Zo richt je de homepage van je webwinkel optimaal in
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 februari 2016 

Zo richt je de homepage van je webwinkel optimaal in

De homepage in een webshop is nog altijd de pagina waarop een aanzienlijk deel van de bezoekers je site binnenkomt. Deze pagina moet dus zo ingericht zijn dat bezoekers direct zien dat ze op de juiste plek zijn. Daarnaast is het de taak van de homepage om bezoekers zo snel mogelijk door te sturen naar de productpagina’s, waar de producten gekocht kunnen worden. De homepage van je webwinkel is als het ware een wegwijsbord via welke bezoekers snel een eenvoudig hun richting kunnen bepalen. In dit artikel lees je hoe je de homepage van je webwinkel optimaal kunt inrichten zodat bezoekers blijven, kijken en uiteindelijk kopen.

Bevestiging dat bezoekers op de juiste plek zijn

Bezoekers van je webwinkel zoeken bevestiging dat zij op de juiste website zijn. Gebruik daarom de homepage voor je belangrijkste boodschap. Wat verkoop je en aan wie? Welke voordelen leveren jouw producten op? Benoem ook waarom men juist bij jou moet bestellen en wat je webwinkel onderscheidt van de concurrenten. Ondersteun dit verhaal met productfoto’s of mooie sfeerbeelden van je producten. Ook bezoekers die meer visueel ingesteld zijn zien zo direct wat je webwinkel te bieden heeft.

Sliders op de homepage: wel of niet doen?

Veel webwinkeleigenaren plaatsen bovenaan hun webwinkel een slider of carrousel. Dat iets populair is en er mooi uit ziet wil echter niet zeggen dat het ook goed werkt. Uit meerdere onderzoeken blijkt namelijk dat zo’n carrousel vrijwel geen effect heeft. Op de eerste slide wordt nog wel wat geklikt, maar alle slides die daarna komen worden volledig genegeerd door bezoekers. Slimmer is het om alleen de eerste slide te plaatsen. Plaats dan alle informatie uit de overige slides op andere plekken op de homepage. Je zal zien dat deze informatie zo veel meer aandacht krijgt.

Wek het vertrouwen van de consument

Het winnen van het vertrouwen van je bezoekers is belangrijk. Als zij je webwinkel niet vertrouwen dan kopen ze immers niets. Vermeld daarom altijd de levertijd, verzendkosten en betaalmethodes op de homepage. Zo geef je de bezoeker direct duidelijkheid. Uit onderzoek blijkt dat ruim 40% van de online shoppers deze informatie op de homepage verwacht.

Toon populaire producten op de homepage

Het doel van je webwinkel is het overhalen van bezoekers om een bestelling te plaatsen. Toon daarom de populairste, beste of nieuwste producten op de homepage. Bezoekers kunnen zo direct doorklikken naar de productpagina waar het product gekocht kan worden. Ook is het slim om de aanbiedingen direct op de homepage te tonen.

Overtuig bezoekers door reviews van klanten

Plaats op de homepage reviews of referenties van klanten die tevreden zijn over je producten en de service die je levert. Dit wekt vertrouwen bij bezoekers en stimuleert hen om deze producten ook te kopen.

Plaats calls to action

Plaats verschillende calls to action op de homepage en stimuleer bezoekers om daarop te klikken. Dat doe je bijvoorbeeld door van de call to action een opvallende button of banner te maken, of door simpelweg te zeggen dat bezoekers op die specifieke link moeten klikken. Zo kun je de bezoekers in elke gewenste richting sturen, bijvoorbeeld richting de productpagina’s. Neem bezoekers bij de hand en vertel hen wat je wilt dat ze doen. Plaats calls to action naar bijvoorbeeld de nieuwe producten, de aanbiedingen of naar specifieke productcategorieën.

Toon de merken die je verkoopt

Toon op de homepage ook de merken die je in de webwinkel verkoopt. Bezoekers die op zoek zijn naar een product van een bepaald merk zien zo direct of je dit in huis hebt.

Het optimaal inrichten van de homepage van je webwinkel zorgt ervoor dat bezoekers langer op je website blijven en sneller vinden wat zij zoeken, waardoor er meer besteld wordt. Het loont dus de moeite om eens kritisch naar je eigen homepage te kijken. Doe aanpassingen en meet vervolgens het resultaat daarvan. Doe dan weer nieuwe aanpassingen en metingen, net zo lang tot je de ideale homepage voor jouw webwinkel hebt.

Meer tips over het optimaal inrichten van je homepage (en de rest van je webwinkel) krijg je in het Webwinkel Succes Programma, dat onderdeel is van het VIP Lidmaatschap. In 20 lessen leer je alles dat je moet weten om van je webwinkel een succes te maken. Wil jij dat ook?

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen