Mede dankzij Covid runt Marjolein nu een webshop met een missie
6 min. leestijd

Mede dankzij Covid runt Marjolein nu een webshop met een missie

Mede dankzij Covid runt Marjolein nu een webshop met een missieMarjolein Mosmans droomde al jaren van een webshop. Maar omdat andere werkzaamheden steeds haar aandacht vroegen, kwam het nooit tot een concreet plan. Totdat de Covid-crisis ervoor zorgde dat haar eigen bedrijf tijdelijk stil kwam te liggen. Samen met haar zakenpartner in Marrakesh stampte ze in no-time een webshop uit de grond. ‘We wilden gewoon heel graag iets doen voor al die handwerklieden die financieel ontzettend hard getroffen werden door de lockdown.’

Marjolein Mosmans houdt een hoop ballen in de lucht. Ze is freelance IT’er en samen met een Marokkaanse zakenpartner runt ze een klein reisbureau. Zij vanuit Nederland, hij vanuit Marrakesh. Toen Marokko in lockdown ging, ging het reisbureau tijdelijk dicht. ‘Voor mij was dat niet zo’n groot probleem: ik redde het prima met mijn inkomsten als freelancer. Maar voor al die handwerkslieden in de souk was het echt een gigantische klap. Er was wel veel aandacht voor hotels en restaurants die inkomsten misten, maar ook bij deze kleine winkeliers bleven de klanten ineens weg.’

Dat haar zakenpartner zo de souk in kon lopen om deze vaklieden aan te haken bij hun plan, maakte dat Marjolein ook snel van start kon. Ze huurde iemand in voor het design van de webshop en het duurde niet lang voordat Help Local with Love online stond.

In eerste instantie zette ze de webshop vooral uit in haar eigen netwerk. Daar kwamen niet alleen de eerste verkopen, maar ook mooie samenwerkingen uit voort. ‘Vanwege mijn connecties ter plaatse verkocht ik natuurlijk handwerkproducten uit Marokko, maar via mijn netwerk kwam ik ook in contact met een stichting uit Sri Lanka. Hierdoor konden we niet alleen ons assortiment uitbreiden, maar ook Sri Lankaanse handwerkers helpen door hun producten in Nederland te verkopen.’

Unieke handgemaakte producten van vaklieden, in een stijl die je in Nederland nou niet bepaald in iedere webshop vindt: logisch dat klanten snel enthousiast waren. Maar volgens Marjolein is dat niet de enige reden dat mensen haar webwinkel snel wisten te vinden. ‘Dat we een mooi verhaal hebben, helpt zeker. En dat moet ook wel: het leveren van bestellingen duurt soms namelijk best lang. Daar moet je iets tegenover kunnen zetten. En dat doen wij: in de vorm van unieke producten én een mooie sociale missie.’

Marjolein ziet wel dat het belangrijk is om de verwachtingen daarin goed te managen. ‘Onze producten worden één voor één en met de hand gemaakt. Als ik een bestelling binnenkrijg die ik niet meteen kan leveren, laat ik dat dan ook altijd even weten. Het kan dan namelijk zomaar een paar weken duren voordat een klant de bestelling in huis heeft. Wil een klant niet zo lang wachten, dan annuleer ik de bestelling en geef ik een seintje als ik het product weer binnen heb. Maar uiteindelijk zie ik dat de meeste mensen bereid zijn om langer te wachten.’

Mede dankzij Covid runt Marjolein nu een webshop met een missie

Zo’n snelle start is natuurlijk fantastisch. Maar soms moet je ook even stilstaan en evalueren wat je neergezet hebt. Dat moment kwam ook voor Marjolein. ‘Als ik kritisch keek, vond ik dat de website haastig opgezet was. Hierdoor kwam het geheel niet zo professioneel over.’ Ze kwam tot de conclusie dat het design mooi was, maar dat de flow van de webwinkel beter moest. ‘Ik moest de klantreis opnieuw inrichten.’

Om te leren hoe je dat doet, schreef ze zich in voor de Webwinkel Succes Academie. Op basis van de lessen paste ze stap voor stap dingen aan. ‘Soms waren dat supersimpele dingen, zoals de algemene voorwaarden en de verzendtijden vindbaar maken op de website. Dingen waarvan ik achteraf zeg: ja, dat is eigenlijk heel logisch. Maar zelf was ik er dan toch niet opgekomen.’ En dat geldt ook voor minder ‘praktische’ dingen. ‘Als je je webwinkel écht groot wilt maken, komt er zo veel meer bij kijken dan ik in eerste instantie bedacht had. Het helpt dan toch om hulp van buitenaf in te schakelen.'

Vooral in het naar buiten toe treden met haar webshop is Marjolein ontzettend gegroeid. ‘Ik zou er zelf bijvoorbeeld nooit aan gedacht hebben om persberichten te versturen, maar dat doe ik nu wel. Daarnaast sta ik met mijn spullen op verschillende markten. Dat is niet alleen heel erg leuk, het helpt me ook om meer gevoel te krijgen voor wat mensen mooi vinden. Als ik over bepaalde eigenschappen van een product veel positieve opmerkingen krijg, weet ik bijvoorbeeld dat ik daar extra aandacht voor moet maken in mijn productteksten.’

Mede dankzij Covid runt Marjolein nu een webshop met een missie

Natuurlijk kan Marjolein altijd terugvallen op haar zakenpartner, maar ze werkt ook veel samen met stagiaires. ‘Daar leer ik ontzettend veel van. Dit zijn jonge mensen die nog op school zitten en dus allemaal nieuwe en frisse ideeën meenemen.’ Ook andere initiatieven voor kleine ondernemers weet ze te vinden. Zo gaat ze binnenkort rond de tafel met een groepje studenten business management. ‘Een initiatief van de provincie, de Rabobank en verschillende onderwijsinstellingen om kleine ondernemers te helpen. Zij gaan mij helpen om mijn bedrijfsprocessen te verbeteren.’

Op dit moment verkoopt Marjolein alleen nog producten uit Marokko en Sri Lanka, binnenkort voegt ze daar Indonesië en Nepal aan toe. Zo wil ze steeds een beetje verder uitbreiden. Maar ze is ook heel blij met wat ze al bereikt heeft. ‘We hebben echt iets kunnen betekenen voor mensen die een moeilijke tijd doormaakten. Laatst kreeg ik bijvoorbeeld een persoonlijk bedankje van iemand die tassen maakt. Van zulke dingen word ik gewoon heel erg blij. Alleen al door ervoor te zorgen dat makers zich niet vergeten voelden, hebben we echt een verschil kunnen maken met onze webshop. Dat is toch fantastisch?’

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.