3 redenen waarom jij zelf je productteksten moet schrijven
arrow_drop_up arrow_drop_down
23 juli 2018 

3 redenen waarom je zelf productteksten moet schrijven

Het starten van een webwinkel is relatief eenvoudig. Zeker wanneer je producten via een leverancier koopt, dan kun je simpelweg de productteksten gewoon kopiëren, toch? Zo ben je snel klaar en heb je alle producten voorzien van een duidelijke beschrijving. Dit lijkt een goede optie, toch is het kopiëren van productteksten sterk af te raden. De teksten in je webwinkel kun je echt het beste zelf schrijven, of eventueel door een copywriter laten doen. Dit lijkt misschien tijdrovend, maar het levert je enorm veel op. Wat? Dat leg ik je in dit artikel graag verder uit.

Productkennis

Als ondernemer heb je vakkennis over de producten en in veel gevallen ervaring met de producten. Jouw kennis en expertise is vaak veel breder dan de productteksten van de leverancier. Het is voor consumenten veel beter om specialistische kennis van de verkoper te horen, dan simpelweg de specificaties met een standaard producttekst. Je kunt jouw kennis en ervaring delen en de bezoekers in je webshop op deze manier een stuk beter adviseren over hun aankoop.

Vindbaarheid en duplicate content

Daarnaast is het kopiëren van teksten funest voor de online vindbaarheid van je webwinkel. Websites met unieke content worden hoger geranked in de zoekmachines. Duplicate content heeft een negatief effect op jouw positie in de zoekresultaten. Nog een belangrijke reden dus waarom je niet zomaar de productbeschrijvingen van je leverancier moet gebruiken. Schrijf zelf de product teksten en zorg voor een goede SEO. Zo trek je meer bezoekers naar je webwinkel. Een win-win situatie.

Enthousiasme en sturen

Misschien wel het grootste voordeel van het zelf produceren van productteksten, is dat je de bezoekers in je webshop kunt sturen. Je kunt jouw enthousiasme over het product delen en mensen enthousiast maken om het product aan te schaffen. Wat is nu zo bijzonder aan het product en hoe kun je het product nog meer gebruiken? Je verkoopt dit product natuurlijk niet voor niks, deel jouw enthousiasme! Zo maak je het nog aantrekkelijker om het product aan te schaffen.

Zelf de productteksten schrijven?

Het kan nogal omslachtig klinken om zelf de website te voorzien van productteksten. Toch kan het veel betekenen voor jouw online bedrijf. Niet alleen kun je jouw enthousiasme overbrengen, ook kun je klanten voorzien van vakkundige beschrijvingen. Daarnaast heeft het als voordeel dat je beter vindbaar bent via zoekmachines als Google. Zo krijg je dus meer klanten en een betere omzet. Ga zelf aan de slag en schrijf unieke productteksten voor jouw webwinkel. Heb je er zelf geen tijd voor, zin in of ben je er niet goed in? Neem dan contact met me op, ik help je graag!

 

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen