Hoe vind je producten voor je webwinkel?
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 november 2017 

Hoe vind je producten voor je webwinkel?

Wil je een webwinkel beginnen, dan is een van de eerste dingen die je moet doen het bepalen welke producten je gaat verkopen. Je kunt immers geen webshop runnen zonder producten. Maar hoe vind je nou producten om te verkopen? Lees snel verder voor het antwoord op deze vraag! Er zijn verschillende opties.

Verkoop producten die je al hebt

De eerste optie is dat je producten verkoopt die je al hebt. Heb je bijvoorbeeld al een fysieke winkel, dan ligt het voor de hand om online dezelfde producten te verkopen als in je fysieke winkel. Hierdoor kun je je afzetmarkt flink vergroten, zonder dat je kosten veel hoger worden. Tegenwoordig zijn er kassasystemen verkrijgbaar die online en offline perfect combineren en die je veel werk uit handen nemen. Bijvoorbeeld als het gaat over voorraadbeheer.

Inkopen en verkopen

Heb je op dit moment nog geen producten, dan kun je ervoor kiezen om deze in te kopen bij een groothandel of rechtstreeks bij de fabrikant. Je koopt de producten in voor een groothandelsprijs en verkoopt ze in je webwinkel voor een hogere prijs. Het prijsverschil is je marge. Hiervan betaal je onder andere jouw salaris, de marketingkosten en kun je weer nieuwe producten inkopen.

Het inkopen van producten is een eenvoudige manier om een webwinkel te starten. Je kunt klein beginnen met een beperkt aantal producten en later uitbreiden. Ook is dit een prima strategie om te zien welke producten populair zijn bij je doelgroep en welke juist niet.

Dropshipping

Dropshipping is een ideaal bedrijfsmodel, mits je goede leveranciers weet te vinden. Dropshipping werkt als volgt: jij verkoopt producten in je webwinkel. Je hebt deze producten echter niet zelf in huis. Zodra je een bestelling ontvangt, stuur je deze door naar de leverancier. Zij pakken de producten in en sturen het pakket – onder jouw naam – naar je klant. Het voordeel hiervan is dat je geen voorraad hoeft aan te leggen, dat je uitermate flexibel bent in welke producten je aanbiedt en tijd bespaart doordat je zelf geen pakketjes hoeft in te pakken en te verzenden.

Uiteraard zijn er ook nadelen. Zo is het personaliseren van de pakketjes vaak niet mogelijk, zijn de kosten hoger dan wanneer je de orderafhandeling zelf doet en ben je beperkt door het aanbod van de leveranciers. Ook moet je zelf de klantenservice doen. Jij bent het aanspreekpunt voor je klant.

Digitale producten

Een andere optie is het verkopen van digitale producten. Dit is een interessante mogelijkheid, omdat je hierin niet hoeft te investeren. Bovendien maak je op elke verkoop 100% winst. Voorbeelden van digitale producten zijn e-books, apps, software en online cursussen.

Zelfgemaakte producten

Maak je de prachtigste sieraden, tassen of kunstwerken? Dan heb je op den duur waarschijnlijk zoveel producten liggen, dat het interessant wordt om deze te verkopen. Een mooie kans, aangezien jouw producten 100% uniek zijn; niemand anders dan jij verkoopt exact deze producten. Dat geeft je een enorm voordeel.

Natuurlijk hoef je niet voor één van deze opties te kiezen. Ook een combinatie is mogelijk.

Wil je meer weten over het beginnen van een webwinkel, lees dan dit e-book. Hierin vind je een compleet stappenplan, waarmee jij je webwinkel kunt starten. Ik vertel je waar je allemaal aan moet denken, wat de mogelijkheden zijn en de do’s en don’ts van het runnen van een webwinkel.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen