Wat is een zoekterm?

Zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing worden dagelijks miljoenen keren bezocht. Dat is niet zomaar, want ze bieden een schat aan informatie. Mensen die iets zoeken op het internet voeren op één van deze sites een of meerdere woorden (zoektermen) in. Vervolgens verschijnt er in de zoekmachine een lijst met relevante resultaten. Met de zoekwoorden/zoektermen kan jouw webwinkel op het wereldwijde web gevonden worden.

Wil je graag meer bezoekers in je webwinkel, zodat je meer kans hebt om jouw producten te verkopen? Dan is het zeer belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan zoekwoorden. Als het goed is bevat je webwinkel een aantal teksten. Het is de bedoeling dat je een aantal zoekwoorden en varianten in de content verwerkt. De zoekwoorden moeten betrekking hebben op het onderwerp van je webwinkel. Verkoop je bijvoorbeeld wandelschoenen, dan moet je zeker woorden als ‘wandelschoenen’, ‘wandelen’ en ‘schoenen’ gebruiken in de teksten op je site.

Je kunt zowel short-tail als long-tail zoekwoorden gebruiken. Short-tail betekent dat er in een zoekmachine naar één woord wordt gezocht. Het voordeel van een short-tail zoekwoord is dat het vrij populair is, maar dit brengt ook veel concurrentie met zich mee. Neem bijvoorbeeld het zoekwoord ‘oorbellen’. Veel mensen zoeken er naar, maar de term is zo breed dat het voor een webwinkel zeer lastig is om een hoge plek in de zoekmachine te komen. Google is de meest populaire zoekpagina ter wereld, dus je wilt daar graag op de eerste pagina staan. Ook op het minder bezochte Bing of Yahoo is het echter lastig om met een populair short-tail zoekwoord bovenaan de lijst met suggesties te komen.

Als (beginnende) webwinkelier boek je wellicht meer succes met long-tail zoektermen. Dit is een zoekterm, bestaande uit meerdere woorden. Denk bijvoorbeeld aan ‘sieraden voor meisjes’. Hoe meer zoekwoorden je gebruikt, hoe specifieker het wordt. Dit heeft als voordeel dat je minder te maken hebt met concurrentie. De kans om met een long-term zoekterm op een hoge plek in de zoekmachine terecht te komen neemt daardoor toe.