Zo benut je de rustige perioden in je webwinkel optimaal
4 min. leestijd

Zo benut je de rustige perioden in je webwinkel optimaal

Elke webwinkelier krijgt er mee te maken: periodes dat het ontzettend druk is en je de producten niet aangesleept krijgt en rustige periodes, waarin je je afvraagt wat er mis gaat en waarom de klanten wegblijven. December is voor veel webwinkeliers een topmaand, januari is daarentegen vaak weer erg rustig. Ook op andere momenten in het jaar zijn er drukke en rustige tijden. Een heel normaal verschijnsel dat je wel flink onzeker kan maken. In dit artikel geef ik je tips om de rustige momenten in de webwinkel zo optimaal mogelijk te benutten zodat je daarna weer klaar bent om te knallen als iedereen je webwinkel weer gevonden lijkt te hebben.

Inspireer bezoekers

Maak verschillende themapagina’s aan in je webwinkel, waarmee je inspeelt op aankomende feestdagen, gebeurtenissen, evenementen enz. Maak bijvoorbeeld pagina’s met:

  • 10 cadeautips voor hem (Vaderdag)
  • 15 musthaves voor haar (Moederdag)
  • De leukste cadeaus voor samen (Valentijnsdag)
  • Items die niet mogen ontbreken tijdens een romantische avond (wijn, chocola, kaarsen, mooi servies, …)
  • Woonaccessoires die passen bij een romantische stijl
  • Top 10 schoencadeautjes
  • Kerstcadeaus tot €50
  • Musthaves voor een relaxte vakantie

Gebruik goede productfoto’s en leuk de pagina op met sfeerbeelden of een collage. Inspireer bezoekers en breng hen op ideeën.

Door deze pagina’s ruim voor de betreffende (feest)dag aan te maken, geef je zoekmachines de tijd om de pagina’s te indexeren. Je hoeft ze nog niet zichtbaar te maken voor je bezoekers, dat doe je pas op het moment dat de tijd rijp is. Je hebt bijvoorbeeld niks aan een pagina met de 10 leukste Sintcadeaus in augustus. Pas deze SEO tips toe om te zorgen dat ook consumenten je pagina weten te vinden.

Verstuur een persbericht

In drukke tijden komt het er vaak niet van, maar het versturen van een persbericht kan helpen om je webwinkel uit de dip te trekken. Zorg wel dat je persbericht voldoende nieuwswaarde heeft, anders is het niet interessant voor redacties. Heb je geen spectaculair nieuwtje? Dan creëer je dit gewoon: bedenk een geweldige nieuwe service, organiseer een wedstrijd, breid je assortiment uit of houd een open dag.

Maak meteen een persplanning voor het komende jaar. Redacties werken een aantal maanden vooruit. Maandbladen doorgaans langer dan weekbladen en online media (websites en blogs). Als je je producten voor Moederdag wilt promoten, dien je dus in januari al je persbericht uit te sturen.

Achterstallig onderhoud

Rustige momenten in je webwinkel zijn minder erg als je deze goed benut. Gebruik deze perioden voor achterstallig onderhoud en voor taken waar je in drukke perioden geen tijd voor hebt – maar die wel belangrijk zijn om te kunnen groeien. Bijvoorbeeld de uitbreiding vn je assortiment. Onderzoek bij je doelgroep waar behoefte aan is. Misschien is er een geweldig nieuw merk dat perfect in je shop past. Of ontwerp een geheel nieuwe collectie.

Ook zoekmachine optimalisatie is typisch iets waar je nu eindelijk tijd voor hebt. Bepaal wat de belangrijkste pagina’s in je webwinkel zijn, doe daarvoor een zoekwoorden onderzoek en optimaliseer de pagina’s, zodat je meer bezoekers trekt via de zoekmachines.

Maak een blogvoorraad

Een laatste tip: schrijf alvast een aantal blogs vooruit, zodat je altijd een voorraadje hebt liggen. Ideaal voor de weken waarin je het zo druk hebt dat bloggen erbij in schiet. Of voor de momenten dat je totaal geen inspiratie hebt. Gebruik je WordPress, dan kun je de blogs alvast inplannen, zodat ze op het juiste moment gepubliceerd worden. Zo heb je er geen omkijken meer naar.

Blog je nog niet? Dan is dit hét moment om daarmee te starten. Een webwinkel kan eigenlijk niet zonder een blog. Bloggen is een belangrijk onderdeel van je marketing. Als je het goed aanpakt levert bloggen je niet alleen meer bezoekers op, maar ook meer betrokkenheid van bezoekers bij je bedrijf en een betere vindbaarheid in zoekmachines. En dat resulteert uiteindelijk in meer conversie en een hogere omzet. Nog niet helemaal overtuigd? Lees dan mijn artikel over waarom elke webwinkelier zou moeten bloggen.

Na het lezen van dit artikel heb je hopelijk voldoende tips en inspiratie om de rustige perioden in je webwinkel goed te benutten. Blijf positief en investeer je tijd in die taken die ervoor zorgen dat je webwinkel gaat groeien. Later profiteer je daarvan. Veel succes en plezier!

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.