoals een aanbeveling van vrienden of familie.

Staan in jouw webshop reviews van tevreden klanten? Het is bewezen dat 68% van de mensen vrijwel direct overgaat tot een aankoop wanneer er betrouwbare recensies vermeld staan. Natuurlijk kunnen klanten op veel verschillende plaatsen reviews vinden zoals via Facebook of Google. Maar je kunt het een stuk makkelijker maken door de beste en leukste reviews op je website te plaatsen.

Het verzamelen van reviews is belangrijk voor elk bedrijf. Dus het is tijd voor actie! Ga actief klanten benaderen voor reviews en laat zien dat jouw webshop te vertrouwen is.

 

Dit artikel bevat een affiliatelink. Dat houdt in dat ik een kleine bijdrage ontvang als jij via deze link een account aanmaakt. Jij betaalt hiervoor niets extra’s. En uiteraard plaats ik op deze website alleen affiliatelinks van producten en diensten waarover ik oprecht enthousiast ben

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen