arrow_drop_up arrow_drop_down

Zo draagt content marketing bij aan een succesvolle webwinkel

Voor een succesvolle webwinkel is content marketing onmisbaar. Maar wat is content marketing precies en hoe gebruik je het in de praktijk? Dat is belangrijk om te weten als je een webwinkel runt (of wilt starten). Content marketing gaat om het delen van relevante informatie op het juiste kanaal en bij het juiste publiek. Daardoor kun je meer bezoekers naar je webwinkel halen, die vervolgens klant bij je worden. Je biedt je doelgroep waardevolle informatie en laat daarmee zien dat jij expert bent in dit onderwerp. Je deelt allerlei dingen over je producten en zaken die daarmee te maken hebben. Daarmee win je het vertrouwen van je bezoekers.

Wat is content?

Content is alle informatie die jij op je website deelt. Je kunt dat op allerlei manieren doen. Denk bijvoorbeeld aan blogs of e-books die je bezoekers kunnen lezen. Of aan foto’s en video’s waarin je vertelt wat jouw product zo speciaal maakt. Een combinatie van verschillende soorten content is daarbij het beste. Zo spreek je bezoekers aan die van lezen houden, maar ook mensen die liever een video bekijken. Sociale media speelt een belangrijke rol in content marketing. Via deze kanalen trek je bezoekers naar je webwinkel door het delen van waardevolle content.

Hoe draagt content marketing bij aan een succesvolle webwinkel?

De juiste content op het juiste moment

Voor content marketing moet je creatief denken. Er zijn zoveel mogelijkheden die je kunt gebruiken! Daarbij is het vooral belangrijk dat je de informatie geeft die relevant is voor je doelgroep. Maak bijvoorbeeld een top 10 van de leukste verjaardagscadeaus uit jouw webshop. Of maak een inspiratiepagina over hoe je je huis kunt versieren voor Kerst. Is jouw doelgroep op zoek naar specifieke informatie? Speel daar dan op in door er een blog over te schrijven of video over te maken. De juiste content aanbieden op het juiste moment. Dat is de kern van content marketing.

Social media

Zodra je waardevolle content voor je doelgroep hebt gemaakt, ga je deze onder de aandacht brengen. Daarvoor maak je gebruik van sociale media kanalen. Het is belangrijk om te weten van welke social media kanalen je doelgroep gebruik maakt. Daarnaast bekijk je voor welk kanaal de content die je hebt gemaakt het meest geschikt is. Als je veel gebruik maakt van foto’s kies je bijvoorbeeld voor Instagram of Pinterest. Verhalen en video’s plaats je vooral op Facebook of op je eigen YouTube kanaal. Op social media schrijf je korte stukjes, die mensen uitdagen om door te klikken naar je website.

Het voordeel van sociale media

Op sociale media deel je waardevolle informatie over je producten en over allerlei onderwerpen die met je webwinkel te maken hebben. Deze content helpt je doelgroep om meer te leren over een bepaald product of om een probleem op te lossen. Hierdoor zullen ze jou sneller als specialist op dit gebied zien en een bezoek aan je webshop brengen. Bovendien breng je je webwinkel steeds onder de aandacht als je een bericht op sociale media plaatst. Sociale media biedt de mogelijkheid om berichten te delen of personen te taggen. Hierdoor wordt je bereik nog verder vergroot.

Interactie met je doelgroep

Een ander voordeel van sociale media is dat je op een gemakkelijke en laagdrempelige manier in contact komt met je doelgroep. Zij leren jou beter kennen en dat schept vertrouwen. Tegelijkertijd krijg jij meer inzicht in de behoeften van je doelgroep. Op sociale media kun je hen gemakkelijk vragen stellen. Zo weet je welke content je het beste in kunt gaan zetten om je doelgroep aan je te binden. Content marketing is daarom altijd in beweging. Je speelt in op de vragen en informatiebehoeften die er op dat moment zijn.

Hoe gebruik je content marketing op de beste manier?

Voor het gebruik van content marketing is een goed plan nodig. Dat noemen we een content marketing strategie. Zo’n strategie zorgt ervoor dat je je doel helder voor ogen houdt en dat je webshop hoger in de resultaten van zoekmachines komt. Voor een goede content strategie houd je rekening met een aantal belangrijke zaken. Zo breng je lijn in je strategie en kun je later de juiste content op het juiste moment delen met het publiek dat jij wilt bereiken.

Bepaal je doelgroep

In de eerste plaats is het belangrijk om te bepalen wat je doelgroep is. Verkoop jij een heel specifiek product? Dan zal je doelgroep ook specifiek zijn. Zorg dat je weet wat hun interesses zijn en welke zoekwoorden zij gebruiken. Onderzoek daarnaast op welke sociale media zij actief zijn. Zo kun je je content gericht op het afstemmen. Bekijk ook de content marketing van andere webshops. Welke informatie delen zij en hoe kun jij je daarin onderscheiden?

Waar gaat je content over?

Nu je weet naar welke informatie je doelgroep op zoek is, ga je op zoek naar onderwerpen die daarbij horen. Het is de kunst om onderwerpen te vinden waar nog niet zoveel over te vinden is. Zo onderscheid je je van de concurrentie en zul je sneller bezoekers naar je webshop trekken. Daarbij is het belangrijk om na te gaan hoe je de content gebruikt om van bezoekers klanten te maken. In de content zorg je dat belangrijke zoekwoorden regelmatig terugkomen.

Een content planning maken

Om je content zo efficiënt mogelijk in te zetten, maak je een content planning. Daarin plan je wanneer je welke content deelt. Ook de onderwerpen en de vorm die je voor je content kiest, zet je in je planning. Houd hierbij ook rekening met de periode rond bijvoorbeeld Kerst en Valentijnsdag. Verder kun je een braindump in je planning opnemen. Daarin schrijf je alles op wat je ooit nog eens wilt gebruiken voor je content marketing. Onderwerpen, bronnen die je wilt gebruiken, producten die je in het assortiment wilt opnemen, enzovoort.

Een content planning maken

Content maken en verspreiden

Creëer de content die jij wilt gebruiken om je doelgroep te bereiken. Vervolgens publiceer je die op je website en deel je die op sociale media. Zo kom je in contact met je doelgroep. Via sociale media kunnen zij gemakkelijk reageren. Houd daar rekening mee als je de content hebt geplaatst.

Meten is weten

Je zou soms bijna vergeten om te de resultaten van je content strategie te bekijken, terwijl dat juist heel belangrijk is. Zo zie je of je op het goede spoor zit met je content en wat je misschien beter op een andere manier kunt doen. Zo sluit je nog beter aan bij de behoeften van je doelgroep en komen er meer bezoekers naar je webwinkel. Content marketing is voor je webshop gewoon ontzettend belangrijk!

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen