Wederverkoop van jouw producten, wat zijn de mogelijkheden?
in Mindset
2 min. leestijd

Wederverkoop van jouw producten, wat zijn de mogelijkheden?

Misschien is het je wel eens overkomen dat iemand je vraagt of hij jouw unieke, zelf gemaakte of ontworpen producten in zijn winkel mag verkopen. Natuurlijk voel je je vereerd, maar het kan ook veel vragen oproepen. In dit artikel probeer ik daar een antwoord op te geven en je op weg te helpen om een weloverwogen keuze te maken.

Als jouw producten of ontwerpen in een andere webwinkel verkocht worden fungeer jij als groothandel. Je levert jouw producten tegen een gereduceerde prijs aan de wederverkoper en hij neemt ze dan op in zijn (web)winkel. Je bent zo verzekerd van een bepaalde omzet. Deze is door de korting weliswaar lager dan wanneer je zelf de producten zou verkopen, maar daar staan zekerheid, een grotere naamsbekendheid en lagere marketingkosten tegenover.

Je kunt zelf de voorwaarden voor wederverkoop bepalen, mits ze niet tegenstrijdig zijn met de wet. Je kunt bijvoorbeeld een minimum afname vaststellen, in aantal stuks of een bepaald bedrag. Bovendien kun je zelf bepalen welk bedrijf jouw producten mag verkopen. Zo heb je – zij het beperkt – invloed op hoe jouw producten straks aan het publiek gepresenteerd worden. Hier kun je voor €79 een distributie-overeenkomst downloaden, waarin je de afspraken met de wederverkoper kunt vastleggen. Bovendien leg je in zo’n contract ook de eigendomsrechten vast en eventuele verplichtingen van de afnemer. Via de site kun je de voorwaarden aan je eigen situatie aanpassen.

Wederverkoop van jouw producten kan een boost geven aan je naamsbekendheid. Maar natuurlijk wil je dat jouw bijzondere producten alleen verkocht worden door bedrijven die passen bij jouw visie als ondernemer. Wees daarom heel kritisch in welke bedrijven jouw producten mogen verkopen. Beoordeel de webwinkel, ga langs in een fysieke winkel, zoek naar ervaringen van consumenten op internet en onderzoek hoe het bedrijf met hun klanten omgaat. Hieruit kun je opmaken of zij net zoveel service bieden als jij, alvorens je je naam aan dit bedrijf verbindt. Onderzoek ook het bestaande assortiment van de webwinkel. Passen jouw producten daarbij of verdwijnen ze in de massa? Door streng te selecteren bied je de wederverkopers bovendien exclusiviteit, er zijn immers geen honderden andere bedrijven die jouw producten mogen verkopen.

Het is in de wet verboden om prijsafspraken te maken. Je kunt dus niet van een wederverkoper eisen dat hij jouw producten aanbiedt voor dezelfde prijs als jij dat doet. Zo kan het dus gebeuren dat jouw producten elders goedkoper zijn dan in je eigen webwinkel. Dit is helaas niet te voorkomen, al kun je het wel deels ondervangen door de wederverkoper een niet te hoge korting te bieden. Bied jouw producten voor wederverkoop aan voor een prijs die alle kosten dekt plus een kleine marge. Vraag echter niet een te hoge prijs, het moet voor de wederverkoper ook financieel interessant zijn om jouw producten te verkopen.

Vond je dit een nuttig of interessant artikel? Deel het dan in je netwerk, dat stel ik erg op prijs!

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.