Online marketing kansen voor je webwinkel
5 min. leestijd

Online marketing kansen voor je webwinkel

Kan jij ook wel wat meer klanten in je webwinkel gebruiken? In dit artikel vertel ik je welke online marketing kansen er zijn die voor jouw webwinkel het verschil kunnen maken. Kansen die je dus zeker niet moet laten liggen en die jouw webwinkel naar een volgend niveau brengen.

De basis voor online succes

De eerste online marketing kans die jouw webwinkel laat groeien staat eigenlijk aan de basis van online succes. Desondanks is dit een stap die door veel webwinkeliers overgeslagen wordt. Ontzettend zonde, want daarmee laat je echt een mooie kans liggen. Ik heb het over het doen van een doelgroeponderzoek.

Misschien ken je het gezegde: “Als je alles verkoopt voor iedereen, dan verkoop je eigenlijk niets voor niemand”. Daarmee wordt bedoeld dat als je een heel breed assortiment hebt en je in je marketing op iedereen richt, dat eigenlijk niemand zich echt aangesproken voelt. Kies je juist voor een hele specifieke niche, dus een heel specifiek deel van een bepaalde markt, en doe je goed onderzoek naar wie nou jouw doelgroep is, dan is het veel makkelijker om je producten te verkopen. Simpelweg omdat je exact weet wat er leeft onder jouw ideale klanten, wat hun vragen en problemen zijn, waar ze tegenaan lopen, hoe jouw producten hen kunnen helpen én hoe je hen kunt bereiken.

Je kunt je voorstellen dat je dan niet meer met hagel aan het schieten bent als je met marketing bezig bent, in de hoop dat je iemand raakt. Maar dat je heel specifiek de juiste mensen kunt bereiken. Dat scheelt veel tijd en geld!

Authenticiteit

De tweede online marketing kans, die je zeker niet moet laten liggen als je wil groeien met je webwinkel is authenticiteit, of eigenheid. Er zijn tegenwoordig zoveel webwinkels dat er nog maar weinig branches zijn met weinig of geen concurrenten. Vaak zie je dat webwinkels hun concurrent op de voet volgen en dezelfde strategieën hanteren. Op zich is hier niets mis mee. Wat voor de ene webwinkel werkt, kan ook heel goed werken voor een andere webwinkel. Echter wordt daarbij regelmatig vergeten dat authenticiteit zo belangrijk is. Dat is waar jij je mee kunt onderscheiden, waar jij mee kunt opvallen.

Het is niet gemakkelijk om je te onderscheiden van al die andere online en offline winkeliers. Er kan er maar een de laagste prijzen hebben, de laagste verzendkosten en kortste levertijden. Dat zijn tegenwoordig geen zaken meer waarmee je je kunt onderscheiden. Er is echter één ding dat jou wel écht anders maakt dan je concurrenten. Dat is jouw unieke verhaal. Met storytelling geef je je webwinkel een gezicht, je maakt het persoonlijk en het zorgt ervoor dat mensen jou de koop gunnen. En dat is precies wat giganten als Bol.com, Zalando en Wehkamp nooit kunnen bereiken en waar jij dus een groot voordeel hebt.

De kracht van zoekmachines

Per minuut verwerkt Google bijna 4 miljoen zoekopdrachten wereldwijd. Veel online shoppers starten hun zoektocht naar een bepaald product of naar inspiratie in een zoekmachine. Als jij ervoor zorgt dat jouw webwinkel goed scoort in zoekmachines, is dat dus een geweldige manier om meer gratis bezoekers naar je webwinkel te trekken.

Er zijn verschillende dingen belangrijk als je je website optimaliseert voor zoekmachines. Een van die dingen, waar ik afgelopen jaar enorm veel succes mee geboekt heb is het toevoegen van een kennisbank aan de website. In een kennisbank kun je veel basis informatie delen. Informatie die wel interessant is voor nieuwe bezoekers, maar die niet echt op je blog thuishoort.

Op je blog schrijf je bijvoorbeeld over nieuwe trends, actualiteit en kun je bezoekers inspireren. In een kennisbank geef je wat meer recht toe recht aan informatie zoals het uitleggen van bepaalde technieken en begrippen die van toepassing zijn op jouw producten. Als je elk artikel in de kennisbank optimaliseert voor Google, kun je hiermee duizenden extra bezoekers naar je webwinkel trekken. Allemaal potentiële klanten!

Verlaten winkelwagens terug halen

Een groot deel van de winkelwagens die in jouw webwinkel gevuld worden door je bezoekers, wordt achtergelaten. Ontzettend zonde natuurlijk, want hierdoor laat je omzet liggen. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand zijn of haar winkelwagen verlaat. Dat kunnen bijvoorbeeld dingen zijn waarop jij geen invloed hebt: zoals de telefoon die gaat, een kind dat om aandacht vraagt of de buurvrouw die op de koffie komt. Hier kun jij als webwinkelier natuurlijk niet zoveel aan doen.

Maar waar je wel wat aan kunt doen zijn de consumenten die de winkelwagen verlaten omdat het bestelproces niet helemaal duidelijk is. Bijvoorbeeld omdat de levertijd niet goed aangegeven staat, omdat iemand verrast wordt met hoge verzendkosten of omdat er te veel afleiding in het bestelproces is. Door de drempels in het bestelproces van je webwinkel op te sporen en te verlagen, kun je relatief eenvoudig je omzet verhogen. Absoluut iets om mee aan de slag te gaan dus!

Bezoekers inspireren

Regelmatig bloggen is echt een van de beste methoden om met een beperkt budget je webwinkel onder de aandacht te brengen van je doelgroep en meer bezoekers (en klanten!) naar je webwinkel te trekken. Als je het goed aanpakt levert bloggen je niet alleen meer bezoekers op, maar ook meer betrokkenheid van bezoekers bij je bedrijf en een betere vindbaarheid in zoekmachines. En dat resulteert uiteindelijk in meer omzet.

Een blog is ideaal om bezoekers te inspireren bijvoorbeeld, of om een kijkje achter de schermen te geven, achtergrondinformatie over je producten te delen of nieuwe producten te introduceren bij je doelgroep. Aan de ene kant zorgt je blog voor extra bezoekers, als je je artikelen optimaliseert voor Google en als je je blogs deelt op social media. Aan de andere kant is dit een geweldige manier om bezoekers – potentiële klanten dus – aan je te binden.

Door ze regelmatig te inspireren, door slimme tips en waardevolle informatie te geven, kom je vaker bij je doelgroep onder de aandacht. Hoe vaker iemand je ziet, des te groter de kans dat ze klant gaan worden bij je. Bovendien is er het principe van wederkerigheid. Als jij regelmatig iets weggeeft, zoals tips of inspiratie, dan is de kans groot dat een online consument jou de koop gunt, in plaats van je concurrent.

Ik ben benieuwd welke online marketing kansen jij op dit moment al voor je webwinkel inzet en met welke kans(en) je de komende tijd aan de slag gaat. Laat het hieronder in de reacties weten!

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief