arrow_drop_up arrow_drop_down
Hoe SEO optimalisatie jou duizenden euro’s bespaart
4 augustus 2020 
in SEO

Hoe SEO optimalisatie jou duizenden euro’s bespaart

Als je een webshop start, hoop je natuurlijk dat je zoveel mogelijk bezoekers krijgt. Je wilt je passie voor je producten delen met anderen en steeds nieuwe klanten aantrekken. Maar hoe vinden mensen je webshop als ze op zoek zijn op internet? Hoe komt jouw website hoog in de zoekresultaten terecht? Daarvoor heb je zoekmachine marketing nodig. Op een slimme manier zorg jij dat je webshop gezien wordt door zoekmachines en hoog in de lijst met resultaten komt te staan. Lees in dit artikel hoe SEO optimalisatie je duizenden euro’s aan advertentiekosten kan besparen.

Wat is SEO optimalisatie?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. Dat betekent dat je door het toepassen van bepaalde technieken hoger scoort in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Dat levert je veel bezoekers en dus ook meer klanten op. SEO optimalisatie is een manier van zoekmachine marketing waar je geduld voor nodig hebt, maar dan mag het resultaat er zijn. Het grote voordeel is dat je geen kosten voor advertenties hoeft te maken om hoog in de zoekresultaten te komen. Met een goede SEO strategie en een dosis geduld kun je duizenden euro’s besparen op advertentiekosten, terwijl je de juiste klanten naar je webshop trekt. Het vraagt natuurlijk wel een investering in tijd.

Hoe SEO optimalisatie jou duizenden euro’s bespaart

Hoe werkt SEO optimalisatie?

Om hoger in de zoekresultaten te komen, moet je de zoekmachines laten weten dat jouw webshop goede informatie bevat. Dat is een voorwaarde om als relevante website te worden gezien. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen als je je webshop gaat samenstellen. Het kost je misschien wat tijd om te doen, maar is beslist de moeite waard. We geven je een overzicht van vier belangrijke onderdelen van SEO optimalisatie.

Plaats alleen echt goede content

Content is alle informatie die jij op je website zet: tekst, foto’s, video, podcasts en wat jij verder nog belangrijk vindt. Natuurlijk wil je je website vullen met de producten waar jij zo enthousiast over bent. Je teksten geven dan ook veel informatie over deze producten. De foto’s die je plaatst zijn van goede kwaliteit. Het is belangrijk om je zoekwoorden strategisch in je teksten te verwerken. Dat mag echter niet ten koste gaan van de kwaliteit van je tekst. Bezoekers haken af op teksten die niet lekker lopen of kromme zinnen bevatten. Zorg daarom dat je teksten altijd zo goed mogelijk zijn. Check ook hoe je foto’s worden weergegeven en of de filmpjes die je plaatst, soepel worden afgespeeld.

Zoekwoorden optimaliseren

Als mensen op internet naar een bepaald product of specifieke website zoeken, vullen ze een zoekterm in die daarbij hoort. Als jij een webshop in woonaccessoires hebt, horen daar zoekwoorden als woningdecoratie, schilderijen en kunstplanten bij. Die woorden gebruik je dan ook in de teksten die je schrijft. Ze komen terug in de koppen boven de alinea’s, maar ook in de teksten zelf. Door het strategische gebruik van zoekwoorden, zul je sneller hoger in de resultaten komen te staan.

Linkbuilding? Wees creatief!

Linkbuilding betekent dat andere websites links naar jouw webshop plaatsen, zodat bezoekers direct kunnen doorklikken naar je webshop. Zo bereik je meer mensen en wordt je website ook populairder. Je webshop wordt immers belangrijk genoeg gevonden voor een link. Hoe kun je zorgen dat anderen doorlinken naar je webshop? Daarvoor heb je soms wat creativiteit nodig. Schrijf bijvoorbeeld eens een gastblog op een andere website of reageer op content, die anderen op social media plaatsen. Linkbuilding zorgt ervoor dat zoekmachines jouw website als relevant gaan zien. Daardoor kom je hoger te staan in de lijst met zoekresultaten.

Bouw een goede META structuur

Met META structuur bedoelen we het raamwerk van je website. Hoe logisch en overzichtelijk is je webshop opgebouwd? Dat heeft effect op jouw plaats in de zoekresultaten. Een goede HTML-indeling van je teksten is bijvoorbeeld erg belangrijk. Hiervoor gebruik je koppen, die de hiërarchie in de tekst aangeven. Ken je het begrip breadcrumbs al? Door bovenaan je website weer te geven waar je bezoeker is geweest en waar hij zich nu bevindt, bied je overzicht. Als we de webshop met woonaccessoires nog eens als voorbeeld nemen, zien breadcrumbs er zo uit: Home>>Woontextiel>>Kussenhoezen. Voor een webshop zijn breadcrumbs dus erg belangrijk.

Wat is SEA eigenlijk?

SEO is een lange termijn strategie. Het vraagt een lange adem voordat je er echt de vruchten van plukt. Dat is niet altijd ideaal natuurlijk. Wil je snel meer bezoekers naar je webshop trekken? Dan is SEA (Search Engine Advertising; adverteren in Google) een prima alternatief. Dit doe je via een advertentiecampagne. Je maakt een stukje tekst of shopping advertentie, die bovenaan de zoekresultaten wordt geplaatst. De zoekwoorden kun je zelf bepalen, net als de doelgroep, het land of gebied en het netwerk waarvoor de advertentie bestemd is. Als mensen een zoekwoord invullen dat bij jouw webshop past, krijgen ze bovenaan de zoekresultaten jouw advertentie te zien. Klikken ze daarop? Dan betaal jij daar een bepaald bedrag voor. Je kunt aangeven hoeveel je per dag maximaal wilt uitgeven aan advertentiekosten. SEA kost geld, terwijl SEO optimalisatie gratis is.

SEO optimalisatie of investeren in SEA?

SEA geeft een snel resultaat. Je staat in één keer bovenaan en de kans dat mensen op je webshop klikken, is best groot. Bovendien krijg je veel inzicht in het zoekgedrag van je bezoekers. Toch heeft SEA ook een nadeel. Ten eerste kost het geld. Ten tweede sta je alleen bovenaan de zoekresultaten zolang de advertentiecampagne duurt. Daarna zak je weer terug naar een lager niveau en word je minder snel gevonden. SEO optimalisatie kost wat meer tijd en geduld, maar heeft een veel groter effect op lange termijn. Als je webshop hoger in de resultaten komt te staan, blijft dat meestal ook zo.

 

Stappenplan voor een succesvolle webwinkel

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen