De verschillende verzendopties van pakketlevering op een rijtje
09 april 2021 
7 min. leestijd

De verschillende verzendopties van pakketlevering op een rijtje

Online winkelen is in de jaren steeds populairder geworden. Daardoor vindt een groot deel van de retail-verkoop alleen nog maar online plaats. Omdat de consument steeds meer geld online besteedt, worden er ook steeds meer eisen gesteld. Eén van die eisen is het aanbieden van verschillende bezorgopties. We zien veel logistieke ontwikkelingen die het leveren van pakketten sneller, duurzamer en betrouwbaarder maken. In een wereld met ontzettend veel concurrentie en ruime keuze in verzendopties, helpen we je graag bij het krijgen van volledig overzicht in welke verzendopties er bestaan en wat de voor- en nadelen ervan zijn.

Welke verschillende verzendopties heb ik als webshop?

Verzenden naar afhaalpunten, avondlevering of gratis verzending aanbieden? Iedere vervoerder heeft zijn eigen voorwaarden, voordelen en tarieven. Ben je op zoek naar een nieuwe bezorgopties of wil je jouw bezorgopties uitbreiden? Ontdek in dit artikel welke verzendopties het best bij jouw situatie passen. Wij hebben de meest voorkomende bezorgopties speciaal voor jou op een rijtje gezet:

Standaardpakket levering

De definitie van ‘standaard’ is per vervoerder verschillend. Binnenlandzendingen worden veelal binnen 1 á 3 werkdagen bezorgd. Zendingen naar het buitenland duren gemiddeld 2 tot 5 werkdagen. Het nadeel van standaardpakket verzending is dat je nooit met zekerheid kunt zeggen dat het pakket bijvoorbeeld de volgende dag wordt bezorgd.

Brievenbuspakje

De naam zegt het eigenlijk al, dit pakket past door de brievenbus. Het voordeel van zo’n pakketje is dat de ontvanger niet thuis hoeft te zijn om het pakket in ontvangst te nemen. Handig toch?!

Maar let nog wel even op de maximum afmeting, gemiddeld mag een brievenbuspakket een omvang hebben van 38 x 26,5 x 3,2 centimeter. Het maximale gewicht is veelal 2 kilo.

Aangetekend verzenden

Kies voor extra zekerheid en laat het pakket persoonlijk overhandigen, nadat de ontvanger heeft getekend voor ontvangst. Zo heb je dankzij deze optie altijd een bewijs van versturen en ontvangst. Daarnaast is het pakket vaak tot een bepaald bedrag verzekerd bij verlies of beschadiging. Handig als je bijvoorbeeld een smartphone of een camera verstuurt.

Je aangetekende pakket wordt meestal al de volgende dag bezorgd. En kan het pakket niet worden bezorgd, dan wordt het pakket in veel gevallen automatisch kosteloos naar jou teruggestuurd.

Is de waarde van het pakket hoger dan het verzekerde bedrag, dan raden we je aan om het pakket verzekerd te verzenden.

Verzekerd verzenden

Verzekerde pakketten geven je zekerheid en het geeft je de mogelijkheid om jouw klant snelle service te bieden wanneer er iets misgaat. Net als bij de aangetekende optie wordt een verzekerd pakket persoonlijk afgegeven nadat de ontvanger heeft getekend voor ontvangst. Maar in tegenstelling tot een aangetekend pakket, is een verzekerd pakket bij verlies of beschadiging verzekerd tot groter bedrag. Denk bijvoorbeeld aan maximaal 5.500 euro, afhankelijk van de waarde van de goederen in het pakket.

Verzekerd verzenden is niet in alle gevallen nodig, kies dus alleen voor deze bezorgoptie als de goederen waarde van het pakket hoger is dan het verzekerde bedrag in een aantekende verzendoptie, bijvoorbeeld wanneer je een duur sieraad of device gaat versturen. Verzekerde pakketten worden vaak al de volgende dag bezorgd. Maar worden niet zomaar bij buren afgeleverd als de ontvanger niet thuis is. In dit geval kan de ontvanger het pakket vaak tot 1 week op de aangegeven locatie ophalen. Ook voor verzekerde pakketten geldt, wordt het pakket niet bezorgd en ook niet opgehaald, dan wordt het pakket in veel gevallen automatisch kosteloos naar jou teruggestuurd.

