Zo onderscheid jij je webshop van alle andere!
Zo onderscheid jij je webshop van alle andere!
21 december 2018 

Zo onderscheid jij je webshop van alle andere!

Er zijn al heel veel webshops en er komen er steeds meer bij. Webshops met producten die inderdaad een gat in de markt zijn, maar ook webshops die veelal dezelfde producten verkopen. De kans dat jij met jouw webshop echt een gat in de markt hebt is niet heel groot, maar dat betekent niet dat je niet onderscheidend kunt zijn tussen alle andere, gelijksoortige webshops. Maar dat onderscheidend vermogen kan nog wel eens lastig zijn. Wij geven je graag wat tips over hoe je jouw webshop kunt onderscheiden van andere webwinkels.

Het onderscheid begint al bij het product dat je verkoopt

Wanneer je net begint met je webshop, kun je de keuze maken welke producten je gaat verkopen. Het is belangrijk om je daarin al te onderscheiden. Je kunt natuurlijk gewoon een schoenenwinkel beginnen, of een webshop beginnen met alleen maar exclusieve sneakers. Je kunt een normale kledingwinkel beginnen, of een high-end designer webshop zoals La Boule. Door je iets meer te specificeren, richt je je op een niche en niet meer op het grote publiek. De kans is dus ook groter dat iemand uit jouw doelgroep ook echt aankopen bij jou doet.

Stel goede USP’s op

Om je vervolgens echt te kunnen onderscheiden, heb je goede USP’s nodig. Een Unique Selling Point moet dus Uniek zijn, maar dat zie je tegenwoordig maar zelden. De meeste webshops hebben dezelfde USP’s, namelijk “goede kwaliteit” of “snelle levering”, maar wanneer iedereen deze USP’s hanteert, zijn het geen USP’s meer. Wanneer je geen goede kwaliteit levert of niet snel levert, kun je beter geen webshop beginnen. Dit zijn dus eerder voorwaarden die zeker wel vermeld moeten worden, maar niet als USP. Kom met iets wat écht een USP is, bijvoorbeeld dat al je producten handgemaakt zijn of dat je een leuke gift krijgt bij je pakketje. Iets wat je merk versterkt en jouw webshop dus onderscheidt van de rest!

Zorg voor uniek beeldmateriaal

In fysieke winkel wordt het steeds belangrijker om een beleving te creëren, maar de webshop mag daarin niet achterblijven! Zorg ervoor dat je je merk sterk wegzet met uniek beeldmateriaal. Laat een eigen logo en huisstijl maken. Maak zelf foto’s van je producten (of laat deze maken) en maak ook foto’s van je producten die gebruikt worden. Een armband wil je natuurlijk op zichzelf zien, maar het is ook leuk om deze bij iemand aan te zien. Het is handig om een duidelijke foto van een hapjesplank te hebben, maar het is ook goed om een sfeerbeeld te hebben waarin deze ook echt gebruikt wordt. Uniek beeldmateriaal gaat daarnaast verder dan alleen productfoto’s. Zorg ook voor unieke sfeerbeelden, die je merk en huisstijl versterken. Hiermee versterk je ook de beleving van je merk, waarmee je je webshop alleen maar meer onderscheidt van alle andere webshops.

Opvallende service

Zoals we daarnet al zeiden, is “goede service” niet echt meer een USP, maar opvallende service is dat zeker wel. Wees proactief, gevat en grappig, bijvoorbeeld in je webcare. Deze berichten worden gedeeld en werken eigenlijk als gratis reclame! Zoek maar eens naar voorbeelden van Coolblue. Door hun gevatte opmerkingen terwijl ze service verlenen, zijn zij zo groot geworden als ze nu zijn.

Dit artikel is geschreven door Janneke Schouten.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen