Wat zijn de kosten van een webshop?
Webwinkel starten
Astrid van der Made
Webwinkel starten
7 min

Wat zijn de kosten van een webshop?

7 min

Net als elk ander bedrijf brengt het runnen van een webshop kosten met zich mee. Behoorlijke kosten soms. In dit artikel heb ik een overzicht gemaakt van de kosten van een webshop. Hiermee kun je rekening houden als je een webwinkel opstart of overneemt, maar dit overzicht kan ook handig zijn als je al een tijdje bezig bent en wilt groeien. De kosten van een webwinkel zijn onder te verdelen in verschillende categorieën: de basis (de webwinkel zelf), operationele kosten, inkoop van producten, logistieke kosten en marketingkosten. En eventueel: personeelskosten of de kosten voor het inhuren van specialisten. Deze laatste categorie komt in dit artikel niet heel uitgebreid aan bod.

Note: het geven van concrete bedragen is heel lastig omdat de kosten van een webshop volledig afhankelijk zijn van de producten die je verkoopt, hoeveel producten je in je assortiment hebt, hoeveel pakketjes je elke week verstuurt, welke deals met leveranciers je maakt, hoe je marketingstrategie eruit ziet en welke kennis en kunde je zelf hebt. Waar mogelijk heb ik een indicatie van de kosten toegevoegd. Dit artikel is echter bedoeld om je een globale indruk te geven van wat het kost om een webwinkel te runnen.

De basis kosten van een webwinkel

Om te beginnen zijn er de kosten voor je inschrijving bij de Kamer van Koophandel (€50). Daarnaast de webwinkel zelf. Laat je een webwinkel bouwen, dan kun je rekening houden met kosten voor het bouwen zelf. Afhankelijk van je wensen kan dit oplopen tot zo’n tienduizend euro. Je kunt ook kiezen voor het huren van kant en klare webwinkelsoftware. Er zijn diverse gratis opties, maar als je serieus aan de slag wilt kun je die beter links laten liggen. Wil je goedkoop een webwinkel starten dan kom je al gauw uit bij JouwWeb (€15 per maand), Mijnwebwinkel (vanaf €20 per maand, gebruik de code SUCCESMETJEWEBSHOP10 voor 10% korting op je eerste jaarabonnement).

Voor dit bedrag heb je een prima basis. Wil je meer mogelijkheden en meer vrijheid, dan is Shopify een hele goede keuze. Tarieven starten vanaf €21 per maand en je kunt deze software 14 dagen gratis uitproberen. Daarnaast zijn er nog de kosten voor de domeinnaam en de hosting van je webwinkel. Dit kost je een paar tientjes per jaar. Bij de meeste kant en klare e-commerce software is dit al bij de prijs inbegrepen.

Lees ook dit artikel met tips om de juiste webwinkel software te kiezen.

Aanvullende opties

Bij veel aanbieders van webwinkel software kun je tegen betaling extra opties aan je webwinkel toevoegen. Denk aan een loyaliteitsprogramma, een chatfunctie, het versturen van automatische mails naar winkelwagen-verlaters of koppelingen met andere partijen, zoals affiliate netwerken en productvergelijkers. Inventariseer vooraf goed welke functies je nodig hebt, want hiermee kunnen de kosten flink oplopen. Per extra optie variëren de kosten van een paar euro per maand tot tientallen euro’s per maand.

Vormgeving van je webshop

De vormgeving van je webwinkel kun je zelf doen als je daarmee handig bent. Je kunt het ook uitbesteden aan een professionele vormgever. Je bent dan een paar honderd tot een paar duizend euro kwijt, afhankelijk van je wensen. Vergeet ook het maken van goede productfoto’s en sfeerbeelden niet. Productfoto’s kun je prima zelf maken, waarna je de achtergrond laat verwijderen door een bedrijf als Pixelz. Zij doen dit vanaf €1,30 per foto. Bij ‘lastige’ producten zoals kleding en sieraden kun je het maken van foto’s beter door een professional laten doen. Houd rekening met zo’n €5 tot €10 per productfoto en ongeveer €150 voor een aantal sfeerbeelden in 1 setting.

Kosten webshop - sfeerbeelden

Operationele kosten van een webshop

De basiskosten zijn nu wat inzichtelijker. Er zijn echter ook kosten die je maakt om je webwinkel te kunnen laten draaien. Denk dan aan de kosten voor een zakelijke bankrekening (afhankelijk van het aantal transacties enkele tientjes per maand) en een betaalprovider. Elke transactie via je webwinkel brengt kosten met zich mee. Een iDEAL betaling via Mollie kost je bijvoorbeeld €0,29. Soms betaal je vaste kosten van een paar cent per transactie, en soms een percentage van de omzet, bijvoorbeeld bij Creditcardbetalingen, waardoor de kosten flink kunnen oplopen. Doe vooraf goed onderzoek naar de verschillende payment service providers en kijk welke in jouw geval het voordeligst is.

Administratie en verzekeringen

Denk ook aan de kosten van een boekhoudprogramma. Als ondernemer moet je je administratie keurig op orde hebben. Dat kan prima in Excel, maar uit ervaring kan ik zeggen dat een boekhoudprogramma zoals e-boekhouden.nl (€14,50 per maand) je een hoop tijd en gedoe met belastingaangiften kan besparen. Ook Moneybird kan ik je van harte aanraden. Via deze link kun je dit programma 4 maanden gratis uitproberen!

Als ondernemer heb je mogelijk ook verzekeringen nodig. Denk aan het verzekeren van de voorraad. In sommige gevallen kan dit onder de privé inboedelverzekering vallen, informeer hiernaar bij je verzekeraar. Maak ook de afweging of je een zakelijke aansprakelijkheidverzekering, een arbeidsongeschiktheidverzekering of rechtsbijstandverzekering nodig hebt. Een verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon kan voor je in kaart brengen welke risico’s je loopt en welke verzekeringen in jouw geval verstandig zijn. Afhankelijk van je keuze kunnen de kosten uiteenlopen van enkele tientjes per maand tot enkele honderden euro’s (bij een arbeidsongeschiktheidverzekering) per maand.

Inkoopkosten producten

Een webwinkel heeft voorraad nodig. Afhankelijk van de afspraken die je met leveranciers maakt kan deze voorraad groot of klein zijn. Heeft je leverancier een snelle levertijd, dan kom je prima uit de voeten met een kleine voorraad. Komen je producten uit het buitenland of duurt het om een andere reden langer voordat je leverancier kan leveren, dan ben je genoodzaakt om een grotere voorraad aan te houden. Onderzoek dit van te voren, zodat je weet met welke kosten je te maken krijgt voor de inkoop van producten.

Houd ook rekening met de opslag van je voorraad. Doe je dit in je eigen huis, heb je een goede schuur of tuinhuis ter beschikking of moet je hier ruimte voor huren? De kosten hiervoor zijn afhankelijk van de grootte van de ruimte die je nodig hebt en de inrichting van die ruimte. Houd rekening met enkele honderden euro’s per maand.

Logistieke kosten webshop

Zodra een bestelling geplaatst is moet je deze verwerken: het printen van een pakbon, factuur en adreslabel brengt kosten met zich mee, maar denk ook aan cadeaupapier, vloeipapier, een visitekaartje of een klein cadeautje dat je wilt toevoegen.

Verras klanten door aandacht te besteden aan de verzending van je producten.

Een goede verpakking is belangrijk; je wilt immers wel dat jouw producten in goede staat bij de klant aankomen. Investeer daarom in verpakkingsmateriaal van goede kwaliteit. Stem het formaat van de doos af op de inhoud. Dat biedt meer bescherming en voorkomt onnodig gebruik van opvulmateriaal. Met een divers assortiment dien je dus al gauw een aantal verschillende formaten dozen in huis te hebben. En daarnaast opvulmateriaal zoals luchtzakjes, noppenfolie of opvul-chips. Offertes opvragen en prijzen vergelijken kan echt lonen, net als in grote hoeveelheden inkopen. En soms kun je ook een korting krijgen als je de factuur direct betaalt. Gemiddeld bedragen de kosten zo’n €0,25 tot €1,50 per bestelling in je webwinkel.

Dan de kosten voor het daadwerkelijke vervoer naar je klant. Met diverse verzendpartijen kun je afspraken maken, ik raad je altijd aan om dat te doen, ook als je nog niet zoveel pakketjes verstuurt. Je kunt je ook aansluiten bij een partij als MyParcel of Sendcloud. Via hen kun je voor voordelige tarieven pakketten versturen via o.a. DHL en PostNL. Hoe meer je verzendt, des te gunstiger de prijs.

Je kunt er ook voor kiezen om de orderafhandeling over te laten aan een fulfilment bedrijf. De webshop kosten hiervan zijn onder andere afhankelijk van hoe vaak je je voorraad daar aanlevert, hoeveel producten je opslaat, het aantal producten per order, de grootte van de doos, de wijze van verzenden en het aantal retouren. Regelmatig wordt er gewerkt met een all-in prijs voor de opslag van je producten, inpakmateriaal en verzending. Ook hier loont het om te onderhandelen en natuurlijk geldt dat hoe meer pakketjes je verzendt, des te lager de tarieven zijn.

Houd ook rekening met de kosten indien je klant een bestelling retourneert. Indien je dit duidelijk op je website aangeeft zijn de kosten voor de retourzending voor je klant, maar zelf draai je wel op voor de kosten van de verzending naar je klant. Is er sprake van een hoog percentage retouren (zoals bij kleding- en schoenenwinkels vaak het geval is), houd dan zeker rekening met deze kosten.

Marketing kosten voor je webshop

Je hebt niets aan een webwinkel als niemand weet dat deze bestaat. Wil je klanten krijgen, dan moet je je bezig gaan houden met marketing. Denk hierbij aan de volgende zaken die kosten met zich meebrengen:

  • Het ontwerpen en laten drukken van visitekaartjes, flyers, folders en ander promotiemateriaal.
  • Korting die je aan klanten geeft.
  • Advertenties in zoekmachines, op websites of op social media, waaronder ook retargeting.
  • Affiliatemarketing: eenmalige kosten van een paar honderd euro, maandelijkse kosten (paar tientjes) en een percentage van de omzet (meestal zo rond de 15%).
  • Het versturen van persberichten: houd rekening met €150 – €250 per keer dat je een persbericht laat uitsturen.
  • Ontwerpen van banners en ander promotiemateriaal.
  • Kosten voor zoekmachine optimalisatie indien je dit uitbesteed (enkele honderden tot duizenden euro’s, o.a. afhankelijk van de grootte van je webwinkel en je concurrentie).
  • Webwinkel keurmerk om de betrouwbaarheid van je webwinkel te vergroten: enkele tientjes tot honderden euro’s per jaar.
  • Indien je deelneemt aan een beurs of markt zijn er kosten voor de huur van de locatie (kraam/tafel/plek) en eventueel de kosten voor het inschakelen van hulp.

Conclusie: de kosten van een webshop

Bovenstaand overzicht geeft een goede indruk van de kosten van een webshop. En dan ben ik ongetwijfeld nog zaken vergeten… Hieruit kunnen we concluderen dat je een webwinkel er niet ‘even bij doet’ en dat het in je voordeel werkt als je een startkapitaal hebt. Een webwinkel is een serieuze onderneming waarin geïnvesteerd moet worden voordat je er de vruchten van kunt plukken. Voor starters zijn er veel voordelen en gratis opties waar je gebruik van kunt maken. Maar wil je meer, wil je echt serieus met je webwinkel aan de slag of gaan groeien of uitbreiden, dan kunnen de kosten flink oplopen. Pak je het goed aan, dan lopen de opbrengsten net zo hard (of nog harder!) op.

Zie jij nog zaken die ik in dit overzicht vergeten ben? Meld ze dan hieronder bij de reacties, ik maak dit artikel over de kosten van een webshop graag zo compleet en volledig mogelijk.

Is dit het moment om jouw webshop te starten? Leer hoe je jouw webshop online zet én direct de eerste klanten trekt. Zonder gedoe, in duidelijke stappen. Meer info >>
Categorieën