Wat is afhaalpuntlevering

In een gemiddelde webwinkel heeft een klant de keuze uit verschillende bezorgopties. Een daarvan is de afhaalpuntlevering. Dit betekent dat een bestelling bij een klein afhaalpunt kan worden afgehaald. Het pakketje ligt bijvoorbeeld in de dichtstbijzijnde supermarkt. Met name rond de drukke feestdagen is afhaalpuntlevering een interessante optie voor zowel grote als kleine webwinkels.

November en december zijn zeer drukke tijden voor postbezorgers. Het aantal pakketzendingen groeit in deze periode met maar liefst 15 procent. Ook populaire internationale feestdagen zoals Black Friday en Cyber Monday dragen daar aan bij. Pas na de feestdagen neemt dit aantal weer af. In deze drukke periode feestdagen is er niet altijd voldoende capaciteit om alle pakketten op tijd te bezorgen. Vaak zijn er niet genoeg pakketbezorgers in dienst, waardoor klanten hun bestelling te laat ontvangen. Ook zijn klanten zelf vaak van huis als de postbezorger aan de deur komt. Het pakketje moet in dat geval worden afgegeven aan iemand anders. Dergelijke problemen zijn dankzij afhaalpuntlevering verleden tijd. Vervoerders kunnen voortaan meerdere bestellingen tegelijkertijd afleveren. Daardoor neemt de aflevergarantie aanzienlijk toe. Zowel de webwinkelier als de consument is daar uiteraard erg blij mee.

Als webwinkelier kun je zelf bepalen welke vorm van levering je aanbiedt. Steeds vaker is het mogelijk om afhaalpuntlevering in te stellen. Dit maakt het mogelijk om de grote drukte in de kerstperiode op te vangen. Ook kan jouw webshop zich op een andere manier voorbereiden op meer pakketverzendingen. Wellicht zou je extra personeel in kunnen huren. Niet iedere webwinkel is daar echter toe in staat, waardoor afhaalpuntlevering een interessante en betaalbare optie blijft. Ook speelt mee dat de populariteit van deze verzendmethode toeneemt. Steeds meer consumenten kiezen ervoor vanwege de eenvoud, snelheid en aflevergarantie.