Zo richt je de homepage van je webwinkel optimaal in

Zo richt je de homepage van je webwinkel optimaal in

De homepage in een webshop is nog altijd de pagina waarop een aanzienlijk deel van de bezoekers je site binnenkomt. Deze pagina moet dus zo ingericht zijn dat bezoekers direct zien dat ze op de juiste plek zijn. Daarnaast is het de taak van de homepage om bezoekers zo snel mogelijk door te sturen naar de productpagina’s, waar de producten gekocht kunnen worden. De homepage van je webwinkel is als het ware een wegwijsbord via welke bezoekers snel een eenvoudig hun richting kunnen bepalen. In dit artikel lees je hoe je de homepage van je webwinkel optimaal kunt inrichten zodat bezoekers blijven, kijken en uiteindelijk kopen.

Bezoekers van je webwinkel zoeken bevestiging dat zij op de juiste website zijn. Gebruik daarom de homepage voor je belangrijkste boodschap. Wat verkoop je en aan wie? Welke voordelen leveren jouw producten op? Benoem ook waarom men juist bij jou moet bestellen en wat je webwinkel onderscheidt van de concurrenten. Ondersteun dit verhaal met productfoto’s of mooie sfeerbeelden van je producten. Ook bezoekers die meer visueel ingesteld zijn zien zo direct wat je webwinkel te bieden heeft.

Veel webwinkeleigenaren plaatsen bovenaan hun webwinkel een slider of carrousel. Dat iets populair is en er mooi uit ziet wil echter niet zeggen dat het ook goed werkt. Uit meerdere onderzoeken blijkt namelijk dat zo’n carrousel vrijwel geen effect heeft. Op de eerste slide wordt nog wel wat geklikt, maar alle slides die daarna komen worden volledig genegeerd door bezoekers. Slimmer is het om alleen de eerste slide te plaatsen. Plaats dan alle informatie uit de overige slides op andere plekken op de homepage. Je zal zien dat deze informatie zo veel meer aandacht krijgt.

Het winnen van het vertrouwen van je bezoekers is belangrijk. Als zij je webwinkel niet vertrouwen dan kopen ze immers niets. Vermeld daarom altijd de levertijd, verzendkosten en betaalmethodes op de homepage. Zo geef je de bezoeker direct duidelijkheid. Uit onderzoek blijkt dat ruim 40% van de online shoppers deze informatie op de homepage verwacht.

Het doel van je webwinkel is het overhalen van bezoekers om een bestelling te plaatsen. Toon daarom de populairste, beste of nieuwste producten op de homepage. Bezoekers kunnen zo direct doorklikken naar de productpagina waar het product gekocht kan worden. Ook is het slim om de aanbiedingen direct op de homepage te tonen.

Plaats op de homepage reviews of referenties van klanten die tevreden zijn over je producten en de service die je levert. Dit wekt vertrouwen bij bezoekers en stimuleert hen om deze producten ook te kopen.

Plaats verschillende calls to action op de homepage en stimuleer bezoekers om daarop te klikken. Dat doe je bijvoorbeeld door van de call to action een opvallende button of banner te maken, of door simpelweg te zeggen dat bezoekers op die specifieke link moeten klikken. Zo kun je de bezoekers in elke gewenste richting sturen, bijvoorbeeld richting de productpagina’s. Neem bezoekers bij de hand en vertel hen wat je wilt dat ze doen. Plaats calls to action naar bijvoorbeeld de nieuwe producten, de aanbiedingen of naar specifieke productcategorieën.

Toon op de homepage ook de merken die je in de webwinkel verkoopt. Bezoekers die op zoek zijn naar een product van een bepaald merk zien zo direct of je dit in huis hebt.

Het optimaal inrichten van de homepage van je webwinkel zorgt ervoor dat bezoekers langer op je website blijven en sneller vinden wat zij zoeken, waardoor er meer besteld wordt. Het loont dus de moeite om eens kritisch naar je eigen homepage te kijken. Doe aanpassingen en meet vervolgens het resultaat daarvan. Doe dan weer nieuwe aanpassingen en metingen, net zo lang tot je de ideale homepage voor jouw webwinkel hebt.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.