minc_e-fulfilment
Ondernemen
Johan Maring
Ondernemen
4 min

Wanneer ga je gebruik maken van fulfilment?

4 min

Als je net bent begonnen met je webshop en nog niet zoveel bestellingen krijgt, dan regel je waarschijnlijk alles zelf. Maar als je groeit en de bestellingen toenemen, dan kom je vroeg of laat op een punt dat je te weinig tijd, geld, ruimte of expertise hebt om alles op je te nemen.

Op dat moment is het verstandig om gebruik te maken van fulfilment. Je laat het logistieke proces rondom de verwerking en afhandeling van bestellingen over aan professionals en kunt je met een gerust hart richten op andere belangrijke onderdelen van je bedrijf.

In deze blog leggen we precies uit hoe een fulfilment partner jouw organisatie verder helpt. We doorlopen alle onderdelen van fulfilment, behandelen de voordelen en nadelen van fulfilment en vertellen je wat het juiste moment is om met fulfilment te starten.

Ook interessant is het blogartikel “Wat is fulfilment”. 

De onderdelen van fulfilment

Fulfilment maakt het leven van een ondernemer een stuk eenvoudiger. Kijk maar eens wat een fulfilment partner allemaal voor je kan doen.

Producten inslaan

Je ingekochte producten komen aan bij een magazijn van je logistieke partner. Daar registreren ze jouw producten en controleren ze alles persoonlijk. Zo weet je zeker dat je producten in orde zijn.

Producten opslaan

De logistieke partner plaatst alle producten zo effectief mogelijk in een magazijn. Ieder magazijn is voorzien van adequate beveiligingsmaatregelen. Het is ook mogelijk om producten in extra beveiligde zones op te slaan en te verzekeren.

Webshop koppelen

Een goede fulfilment-service kan niet zonder webshopkoppeling. Dankzij deze koppeling komen de bestellingen in de webshop gelijk binnen in het Warehouse Management System (WMS) van de logistieke partner. Je hoeft dus niks meer door te geven.

Orders verzamelen

Na een order controleert het systeem of er voldoende voorraad is om de bestelling te leveren. De bestelde artikelen worden ook meteen gereserveerd. Medewerkers uit het magazijn gaan vervolgens aan de slag om de juiste producten te picken.

Orders inpakken

Medewerkers verpakken alle orders op basis van jouw wensen. Het is zelfs mogelijk om een persoonlijke boodschap voor de klant mee te sturen. Iedere order krijgt de juiste verpakking, de nodige bescherming en een verzendlabel.

Orders verzenden

De logistieke partner verzendt je producten snel en voordelig via gerenommeerde verzendpartners. Alle pakketten krijgen een Track & Trace-code. Het is ook mogelijk om post naar het buitenland te verzenden, te verzekeren of aangetekend te versturen.

Voorraad beheren

In het systeem gaat een verkocht product automatisch van je voorraad af. Zo weet je altijd precies hoeveel stuks je van elke Stock Keeping Unit (SKU) op voorraad hebt.

Retouren verwerken

Komt er een product retour? Dan controleren medewerkers de producten op schade. Als er geen schade is, gaat het product terug in het magazijn.

Transparante rapportages

Via het Warehouse Management System (WMS) heb je 24/7 transparante rapportages tot je beschikking. Je hebt continu inzicht in de status van je bestellingen en je voorraadposities. Dit stelt je in staat om in te spelen op de ontwikkelingen.

De voordelen van fulfilment

Waarschijnlijk heb je nu al meerdere voordelen van fulfilment opgemerkt. We zetten er nog een aantal voor je op een rij.

Je krijgt lagere kosten

Dankzij samenwerking met een logistieke partner hoef je niet te investeren in je eigen opslagcapaciteit, transportmiddelen of logistieke medewerkers. Je profiteert van de efficiënte werkwijze van een ervaren logistieke dienstverlener met schaalvoordelen en goede contacten bij uitzendorganisaties, leveranciers en verzendbedrijven.

Je krijgt meer flexibiliteit

Je zit niet langer vast aan lange huurcontracten of arbeidscontracten. Je bespaart op vaste kosten en betaalt voornamelijk variabele kosten. Met andere woorden: je betaalt alleen voor daadwerkelijk geleverde logistieke diensten en bent een stuk flexibeler.

Je krijgt snellere bezorgingen

Je profiteert van gestandaardiseerde processen die tot in de puntjes verzorgd zijn. Logistieke dienstverleners gaan meteen met een bestelling aan de slag en weten wat ze doen. Hierdoor komen al je producten zo zorgvuldig en zo snel mogelijk bij de klant.

Je krijgt meer expertise

Een goede logistieke partner is een specialist in zijn vakgebied. Zo’n bedrijf bestaat uit ervaren professionals die op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Met een logistieke dienstverlener bespaar je jezelf een hoop vraagtekens.

Je hebt minder zorgen

Uitbesteden zorgt voor risicospreiding en minder zorgen. Je laat de logistieke dienstverlening over aan professionals en bent hier zelf geen tijd aan kwijt. Zo kun je je concentreren op jouw sterke punten en blijven groeien.

De nadelen van fulfilment

Fulfilment is niet voor iedere webshop de beste oplossing. Soms is het gewoon niet zinvol om een fulfilmentbedrijf in te schakelen.

Niet mogelijk bij beperkte cashflow

Jonge ondernemers hebben vaak meer tijd dan geld. In dat geval is het een goed idee om je eigen tijd te investeren, in plaats van iets uit te besteden. Als je net begint of weinig middelen hebt, kun je dus beter zelf het logistieke proces op je nemen.

Niet handig bij zeer specifieke behoeftes

Logistieke partners zijn verrassend vaak in staat om maatwerk te leveren. Toch zullen er altijd webshops zijn met heel specifieke producten of heel specifieke behoeftes qua verzending. Dan kan het logischer zijn om zelf de producten in te pakken en te versturen.

Niet verstandig bij beperkte bestellingen

Als je slechts een paar bestellingen per dag hebt, is het waarschijnlijk nog te vroeg om de orderverwerking uit te besteden. Zodra je ongeveer op 5 tot 10 bestellingen per dag zit, is het wel de moeite waard om op zoek te gaan naar een fulfilment partner.

Het juiste moment voor fulfilment

Zit je op een kantelpunt en weet je niet zeker of je al gebruik wil maken van fulfilment? Geen zorgen, er zijn verschillende signalen die duidelijk aangeven of het juiste moment van uitbesteden is aangebroken. Hier komen ze.

Je hebt te weinig tijd

Als je alleen nog maar bezig bent met het afhandelen van bestellingen, heb je geen tijd meer om je op groei te richten. Dan is het waarschijnlijk tijd voor uitbesteding. Dan kun je weer verder met je sales en marketing en sta je weer open voor nieuwe producten en ideeën. Dat is essentieel voor de groei van je bedrijf op de lange termijn.

Je hebt te weinig ruimte

Als je eigen opslag uit z’n voegen barst en je geen voordelige oplossing hebt om een magazijn aan te leggen, is het verstandig om op zoek te gaan naar een logistieke dienstverlener. Die heeft genoeg magazijnruimte en kan je producten op efficiënte wijze opslaan, beheren en verwerken.

Je hebt te hoge pieken

Als je seizoensproducten verkoopt, zit je met pieken en dalen qua voorraad en bestellingen. Dan is het niet zinvol om je eigen magazijn te beheren. Een logistieke partner kan zich aan de schommelingen aanpassen en kwaliteit blijven leveren tijdens hoge pieken.

Je hebt te weinig expertise

Als je je bedrijf uitbreidt, kan het zijn dat je infrastructuur niet meer voldoet. Ook kan je te maken krijgen met nieuwe regels en voorschriften, bijvoorbeeld bij internationale verzendingen. Een logistieke partner heeft de expertise in huis om hier mee om te gaan en groeit altijd met je mee.

Aan de slag met fulfilment

Alle groeiende webshops zijn op den duur gebaat bij het uitbesteden van fulfilment. Het is voordeliger, efficiënter en biedt meer flexibiliteit. Bovendien zorgt het voor meer zekerheid en meer tijd om je richten op andere belangrijke onderdelen van je onderneming.

Categorieën