In 6 stappen een content marketing strategie voor je webwinkel
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
2 min

In 6 stappen een content marketing strategie voor je webwinkel

2 min

Contentmarketing is geen eenmalige actie. Het is niet iets dat je even doet en daarna van je to-do list kunt afstrepen. Het is een proces dat continue doorgaat. In een vorig blog heb je al kunnen lezen waarom content marketing onmisbaar is in je marketing strategie en welke vormen van content je voor je webwinkel kunt gebruiken. In dit blog vertel ik je hoe je een content marketing strategie voor je webwinkel opstelt. In 6 eenvoudige stappen maak je je webwinkel beter vindbaar in zoekmachines en bereik je meer potentiële klanten. Bovendien helpt het opstellen van een content marketing strategie voor je webshop je bij het formuleren van doelstellingen en het verhogen van de conversie.

Stap 1. Doe onderzoek naar je doelgroep

Wat is je doelgroep? Bevind jij je in een niche of heb je juist een breed assortiment en daardoor een brede doelgroep? Voor het opstellen van een goede content marketing strategie is het belangrijk om onderzoek te doen naar je doelgroep. Onderzoek wat hun interesses zijn, welke zoektermen ze in zoekmachines gebruiken, waar zij (online) te vinden zijn en hoe je hen kunt bereiken. Dit geeft je bovendien extra inzicht in je concurrenten. Onderzoek hoe zij contentmarketing inzetten en kom er achter hoe jij het beter kunt doen. Neem in je onderzoek ook de huidige ontwikkelingen en het laatste nieuws mee.

Stap 2. Bepaal de onderwerpen

De content die je gaat creëren moet natuurlijk passen bij je webwinkel en doelgroep. Uit het doelgroep onderzoek uit stap 1 weet je waar de interesses van je potentiële klanten liggen en naar welke informatie zij zoeken. Kies onderwerpen die hierbij aansluiten en die belangrijke zoektermen bevatten. Bedenk onderwerpen voor content waar veel vraag naar is, maar nog weinig over te vinden is. Denk ook goed na over hoe de content voor een hogere conversie kan zorgen.

Stap 3. Maak een redactionele kalender

Aan de hand van het doelgroep-onderzoek kun je een redactionele kalender maken. Maak deze bijvoorbeeld voor een aantal maanden vooruit. In de kalender neem je belangrijke zoektermen, voorstellen voor onderwerpen en het type content op. Neem ook belangrijke data in de kalender op. Denk bijvoorbeeld aan feestdagen als Sinterklaas, Kerst, Valentijnsdag, Moeder- en Vaderdag. Voor een webwinkel genereren deze dagen vaak extra omzet.

Stap 4. Creëer content

Een contentstrategie zonder content is natuurlijk zinloos. Stap 4 is dus het creëren van content. Schrijf artikelen of blogs, maak video’s en infographics of een moodboard. Bied afwisselende inhoud en wissel de verschillende varianten af zodat het voor de lezers interessant en prikkelend blijft. Verwerk niet in elk stuk een commerciële boodschap, dat wordt vaak niet gewaardeerd.

Stap 5. Verspreid de content

Je maakt de artikelen en video’s niet voor jezelf, zorg er dus voor dat je content gepubliceerd en verspreid wordt. Plaats de content op je eigen website, deel het via social media en plaats het in een nieuwsbrief. Houd na het verspreiden de diverse kanalen in de gaten, zodat je snel kunt reageren op reacties en vragen. Zo creëer je interactie met je doelgroep.

Stap 6. Meet de resultaten van je content strategie

Deze laatste stap wordt vaak vergeten, maar is ontzettend belangrijk. Door de resultaten te meten en te analyseren kom je er achter of de content strategie voor jouw webshop succesvol is en of je je doelen behaald hebt. Na een tijdje merk je vanzelf wat goed werkt voor jouw doelgroep. Pas hier dan je strategie op aan.

Wil jij ook meer klanten? In Magnetic Marketing help ik je om jouw webshopmarketing magnetisch te maken, zodat klanten aantrekken makkelijk en leuk wordt. Ontdek of dit programma is wat jij nodig hebt.

Categorieën