Ook heb ik nog een kleine tip: Doordat vervoerders tijdens feestdagen soms tot wel 300% meer pakketten verwerken dan normaal, is de kans op verlies of schade groter. Je kunt ervoor kiezen om alleen verzekerd te verzenden tijdens de feestdagen.

Next day delivery

Next day delivery betekent eigenlijk niets minder dan een levering binnen 24 uur. Dus vandaag besteld voor een bepaalde tijd (cut-off) is morgen in huis.

Ochtendlevering

Bij ochtendbezorging wordt het pakketje geleverd van maandag t/m vrijdagochtend voor 12.00 uur. Consumenten e-shoppen vaak ’s avonds en ze op deze manier komt pakketbezorging heel dicht in de buurt bij ‘Same day delivery’.

Same day delivery

Vandaag besteld, dezelfde dag geleverd combineert het gemak van online winkelen met de directe voorziening in behoeften, net als bij het kopen van een product in een fysieke winkel. Maar communiceer een duidelijke cut-off tijd naar jouw klanten om teleurstelling te voorkomen.

Avondlevering

Bij avondbezorging wordt het pakket van maandag t/m vrijdagavond tussen 18.00 uur en 23.59 uur geleverd. Ontzettend handig voor al jouw klanten die overdag niet thuis zijn, omdat ze dan bijvoorbeeld aan het werk of naar school zijn.

Spoedlevering

Soms wil je zeker weten dat je pakket vóór een bepaald tijdstip aankomt. Vaak wanneer de klant een bestelling op korte termijn nodig heeft, bijvoorbeeld omdat er een deadline behaald moet worden of omdat er zich een onverwachte gebeurtenis heeft voorgedaan, wil hij niet een aantal werkdagen moeten wachten. Dat een pakketje dezelfde dag met spoed geleverd wordt is vooral van belang bij producten met een hoge urgentie. Denk hierbij aan versproducten als bijvoorbeeld taart en bloemen, maar cadeaus, wenskaarten, auto- en scooteronderdelen staan vaak ook op de urgentielijst. Er zijn vervoerders die pakketten al binnen 4 uur, maar zelfs ook binnen 2 uur na aanmelding kunnen bezorgen!

Saturday Delivery

Natuurlijk bestaan er ook vervoerders waarmee je jouw pakketten op zaterdag kunt laten bezorgen.

Afhaalpunt kiezen

Met deze optie hoeft de klant niet meer thuis te blijven om zijn of haar bestelling in ontvangt te nemen, jouw klant kiest zelf een afhaalpunt waar het pakket afgeleverd moet worden en haalt dit vervolgens op wanneer dat hem of haar uitkomt. Wel dient de klant natuurlijk rekening te houden met de openingstijden van het afhaal punt.

Gratis verzending

Voor veel webshops is ‘gratis verzending’ één van de grootste kostenposten en voelt het aanbieden ervan als het wegsnoepen van eigen marge. Toch bestaat er een kans dat het niet aanbieden van gratis verzending je meer kost dan dat het je bespaart. Voor consumenten voelt verzendkosten als iets waar ze niet voor zouden hoeven te betalen. Ook al zijn de kosten verwerkt in ieder product dat we kopen. De ‘pijn’ van verzendkosten voelt de consument dus alleen wanneer deze kosten ook daadwerkelijk staan gespecificeerd. Daarom is het aanbieden van gratis verzending een must voor vrijwel iedere webshop. Met de juiste strategie zorgt het voor meer omzet, zonder dat het te veel geld kost.

“De manier waarop mensen waarde inschatten is irrationeel. Gratis verzending verandert het consumentengedrag en maakt gebruik van de menselijke afkeer voor verlies.”

Maar onthoud: Gratis verzending is nooit echt ‘gratis’, omdat het betekent dat de kosten zijn verschoven naar jou.

Waar heeft de klant behoefte aan?

Zoveel mensen, zoveel wensen. Veel online consumenten willen steeds meer zelf bepalen hoe, waar en wanneer hun pakket wordt bezorgd. Consumenten vinden het namelijk vervelend om continu rekening te houden met bezorgtijden. Het liefst willen ze dat hun pakket bij de eerste poging wordt afgeleverd. Het is dus ontzettend belangrijk dat je hier verschillende mogelijkheden voor aanbiedt. Niet alle opties zullen voor jou of je klant even interessant zijn, maar het gaat erom dat je ze de keuze geeft. Daarnaast zit geen enkele consument te wachten op gedoe als een product toch niet geheel naar wens is. Dus maak retourneren gemakkelijk! Ook speelt duurzaamheid en milieu een steeds grotere rol. Consumenten worden zich namelijk steeds meer bewust van hun impact op het milieu. Naast het bezorgproces wordt er tegenwoordig ook kritisch gekeken naar de manier waarop online orders worden verpakt. Door duurzamer te verpakken én bezorgen beperken we onze ecologische voetafdruk. Precies waar jouw klant behoefte aan heeft.

Kosten van pakketverzending

De kosten van pakketverzending zijn van vele factoren afhankelijk, zo spelen afmeting en gewicht een rol, maar is ook de snelheid waarin het pakket van A naar B moet worden gebracht van groot belang. In de meeste gevallen zorgen een hogere snelheid en een grotere omvang en/of gewicht voor meer kosten, wat vaak resulteert in een duurdere verzendoptie. De kosten van pakketverzending verschillen dus per bezorgoptie en per vervoerder. Op dit moment hanteren steeds meer e-commerce bedrijven een verzenddrempel in verband met de kosten. Een verzenddrempel wil zeggen dat een verzending boven een bepaald (drempel)bedrag gratis is. Uit het E-commerce Delivery Compass blijkt namelijk dat 63% van de Nederlandse e-shoppers bereid is een extra product toe te voegen om gratis verzending te krijgen. Op deze manier kan een verzenddrempel helpen om conversies te stimuleren en zullen klanten dit gebaar waarderen.

Maak minder verzendfouten en voorkom als webshop extra, onverwachte kosten door;

  • Onnodige toeslagen (door de verkeerde verzendoptie)
  • Geen verzendinformatie weergeven
  • Zendingen niet volgens gestelde eisen verpakken
  • Onverzekerde pakketten verzenden
  • Onnodig vertraagde leveringen
  • Incorrecte voorraad
  • Gevaarlijke goederen niet volgens de regels verzenden
  • Verzenden met één vervoerder

Effecten op check-out conversie

Het aanbieden van veel bezorgopties leidt tot een hogere conversie en een snellere webshop check-out. Het bieden van meerdere bezorgopties in de checkout leidt tot meer verkopen. Nieuwe bezoekers weten binnen 10 seconden of ze bereid zijn in jouw webshop een bestelling te plaatsen. Het is daarom erg belangrijk dat de verzendinformatie in één oogopslag zichtbaar is. Toon bijvoorbeeld de meest belangrijkste services in een banner op je homepages en geef ze beknopt weer. Ook stimuleert het aanbieden van bezorgopties herhaalaankopen met bijna 25% en krijgt je klanttevredenheid een boost! Dit blijkt uit onderzoek van MyParcel. De onlineconsument bepaalt graag zelf waar en wanneer ze hun pakket ontvangen.

‘Quality is remembered long after the price is forgotten’

Conclusie

Iedere bezorgoptie heeft zijn eigen sterke en minder sterke kanten. Door diverse bezorgopties en vervoerders met elkaar te combineren, kun je risico’s spreiden en zit je niet vast aan één tarief. Op deze manier kun maak verzendbeloftes eerder waar en geef je klanten de beste verzendervaring.

Leg de focus nog meer op een soepele bezorgervaring voor de consument. Bovendien worden consumenten zich steeds bewuster van hun impact op het milieu. De klant wil zich goed voelen over het bezorgproces. Het moet zo groen en duurzaam mogelijk zijn. Maar de consument wil daarbij wel de regie in handen houden. Met het aanbieden van verschillende bezorgopties speel je hier perfect op in.

7-hacks-om-meer-te-verdienen-succes-met-je-webshop

Over de schrijver
Bij YesHugo Delivery willen we graag innoveren en ervoor zorgen dat we de meest effectieve en service gerichte pakketdienst worden die CO₂ neutraal transport verricht.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief