5 redenen waarom jouw webwinkel niet succesvol is
arrow_drop_up arrow_drop_down
21 mei 2019 

5 redenen waarom jouw webwinkel niet succesvol is

Vorig jaar werden er bijna 10.000 webwinkels opgericht. In datzelfde jaar stopten 6.300 webwinkeliers. Ik schrok toen ik deze cijfers zag. Duizenden webwinkeliers stoppen omdat ze hun bedrijf niet winstgevend krijgen. Omdat ze niet genoeg inkomen uit hun webshop halen om lekker van te kunnen leven. Of om af en toe van op vakantie te kunnen.

Ik weet dat heel veel webwinkeliers worstelen om genoeg te verdienen. Om zichzelf een salaris uit te kunnen betalen, zodat ze kunnen stoppen met hun tweede baan. Of dat je het gevoel hebt dat jij ook iets bijdraagt aan het gezinsinkomen. Misschien loop jij hier ook tegenaan. Weet in elk geval dat je niet de enige bent.

Of een webwinkel wel of geen succes wordt, heeft vaak te maken met een aantal vaste factoren. In dit artikel ontdek je vijf redenen waarom jouw webwinkel niet succesvol is. Het begint allemaal met dit inzicht. Zodra je dat hebt kun je actie ondernemen en dingen veranderen, zodat jouw webwinkel wel winstgevend wordt.

Reden 1 – Je verkoopt alles voor iedereen

Deze heb je vast wel eens gehoord: “Als je alles verkoopt voor iedereen, dan verkoop je eigenlijk niets voor niemand”. Met andere woorden: als je niet goed nadenkt over de samenstelling van je assortiment en je niet weet wie jouw ideale klanten nu eigenlijk zijn, dan zal niemand bij je kopen. Als je een webwinkel hebt waar je zowel sieraden als wijn en schoonmaakmiddelen verkoopt, hoe ga je dan je marketing doen? Aan wie ga je je spullen verkopen en hoe ga je mensen enthousiast maken over jouw producten? Hoe zorg je ervoor dat men jouw webwinkel onthoudt? Als je er een flink budget tegenaan gooit lukt je dat vast wel, Bol.com kan het ook immers. Maar waarschijnlijk is jouw budget ietsjes lager dan dat van deze e-commerce gigant.

Door een hele specifieke niche te kiezen, een afgebakende doelgroep, en je assortiment daarop af te stemmen maak je het jezelf zoveel makkelijker. Dan weten klanten wel precies waarvoor ze bij jou aan het juiste adres zijn en jouw marketing is een stuk goedkoper omdat je precies weet wat je ideale klant wil en hoe je hen kunt bereiken.

Reden 2 – Je winstmarge is te laag

Om een winstgevend bedrijf te bouwen heb je een goede winstmarge op je producten nodig. Als je prijzen te laag zijn dan kun je misschien wel alle kosten dekken, maar houd je niets voor jezelf over. Dan gaat de lol er snel af natuurlijk. Bereken dus goed wat de minimale prijs van een product moet zijn en houd daarbij rekening met alle vaste kosten die je maakt (hosting, keurmerk, abonnementen etc.) en de variabele kosten (inkoop, verzendkosten, verpakkingsmateriaal, betaalkosten etc.). Zet alle vaste en variabele kosten eens op een rijtje. Het is vaak meer dan je denkt. Daarnaast moet je natuurlijk rekening houden met de winst per product. Alleen alle kosten kunnen dekken is niet genoeg. Je wil er zelf ook wat aan over houden.

Veel webwinkeliers denken dat ze goedkoop moeten zijn om klanten te kunnen krijgen. Maar wist je dat voor consumenten de prijs meestal niet de doorslaggevende factor is? De service die jij biedt vinden ze vaak veel belangrijker. Wees dus niet bang als jouw producten iets duurder zijn dan die van je concurrent. Bovendien weet je van je concurrenten ook vaak niet of zij wel genoeg winst maken met hun prijzen.

