Hoe contentmarketing zorgt voor betrokkenheid bij je webshop
31 januari 2021 
6 min. leestijd

Hoe contentmarketing zorgt voor betrokkenheid bij je webshop

Contentmarketing is hot. Het is niet meer weg te denken uit het marketingplan voor een webshop en steeds vaker neemt het de plek in van advertenties en reclame. Ook webwinkels hebben baat bij een goede contentstrategie. Het is een geweldige manier om meer organische bezoekers te trekken en meer verkopen te genereren in je webshop. Lees verder hoe je contentmarketing voor jouw webwinkel kunt inzetten, welke vormen van content je voor je bedrijf kunt gebruiken en hoe je de content kunt verspreiden om zo het effect te vergroten.

Contentmarketing is een belangrijk onderdeel van je totale marketingstrategie. Althans, dat zou het moeten zijn. Simpelweg vertellen dat jij de beste bent en de mooiste producten hebt werkt tegenwoordig niet meer. Bezoekers en potentiële klanten willen meer, ze willen bewijs dat ze bij jou echt aan het juiste adres zijn. En dat is waar contentmarketing je bij kan helpen. Door het plaatsen en verspreiden van content creëer je waarde voor bezoekers. Zij zijn op zoek naar bepaalde informatie en jij geeft hen die. Je laat zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied en dat jij alles weet wat er over jouw producten te weten valt. Als je het goed aanpakt stijgt bovendien het vertrouwen in je bedrijf, waardoor bezoekers sneller een aankoop zullen doen. Je creëert een bepaalde autoriteit of een gunfactor. Bovendien versterkt content marketing de positie van je webwinkel in zoekmachines.

Marketing is niet iets dat je eenmalig doet en waar je vervolgens niet meer naar om hoeft te kijken. Je moet er continu mee bezig zijn, wil je de beste resultaten behalen. Bovendien is marketing een vak dat aan verandering onderhevig is. Tijden en mensen veranderen en hoe je deze mensen benadert verandert dus ook. Bij content marketing draait alles om het verstrekken van relevante informatie. Als je dit via het juiste kanaal en bij het juiste publiek doet, kun je mensen naar je webwinkel toe trekken en aan je webwinkel binden. Door het creëren en aanbieden van waardevolle en relevante content kun je jouw doelgroep informeren en inspireren. Zo kun je aansturen op het aankopen van producten.

Content betekent ‘inhoud’. Eigenlijk is dus alles in je webwinkel content. Niet alleen de productinformatie en productfoto’s, maar ook de Over ons pagina en klantreviews zijn voorbeelden van content. Contentmarketing is de manier waarop je deze inhoud gebruikt om beter gevonden te worden in zoekmachines, meer bezoekers te krijgen en je conversie te verhogen.

Ik deel graag een aantal vormen van content die je kunt inzetten voor je webshop:

Productomschrijvingen

Geef elk product een unieke omschrijving. Kopieer deze niet van je leverancier maar schrijf deze zelf. Pas de tekst aan op de doelgroep en geef zoveel mogelijk relevante informatie. Noem bijvoorbeeld alle detailkenmerken en specificaties van het product, maar omschrijf ook waarvoor het product gebruikt kan worden. En heel belangrijk: laat de lezer weten waarom hij of zij het product zou moeten kopen. Wat zijn de voordelen?

Foto’s en afbeeldingen

Het spreekt vanzelf dat er bij elk product een duidelijke foto geplaatst moet worden. Liefst meerdere foto’s, waarop alle details goed zichtbaar zijn. Maar denk ook eens aan sfeerfoto’s. Die zijn natuurlijk perfect te gebruiken in je contentmarketing strategie. Laat zien hoe jouw producten gebruikt kunnen worden. Verkoop je kleding of accessoires, laat dan zien hoe elk product te combineren is. Verkoop je woonartikelen, plaats van foto’s van het product in verschillende interieurs. Ook collages en moodboards zijn een goed voorbeeld.

Video’s

Niet iedereen leest graag (lange) teksten over producten. Zet daarom ook video in als marketingmiddel. Maak bijvoorbeeld filmpjes met reviews over producten, laat zien hoe producten gebruikt kunnen worden en beantwoord vragen van klanten in video’s.

Blogs

Bloggen is een uitstekende methode om je kennis te delen, je doelgroep op de hoogte te brengen van nieuws en om je webwinkel onder de aandacht te brengen. Elke webshop zou een blog moeten hebben. Deel niet alleen nieuws over je bedrijf, maar ook achtergrondinformatie over producten, nieuwe collecties en handige tips.

Reviews

Waar vroeger een zin als ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’ geweldig werkte, gaat die vlieger nu niet meer op. Zelf vertellen dat je de beste bent werkt niet meer. Bezoekers nemen dat eerder aan van je huidige klanten. Geef klanten dus de mogelijkheid om hun ervaringen te delen en plaats deze reviews op je website. Bovendien zijn klantreviews goed voor de SEO van je webwinkel.

Infographics

Een infographic is een leuke afwisseling op je content. Een infographic is een illustratie die informatie op een overzichtelijke manier weergeeft. Vaak is het een combinatie van tekst en beeld. Je kunt hiermee bijvoorbeeld een productieproces uitleggen.

E-books

E-books zijn ideale middelen om jouw kennis en expertise te delen. Schrijf een e-book over een onderwerp waarin jouw doelgroep geïnteresseerd is en dat past bij de producten die je verkoopt. Dit kun je bovendien inzetten om meer inschrijvingen op je nieuwsbrief te genereren.

Voor een sterke contentmarketing strategie maak je een combinatie of afwisseling van bovenstaande opties. Dan plaats je bijvoorbeeld elke week een nieuw artikel op je blog, bied je daarnaast een e-book aan dat mensen kunnen downloaden. En je maakt inspiratiepagina’s in je shop zodat je bezoekers via je blog en via sociale media daarnaar door kunt verwijzen.

Bied die informatie aan waarnaar je doelgroep op zoek is. Spelen er bepaalde vragen of problemen in je doelgroep? Maak dan bijvoorbeeld een e-book, blog of video waarin je antwoord geeft op deze vragen. Vertel hoe jouw producten bijdragen aan de oplossing van het probleem. Is het bijna Vaderdag? Maak een inspiratiepagina in je webwinkel, met daarop de 10 grappigste Vaderdag cadeaus. Maak een moodboard met interieurtips voor komende zomer of schrijf een blog over de leukste dagjes uit tijdens de zomervakantie. Contentmarketing kent vele vormen, wees creatief! Door het aanbieden van de juiste content op het juiste moment bereik en bind je je doelgroep aan de webwinkel.

Als je de content gecreëerd hebt, is het zaak om deze bij je doelgroep onder de aandacht te brengen. Social media kanalen zijn daar heel geschikt voor. Bepaal wel eerst op welke social media kanalen jouw doelgroep aanwezig is en of het soort content geschikt is voor elk kanaal. Zo kun je bij een video het beste kiezen voor YouTube en Facebook. Heb je een mooie foto of afbeelding, dan zijn ook Instagram en Pinterest een goede optie. Mits je doelgroep daar ook actief is. Schrijf korte teasers en plaats een link naar de content op je website. Een afbeelding of video doet het vaak erg goed en trekt direct de aandacht. Door naast productinformatie, reclame en aanbiedingen ook waardevolle content te delen wek je sympathie bij de doelgroep. Je biedt hen informatie waar ze echt iets aan hebben. Je werkt zo aan je expertstatus en door het plaatsen van deze berichten op social media is je bedrijf meer en vaker zichtbaar. Voor alle partijen een win-win situatie.

Je kunt de content ook via je nieuwsbrief onder de aandacht brengen bij de doelgroep. Een ideale manier om meer verkeer naar je webwinkel te krijgen. Of keer het om en verzamel extra nieuwsbrief inschrijvingen, bijvoorbeeld door het aanbieden van een gratis e-book over een relevant onderwerp. Stel dit beschikbaar in ruil voor een e-mailadres. Een mooie manier om je mailinglijst op te bouwen en om die mensen vervolgens te kunnen voorzien van relevante content.

Misschien heb je me het al vaker horen zeggen: ik zie bloggen als de basis van je marketingstrategie. Met één goed geschreven blog kun je namelijk via verschillende kanalen bezoekers en klanten naar je webshop trekken. Je kunt hem als input voor je nieuwsbrief gebruiken natuurlijk. Daarnaast kun je uit een blog vaak meerdere posts voor social media halen. En als je je blog optimaliseert voor zoekmachines, dan trek je er ook bezoekers mee uit Google. Driedubbel win dus. Je hebt één keer het werk van het schrijven van het blog, en vervolgens kun je daar via meerdere kanalen van profiteren. Je haalt dus maximaal resultaat uit zo min mogelijk werk. En ja.. tijdgebrek is waar veel webshop eigenaren last van hebben, dus het hergebruiken van content is gewoon slim om te doen.

Waar je hele contentmarketing strategie mee valt of staat is hoe goed jouw content aansluit op de behoeften van je doelgroep. Dat betekent: onderzoek doen. Welke vragen of problemen leven er onder jouw ideale klanten? Waar heeft je doelgroep behoefte aan? Wat missen ze nu? Maar ook: via welke vorm en welke kanalen nemen ze het liefst content tot zich? Zijn ze visueel ingesteld en vooral op platforms als Pinterest en Instagram te vinden? Kijken ze liever video’s op YouTube of zijn het echte lezers, die – net zoals ik – de video’s overslaan en liever gewoon blogs lezen? Door de juiste content aan te bieden, aan de juiste groep mensen op het juiste kanaal haal je het allerbeste resultaat uit je content marketingstrategie.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.