Webwinkel logistiek uitbesteden: de voor- en nadelen

Webwinkel logistiek uitbesteden: de voor- en nadelen

Ben jij zo’n webwinkelier die graag zelf alle pakketjes samenstelt en inpakt, voordat ze de deur uit gaan? Zodat je zeker weet dat alles perfect in orde is. Of zou je dolblij zijn als iemand het inpakwerk van je over kan nemen, zodat jij weer alle tijd hebt voor de dingen waarin je goed bent en die je echt leuk vindt?

Ik hoor bij de tweede categorie in elk geval.

Toen ik jaren geleden mijn eerste webwinkel had pakte ik alles zelf in en aan het eind van de werkdag stond steevast een tripje naar het postkantoor gepland. Maar met mijn huidige webwinkel heb ik het anders aangepakt. De hele orderafhandeling is uitbesteed en ik doe ‘alleen’ nog waar ik goed in ben en wat ik leuk vind.

Scheelt natuurlijk ook dat Succes met je Webshop mijn belangrijkste bedrijf is en ik niet fulltime aan de webwinkel werk. En ik wil ook nog wat tijd overhouden voor mijn gezin.

Uitbesteden dus.

Het heeft zo zijn voordelen, maar er zijn ook echt wel nadelen. Ik zet ze voor je op een rijtje, zodat je – als je hierover twijfelt – de juiste keuze kunt maken.

De voordelen van webwinkel logistiek uitbesteden

  • Je houdt tijd over. Voor andere, minstens net zo belangrijke zaken als marketing, klantenservice en inkoop. Of voor je gezin.
  • Het scheelt gedoe. Geen dagelijkse tripjes meer naar het postkantoor.
  • Vaak kun je betere service bieden. In de vorm van een latere cut-off tijd (voor 20.00 uur besteld, morgen in huis).
  • Fulfilmentpartijen zoals PostNL hebben vaak goede deals met verzendbedrijven, waardoor de verzendkosten lager liggen. Hier profiteer jij ook van.
  • Je hebt geen groot magazijn of opslagruimte meer nodig, je voorraad ligt bij de fulfilmentpartij.
  • Je kunt makkelijker op vakantie, de bestellingen worden gewoon bezorgd.

De nadelen van logistiek voor je webshop uitbesteden

  • Het kan spannend zijn om een deel van je werk uit handen te geven. Doen ze het wel goed? Komt alles wel netjes bij de klant aan?
  • Een handgeschreven kaartje of een goodie toevoegen is vaak niet mogelijk.
  • Het is duur. Maar is de tijd dat je zelf aan het inpakken dat ook niet? Veel webwinkeliers geven zichzelf geen uurtarief. Reken maar eens uit wat je door de logistiek van je webwinkel uit te besteden kunt besparen als je jezelf wél een fatsoenlijk uurtarief geeft.

Uitbesteden is niet alleen voor webwinkels met veel bestellingen

In tegenstelling tot wat veel webwinkeliers denken is het uitbesteden van de webwinkel logistiek ook mogelijk als je nog niet zo veel bestellingen hebt. Bij sommige fulfilmentbedrijven klopt dat inderdaad en heb je een x aantal bestellingen per dag nodig voordat je ‘in aanmerking’ komt. Maar gelukkig geldt dit niet overal zo.

Zelf heb ik goede ervaringen met Hexspoor in Boxtel (Noord-Brabant). Vriendelijk personeel dat ervoor zorgt dat jouw pakketjes op tijd bij de verzendpartij afgeleverd worden, en een hele goede service. Naast webwinkel logistiek kunnen zij ook de klantenservice voor je organiseren. Ideaal als je uit je jasje gegroeid bent en niet meer alles zelf kunt (of wilt) doen.

Laatst sprak ik ook iemand van Fuji Logistics in Sassenheim (vlakbij Schiphol). Ook zij nemen de logistiek van webwinkels uit handen. Voorraad kan in het enorme magazijn opgeslagen worden. Het orderpicken wordt snel en efficiënt gedaan, om zo kosten te besparen. Hierdoor is het uitbesteden van de logistiek ook interessant voor kleinere webwinkeliers die (nog) geen tientallen bestellingen per week hebben.

Heb je nu het gevoel dat je tijd te kort komt om van je webwinkel écht een succes te maken. Ben je (net zoals ik) de dagelijkse tripjes naar het postkantoor beu, of wil je onbezorgd op vakantie kunnen, terwijl je business gewoon door loopt? Dan kun je eens na gaan denken over het uitbesteden van de orderafhandeling.

Zou jij de logistiek voor jouw webwinkel uitbesteden?

Ik ben heel benieuwd naar jouw mening. Zou jij de logistiek van je webshop uitbesteden (of misschien doe je dat al) en waarom wel of niet? Laat hieronder je reactie achter!

Heb je specifieke vragen over het uitbesteden van de orderafhandeling? Mail me of stel ze hieronder! Ik zal alle vragen terugkoppelen naar de fulfilment bedrijven en de antwoorden in dit artikel zetten.

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.