Reden 3 – Je investeert te weinig tijd in SEO

Als je op dit moment nog niks doet om je webwinkel beter vindbaar te maken in zoekmachines als Google, dan is dat wat mij betreft een enorme gemiste kans. Google is namelijk een geweldige bron van gratis bezoekers. Veel online shoppers starten hun zoektocht naar een product in een zoekmachine. Dit is dus de plek waar jij zeker zichtbaar moet zijn. Natuurlijk begrijp ik dat Facebook en Instagram veel leuker zijn om je mee bezig te houden, maar zeg eens eerlijk: hoeveel klanten haal jij daar nou echt uit? Mensen zijn op social media om sociaal te doen, niet om te kopen. Een veel lastiger publiek dus dan degenen die hun zoekopdracht in Google intypen en zo proberen om een oplossing voor hun probleem te krijgen. Zeker als jij die oplossingen in jouw webwinkel verkoopt.

Reden 4 – Je vergeet te vertellen waarom klanten juist bij jou moeten kopen

Als ik jou nu de vraag stel wat jouw webwinkel onderscheidt van je concurrenten? Kun jij daar dan direct antwoord op geven? En kom niet met dingen als ‘snelle levertijd’, ‘lage verzendkosten’ en ‘goede service’, want dat bieden die andere webwinkels ook. Vraag jezelf af wat jouw shop nou echt anders maakt dan al die anderen. Waarom moeten klanten juist bij jouw bedrijf kopen? Het is helemaal niet erg als je hier nu geen antwoord op kunt geven, het is een super lastige vraag en het is moeilijk om echt origineel te zijn. Maar ik wil je toch uitdagen om hier eens over na te denken.

Zodra je er uit bent raad ik je aan om deze ‘unique selling points’ op elke pagina in je website duidelijk te maken. Zorg dat ze direct opvallen voor je bezoekers en overtuig hen om op die bestelknop te klikken.

Reden 5 – Er is te veel afleiding in je shop

Bezoekers hebben op elke pagina in je webshop slechts één taak. Althans, dat zouden ze moeten hebben. Op je homepage moet alles erop ingericht zijn om bezoekers dieper je webwinkel in te trekken, richting de productcategorieën en de productpagina’s. Op de categoriepagina’s is het enige doel om bezoekers richting de productpagina te krijgen. En op de productpagina moet het enige doel zijn om bezoekers op die bestelknop te laten klikken. En nog een stap verder: in de checkout van je webwinkel moet alles erop gericht zijn om een bezoeker zijn gegevens in te laten vullen en zijn aankopen te betalen.

Met dit in gedachte, is het logisch dat je op de categoriepagina’s geen links naar je homepage plaatst. En op een productpagina geef je de bezoekers alle informatie die zij nodig hebben over het product om op die bestelknop te klikken. En in de winkelwagen plaats je geen links naar productpagina’s van andere producten. Of nog erger: banners met een link naar een compleet andere website. Het klinkt zo makkelijk. Maar toch zie ik dit bij heel veel webwinkels mis gaan. Te veel afleiding in je webshop is een van de redenen waarom bezoekers niets kopen. Waarom ze geen klant bij je worden en waarom jij nog steeds niet genoeg omzet maakt.

Tip: check eens in je eigen webwinkel of het voor bezoekers op elke pagina duidelijk is wat er van hen verwacht wordt.

Dit waren vijf van de redenen waarom webwinkels niet succesvol zijn en uiteindelijk de deuren sluiten. Herken je er een of meerdere die van toepassing zijn op jouw bedrijf? Dat is helemaal niet erg. Het belangrijkste is dat je nu dit inzicht gekregen hebt zodat je het kunt verbeteren. Want ik gun ook jou een goedlopende webwinkel met voldoende winst!

De nr. 1 strategie voor meer bezoekers en klanten in je webwinkel

Wil jij ook weten wat dé manier is om heel veel extra bezoekers naar je webwinkel te trekken, zonder te adverteren? En ben je benieuwd welke fout veel webwinkeliers maken, waardoor ze amper bezoekers in hun shop hebben? Dit vertel ik je allemaal in mijn online training, waarvoor je je gratis kunt inschrijven. Mis hem niet!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen